Research Article
BibTex RIS Cite

Geleneksel Türk Müziğinin Gençlere Aktarım Sürecinin Müzik Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 245 - 259, 31.12.2024
https://doi.org/10.48174/buaad.1563741

Abstract

Geleneksel Türk müziği, taşıdığı estetik değerin yanı sıra sahip olunan köklü tarih, toplumsal hafıza ve kültürel kimliği gençlere aktaran güçlü bir araçtır. Türk Milli Eğitim sistemi içerisinde yer alan müzik eğitimi, kültürümüzün bir parçası olan geleneksel Türk müziğinin fark edilmesini ve özümsenmesini sağlama amacını taşır. Bu çalışmanın amacı, formal eğitim gören öğrencilerin geleneksel Türk müziğine olan ilgi durum ve düzeylerini müzik öğretmenlerinin görüş ve yorumları ile değerlendirmektir. Çalışmanın amacına uygun olarak, sahada en çok gözlem yapma olanağı olan öğretmelerden derinlemesine bilgi almak ve beyin fırtınası sağlamak için nitel veriler sağlamaya karar verilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Tokat ili Merkez ilçede görev yapan 55 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kullanılan görüşme formu, katılımcıların demografik özellikleri ve geleneksel Türk müziği aktarımı hakkındaki görüşlerini elde etmeye yöneliktir. Verilerin analiz süreci boyunca MAXQDA 24 paket programından yararlanılarak tema ve kodlar oluşturulmuştur. Müzik öğretmenlerinin görüşlerinden elde edilen bulgular, öğrencilerin geleneksel Türk müziğine, beklenilen düzeyde ilgi duymadığını göstermektedir. Katılımcı öğretmenler, ilgisizliğin; çevreden gelen uyaranlarla, yaş, sosyal medya, teknoloji, arkadaş grubu gibi değişkenlerin etkisiyle olduğunu bildirmektedir. Çalışmaya görüş ve yorumlarıyla veri sağlayan öğretmenler; gelişen popüler kültürün etkisiyle öğrencilerin geleneksel Türk müziğine yeterince ilgi duymadıklarını, ancak geleneksel Türk müziğinin ana yapısını kaybetmeden güncel uygulamalarla yaygın olarak kullanılabileceğini belirtmişlerdir.

Ethical Statement

Çalışma Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi sosyal ve beşeri bilimler araştırmaları etik kurulu 01-30 karar sayılı kararı ile etik açıdan uygunluğu raporuna sahiptir.

