A case study has been conducted at an early childhood education center of a municipality in İstanbul. The participants were a young classroom teacher who had classroom management issues and four children in that classroom. In this study, we sought to understand the classroom life that lead to poor classroom management and teacher’s role and students’ behaviors that contributed to this situation. We identified certain categories related to teacher’s and students’ behaviors using three weeks of classroom observations, then we designed and implemented a program to support the teacher’s behavior in the class to improve the classroom environment. The first researcher who is also expert in early childhood education supported the teacher during and after class for six weeks, and we report that interaction and what we learned from this experience. After this period of implementation, classroom observations for one week has been done without any intervention. We investigated the changes in teacher’s behaviors in identified categories and change in children’s behavior and/or cognitive skills. It is observed that there was a significant drop in frequency of teacher’s and students’ unwanted behaviors, and teacher developed provisional skills that helped her classroom management positively.
Preschool education classroom management positive classroom environment unwanted behavior case study
Bir belediye yuvasında, sınıf yönetimi zorluğu yaşayan bir öğretmen ve sınıfındaki öğrencileri kapsayan bir durum çalışması yapılmıştır. Gözlemlerle belirlenen durumlara yönelik, araştırmacı -aynı zamanda deneyimli bir okul öncesi yöneticisi- sınıf öğretmenine destek vermiştir. Veriler, üç hafta pasif gözlem (durumun belirlenmesi), altı hafta öğrenci ve öğretmen için düzenlenen uygulamalar ve bir hafta pasif gözlemle (değerlendirme) elde edilmiştir. Toplamda 41 saat sınıf gözlemi, yedi saat öğretmen görüşmesi yapılmıştır. Öğretmenin rolünün öğrencilerin davranışlarını nasıl etkilediği üzerinde analizler yapılmıştır. İlk aşamadaki gözlemler sırasında belirlenen istenmedik öğrenci ve öğretmen davranışları üzerine yoğunlaşılmış ve ilintili bir uygulama geliştirilmiştir. Bu uygulamada araştırmacı, öğrencilerin bireysel ihtiyaçları gözetmede, istenmedik davranışlarını önleme ve azaltmada örnekler üzerinden yapılan uygulamalar ve geribildirimlerle öğretmeni desteklemiştir. Öğrenci ve öğretmende görülen davranış değişiklikleri takip edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, öğrenci ve öğretmende istenmedik davranışların sıklıklarının anlamlı olarak azaldığı, öğretmenin önleyici davranışlarını geliştirdiği, sınıf yönetiminin daha olumlu yönde değiştiğini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 36 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.