This study equipped with the purpose of increasing pre-service teachers’ knowledge of dendrology and enable them to use their knowledge as a content and material in the early childhood education settings. The basic qualitative research design was utilized in this study. Data consists of homework of 75 pre-service pre-school education teachers attending “Environmental Education in Early Childhood” course in the Spring semester of 2020-2021 academic year. Pre-service teachers were required to choose a tree, introduce the characteristics of the tree they chose, share their own experiences about the tree, and to use the tree they chose as an educational content for preschool children as homework in the course they followed with distance education due to the Covid-19 Pandemic. Content analysis technique was used to data analysis. Findings emphasized that nature-based experiences gained in childhood would be influential in later years. The most important factor for the participants to choose trees is their positive childhood experience with the tree they chose. The participants stated that they would use the trees in educational activities for many different purposes such as field trips, art activities, play, food preparation and growing plants.
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının dendroloji bilgilerini artırmak ayrıca ağaçları eğitim ortamlarında bir içerik ve materyal olarak kullanmalarını sağlamaktır. Çalışmada temel nitel araştırma deseni benimsenmiştir. Çalışmanın verilerini 2020-2021 Bahar eğitim öğretim döneminde Okul Öncesi Öğretmenliğinde eğitim gören ve “Erken Çocukluk Döneminde Çevre Eğitimi” alan 75 öğretmen adayının hazırlamış olduğu ödevler oluşturmaktadır. Katılımcılardan Covid-19 Pandemisi nedeniyle uzaktan eğitim ile devam ettikleri derste ödev olarak bir ağacı seçmeleri, seçtikleri ağacın özelliklerini tanıtmaları, ağaç ile ilgili kendi deneyimlerini paylaşmaları ve seçtikleri ağacı okul öncesi dönemdeki çocuklar için bir eğitim içeriği olarak kullanmaları istenmiştir. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, çocukluk döneminde doğada kazanılan deneyimlerin ileriki yaşlarda ortaya çıkan etkilerine işaret etmektedir. Katılımcıların ağaçları seçmelerindeki en önemli etken çocukluklarında seçtikleri ağaçla olan olumlu deneyimleridir. Katılımcılar ağaçlarla ilgili alan gezisi, sanat çalışmaları, oyun, yiyecek hazırlama ve fidan dikme gibi etkinlikler hazırlamışlardır.
Ağaç sevgisi ağaçların Türk kültüründeki yeri okul öncesi eğitim çevre eğitimi doğa temelli eğitim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 39-1 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.