References

  • Akdağoğlu, T. (2024). Günümüz Popülizminde Türk Müziği Dinleyicisinin Korunması ve Geleneğin Aktarılması: Yöntemler ve Yaklaşımlar. Yegâh Müzikoloji Dergisi, 7(1), 35-47. https://doi.org/10.51576/ymd.1447374
  • Akkaş, S. (2005). Müzik öğretimi. Ankara: Bilge Ders Kitapları Yayıncılık
  • Bennett, A. (2000). Popular music and youth culture: Music, identity and place. https://www.jstor.org/stable/853595
  • Büyüköztürk vd. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (14. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Qualitative research methods. M. Bütün ve S.B. Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Dearn, L. (2013). Young people and popular music culture: the ımpact of popular music within the everyday lives of children aged 10–16. MA by research thesis, University of York.
  • DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge University Press.
  • Dinç Altun, Z. ve Uzuner, F. G. (2018). Sınıf öğretmenlerinin müzik öğretimine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 1416-1432.
  • Doğan, U. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin müzik beğeni ve tercihlerinin çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi (Sivas/Zara Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1579-1600.
  • Frith, S. (Ed.). (2004). Popular music: critical concepts in media and cultural studies (Vol. 1). Psychology Press.
  • Hesmondhalgh, D. (2013). Why music matters. Wiley-Blackwell.
  • Kamalı, C. ve Temiz, E., (2017). Ortaokul öğrencilerinin müzik tercihlerinin ve bu tercihleri etkileyen faktörlerin belirlenmesi, Fine Arts (NWSAFA), 12(4):280-298.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. (8. Basım). Ankara: Nobel Yayın
  • Kocabaş, A. (2000). Sinif öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 7-11.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). https://mufredat.meb.gov.tr/ (son erişim 08.10.2024)
  • Nurlu, M., ve Gülden, B. (2001). Kültür aktarımı çerçevesinde ortaokul öğrencilerinin türk ve yabancı müziklere bakışının incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 9-24.
  • Özdemir, C. Ş., ve Can, A. A. (2019). Müzikte dinleme, dinleme türleri ve müzik öğretmenliği öğrencilerinin müzik dinleme yaklaşımları. İlköğretim Online, 18(1).
  • Prior, N. (2018). Popular music, digital technology and society. Doi: 10.12801/1947-5403.2018.10.01.08
  • Say, A. (2006). Müziğin kitabı, Müzik Ansiklopedisi Yayınlar, Ankara.
  • Shepherd, J.,ve Wicke, P. (1997). Music and cultural theory. Polity Press.
  • Small, C. (1998). Musicking: The Meanings of Performing and Listening. Wesleyan University Press.
  • Stokes, M. (1994). Ethnicity, identity, and music: the musical construction of place. (Ethnic Identities Series.) Berg Publishers.
  • Şakalar, A. (2023). Müzik ve sanat araştırmalarında nitel analiz aracı olarak MAXQDA kullanımının incelenmesi. Türk Müziği, 3(3), 383-396.
  • Taş, H. (2020). İlkokul öğrencilerinin müzik türü tercihleri üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (44), 355-378.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi-temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar, Evrensel Müzikevi Yayıncılık, Üçüncü Baskı, Ankara.
  • Umuzdaş, S., ve Işıldak, K. C. (2019). İlköğretimde müzik dersine ilişkin mevcut durumun sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 117-133.
  • Umuzdaş, S., Oruç Kızıklı, H., ve Umuzdaş, M. (2019). Türk sanat ve halk müziği çalgılarıyla yürütülen müzik dersi uygulamalarının ilköğretim öğrencilerinin ders başarı ve tutumlarına etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1515-1538.
  • Umuzdaş, S. (2012). 15-35 yaş arası öğrencilerin dinlemeyi tercih ettikleri müziklerin öğrenim düzeylerine göre incelenmesi [Investigation of music types that 15-35 years students are listening according to their educational levels] Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Eğitim Bilimleri Araştırmaları Sempozyumu. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Eğitim Bilimleri Araştırmaları Sempozyumunda sunulan bildiri, Sinop Üniversitesi, Sinop.
  • Üstün, H., ve Demirtaş, E. (2023). Ortaokul müzik dersinin kültür aktarımı bağlamında incelenmesi. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(41), 347-366.
  • Williams, C. (2001). Does it really matter? Young people and popular music. Popular Music, 20(2), 223-242.

An Evaluation of the Transmission Process of Traditional Turkish Music to Young People According to the Opinions of Music Teachers

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 245 - 259, 31.12.2024
https://doi.org/10.48174/buaad.1563741

Abstract

In addition to its aesthetic value, traditional Turkish music is a powerful tool that conveys deep-rooted history, social memory and cultural identity to young people. Music education within the Turkish National Education system aims to ensure that traditional Turkish music, which is a part of our culture, is recognized and assimilated. The aim of this study is to evaluate the level of interest of students in formal education in traditional Turkish music with the opinions and comments of music teachers. In accordance with the purpose of the study, it was decided to provide qualitative data in order to obtain in-depth information and brainstorming from the teachers who had the opportunity to make the most observations in the field. The data were obtained using a semi-structured interview technique. The study group of the research consisted of 55 music teachers working in the central district of Tokat province. The interview form used as a data collection tool aimed to obtain the demographic characteristics of the participants and their views on traditional Turkish music transmission. During the data analysis process, themes and codes were created by using MAXQDA 24 package program. The findings obtained from the opinions of music teachers show that students are not interested in traditional Turkish music at the expected level. Participant teachers state that this lack of interest is due to the stimuli from the environment and variables such as age, social media, technology, and friend group. The teachers who provided data to the study with their opinions and comments stated that students are not interested enough in traditional Turkish music due to the influence of the developing popular culture, but that traditional Turkish music can be widely used with current practices without losing its main structure.

