This study investigates the effects of Peer Group Mentoring (PGM) included in the School Experience courses on preservice maths teachers’ professional, personal and social development. The sample consisted of 5 senior preservice maths teachers. A holistic single case study design within the qualitative paradigm was used. Diaries, PGM records and a PGM evaluation scale were used as data collection tools. The results show that PGM provides positive support to preservice maths teachers’ development with regard to professional, personal and social dimentions. It is recommended that PGM be integrated into preservice teacher training programs in parallel with School Experience courses. Longitudinal studies are needed to establish the PGM culture.
Bu çalışmada Akran Grup Danışmasının (AGD) Okul Deneyimi dersi kapsamında uygulanmasının matematik öğretmen adaylarının profesyonel gelişimlerine mesleki, sosyal ve kişisel boyutlardaki etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 5 matematik öğretmen adayı oluşturmuş ve nitel araştırma paradigması içinde yer alan çalışmada Bütüncül Tek Vaka deseni kullanılmıştır. AGD oturum kayıtları, günlükler ve AGD Değerlendirme Formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre AGD modelinin öğretmen adaylarının profesyonel gelişimlerine mesleki, kişisel ve sosyal boyutlarda etkili olduğu görülmüştür. AGD oturumlarının Okul Deneyimi dersleriyle paralellik gösterecek şekilde öğretmen yetiştirme programlarına bütünleştirilmesi önerilmektedir. AGD kültürünün oluşması için daha uzun soluklu çalışmalara ihtiyaç vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 36 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.