References

  • Akdağoğlu, T. (2024). Günümüz Popülizminde Türk Müziği Dinleyicisinin Korunması ve Geleneğin Aktarılması: Yöntemler ve Yaklaşımlar. Yegâh Müzikoloji Dergisi, 7(1), 35-47. https://doi.org/10.51576/ymd.1447374
  • Akkaş, S. (2005). Müzik öğretimi. Ankara: Bilge Ders Kitapları Yayıncılık
  • Bennett, A. (2000). Popular music and youth culture: Music, identity and place. https://www.jstor.org/stable/853595
  • Büyüköztürk vd. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (14. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Qualitative research methods. M. Bütün ve S.B. Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Dearn, L. (2013). Young people and popular music culture: the ımpact of popular music within the everyday lives of children aged 10–16. MA by research thesis, University of York.
  • DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge University Press.
  • Dinç Altun, Z. ve Uzuner, F. G. (2018). Sınıf öğretmenlerinin müzik öğretimine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 1416-1432.
  • Doğan, U. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin müzik beğeni ve tercihlerinin çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi (Sivas/Zara Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1579-1600.
  • Frith, S. (Ed.). (2004). Popular music: critical concepts in media and cultural studies (Vol. 1). Psychology Press.
  • Hesmondhalgh, D. (2013). Why music matters. Wiley-Blackwell.
  • Kamalı, C. ve Temiz, E., (2017). Ortaokul öğrencilerinin müzik tercihlerinin ve bu tercihleri etkileyen faktörlerin belirlenmesi, Fine Arts (NWSAFA), 12(4):280-298.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. (8. Basım). Ankara: Nobel Yayın
  • Kocabaş, A. (2000). Sinif öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 7-11.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). https://mufredat.meb.gov.tr/ (son erişim 08.10.2024)
  • Nurlu, M., ve Gülden, B. (2001). Kültür aktarımı çerçevesinde ortaokul öğrencilerinin türk ve yabancı müziklere bakışının incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 9-24.
  • Özdemir, C. Ş., ve Can, A. A. (2019). Müzikte dinleme, dinleme türleri ve müzik öğretmenliği öğrencilerinin müzik dinleme yaklaşımları. İlköğretim Online, 18(1).
  • Prior, N. (2018). Popular music, digital technology and society. Doi: 10.12801/1947-5403.2018.10.01.08
  • Say, A. (2006). Müziğin kitabı, Müzik Ansiklopedisi Yayınlar, Ankara.
  • Shepherd, J.,ve Wicke, P. (1997). Music and cultural theory. Polity Press.
  • Small, C. (1998). Musicking: The Meanings of Performing and Listening. Wesleyan University Press.
  • Stokes, M. (1994). Ethnicity, identity, and music: the musical construction of place. (Ethnic Identities Series.) Berg Publishers.
  • Şakalar, A. (2023). Müzik ve sanat araştırmalarında nitel analiz aracı olarak MAXQDA kullanımının incelenmesi. Türk Müziği, 3(3), 383-396.
  • Taş, H. (2020). İlkokul öğrencilerinin müzik türü tercihleri üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (44), 355-378.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi-temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar, Evrensel Müzikevi Yayıncılık, Üçüncü Baskı, Ankara.
  • Umuzdaş, S., ve Işıldak, K. C. (2019). İlköğretimde müzik dersine ilişkin mevcut durumun sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 117-133.
  • Umuzdaş, S., Oruç Kızıklı, H., ve Umuzdaş, M. (2019). Türk sanat ve halk müziği çalgılarıyla yürütülen müzik dersi uygulamalarının ilköğretim öğrencilerinin ders başarı ve tutumlarına etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1515-1538.
  • Umuzdaş, S. (2012). 15-35 yaş arası öğrencilerin dinlemeyi tercih ettikleri müziklerin öğrenim düzeylerine göre incelenmesi [Investigation of music types that 15-35 years students are listening according to their educational levels] Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Eğitim Bilimleri Araştırmaları Sempozyumu. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Eğitim Bilimleri Araştırmaları Sempozyumunda sunulan bildiri, Sinop Üniversitesi, Sinop.
  • Üstün, H., ve Demirtaş, E. (2023). Ortaokul müzik dersinin kültür aktarımı bağlamında incelenmesi. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(41), 347-366.
  • Williams, C. (2001). Does it really matter? Young people and popular music. Popular Music, 20(2), 223-242.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Ayşenur Üstün 0000-0003-2808-320X

Serpil Umuzdaş 0000-0002-6013-2406

Publication Date December 31, 2024
Submission Date October 8, 2024
Acceptance Date December 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Üstün, A., & Umuzdaş, S. (2024). Geleneksel Türk Müziğinin Gençlere Aktarım Sürecinin Müzik Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Bayterek Uluslararası Akademik Araştırmalar Dergisi, 7(2), 245-259. https://doi.org/10.48174/buaad.1563741

Creative Commons
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.