Letter to Editor
BibTex RIS Cite

Belgesel Yöntem ile Eğitim Pratiklerini Araştırmak

Year 2022, Volume: 39-1 Issue: 2, 3 - 22, 31.12.2022

Abstract

Nitel bir araştırma yaklaşımı olan belgesel yöntemin merkezinde toplumsal pratiklerin anlamlarının ortaya çıkarılması yer almaktadır. Hayatın gerçekliği, insanların ona yüklediği anlama indirgenemez, daha ziyade pratik deneyimlerin içine gömülüdür. Bu makale, belgesel yöntemin teorik temellerini özellikle toplumsal pratik kavramı üzerinden ele almakta, pratiği yorumlamak için bu yöntemin nasıl kullanıldığını göstermekte ve farklı veri toplama biçimlerinin belgesel yönteme nasıl eklemlendiğini incelemektedir. Son olarak, yöntemin nasıl uygulandığı iki araştırma örneğinde somutlanmaktadır.

References

  • Bağcı, Ş. E. (2019). Migration and participation in adult education. The Matthew effect on immigrants. Adult Education Quarterly, 69(4), s. 271-294
  • Bohnsack, R. (1983). Alltagsinterpretation und soziologische Rekonstruktion. Westdeutscher Verlag.
  • Bohnsack, R. (1989). Generation, Milieu und Geschlecht – Ergebnisse aus Gruppendiskussionen mit Jugendlichen. Leske u. Budrich.
  • Bohnsack, R. (2010). Documentary Method and Group Discussions. R. Bohnsack, N. Pfaff ve W. Weller (y.h.), Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, 99-124. Barbara Budrich Publishers.
  • Bohnsack, R. (2021). Rekonstruktive Sozialforschung. Einführung in qualitative Methoden (10. baskı). UTB / Barbara Budrich.
  • Bohnsack, R. ve Nohl, A.-M. (2001). Exemplarische Textinterpretation. Die Sequenzanalyse der dokumentarischen Methode. R. Bohnsack, I. Nentwig-Gesemann ve A.-M. Nohl (y.h.), Die dokumentarische Methode und ihre Forschungspraxis. Grundlagen qualitativer Sozialforschung, 303-307. Leske u. Budrich.
  • Bohnsack, R. (2014). Documentary Method. U. Flick (y.h.), SAGE Handbook of Analyzing Qualitative Data, 217–223. Sage.
  • Bohnsack, R. (2017). Praxeologische Wissenssoziologie. UTB / Barbara Budrich
  • Bohnsack, R. (2018). Praxeological Sociology of Knowledge and Documentary Method: Karl Mannheim’s Framing of Empirical Research. D. Kettler ve V. Meja (y.h.), The Anthem Companion to Karl Mannheim, 199-220. Anthem.
  • Bohnsack, R. (2020). Iconology and Documentary Method in the Interpretation of Divergent Types of Visual Materials. L. Pauwels ve D. Mannay (y.h.), The Sage Handbook of Visual Methods (2. baskı), 397-412. Sage.
  • Bourdieu, P. (2010). The logic of Practice. Polity Press.
  • Bourdieu, P. (2021). Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. Nika
  • Bourdieu, P. (2022). Pratik Nedenler: Eylem Kuramı Üzerine. Hil (3. Baskı)
  • Dewey, J. (1980). Human Nature and Conduct. J.A. Boydston (y.h.), John Dewey - The Middle Works, 1899-1924, Vol. 14: 1922, S. 1-230. SUP.
  • Garfinkel, H. (1967). Studies in Ethnomethodology. Prentice-Hall.
  • Glaser, B. G. ve Strauss, A. (1969). The Discovery of Grounded Theory. Chicago University Press.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Felsefe, yöntem, analiz (5. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Güvercin, G. (2014). Workplace Practices and learning experiences of permanent and hourly-paid teachers – A comparative analysis [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güvercin, G. ve Nohl, A.-M. (2021). Belgesel Yöntem ile Biyografik Anlatı Görüşmelerinin Yorumlanması. F.N. Seggie ve Y. Bayyurt (y.h.), Nitel araştırma - Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları, 298-322. Anı Yayıncılık.
  • Keller, R., Hornidge, A.-K. ve Schünemann, W. (2018). The Sociology of Knowledge Approach to Discourse. Investigating the Politics of Knowledge and Meaning-making. Routledge.
  • Kızıltepe, Z. (2015). İçerik analizi. F.N. Seggie ve Y. Bayyurt (y.h.), Nitel araştırma - Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları, 253-266. Anı Yayıncılık.
  • Mannheim, K. (1993). The Ideological and the Sociological Interpretation of Intellectual Phenomena. K.H. Wolff (y.h.), From Karl Mannheim (s. 244-259). Transaction Publishers.
  • Mannheim, K. (1982). Structures of Thinking. Routledge.
  • Mannheim, K. (2016). İdeoloji ve Ütopya. Nika.
  • Mannheim, K. (2018a). Weltanschauungun Yorumlanması Üzerine. K. Mannheim, Bilgi Sosyolojisi, 13-74. Pinhan.
  • Mannheim, K. (2018b). Kuşaklar Problemi. K. Mannheim, Bilgi Sosyolojisi, 313-368. Pinhan.
  • Mannheim, K. (2018c). Bilgi Sosyolojisi. Pinhan.
  • Martens, M. ve Asbrand, B. (2022). Documentary Classroom Research. Theory and Methodology. B. Asbrand, M. Martens, T. Buchborn ve J. Menthe (y.h.), Dokumentarische Unterrichtsforschung in den Fachdidaktiken, 19-38. Springer.
  • Nohl, A. M. (2010). Narrative Interview and Documentary Method. R. Bohnsack, N. Pfaff ve W. Weller (y.h.), Qualitative analysis and documentary method in international educational research, 195-217. Budrich.
  • Nohl, A. M. ve Somel, R. N. (2021). Eğitim ve toplumsal dinamikler – Türkiye’de müfredat değişiminin çokkatmanlı analizi. Töz Yayınevi.
  • Nohl, A. M. (1999). Breakdance ve medrese: Göçmen gençlerin çok boyutlu habitusu. Toplum ve Bilim, 82, 91-113.
  • Nohl, A. M. (2016), Dokumentarische Methode und die Interpretation öffentlicher Diskurse. Zeitschrift für Diskursforschung, 4(2), 116-136.
  • Nohl, A. M. (2020). Korona virüsü, kriz ve kitle eğitimi. Yetişkin Eğitimi Dergisi, 3(1), 125-132 http://www.yetiskinegitimi.org/attachments/article/41/8.mayis_2020.nohl.pdf
  • Nohl, A. M. (2021). Dönüştürücü Öğrenmenin Maddeselliği: Orhan Pamuk ve “Masumiyet Müzesi” Romanı Üzerine Bir İnceleme. Yetişkin Eğitimi Dergisi 4 (7), 38-67 https://www.yetiskinegitimi.org/attachments/article/57/5.kasim_2021.masumiyet_muzesi.pdf
  • Polanyi, M. (1966). The Tacit Dimension. Doubleday & Company
  • Renn, J. (2006). Übersetzungsverhältnisse. Velbrück.
  • Sacks H., Schegloff, E. ve Jefferson, G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, 50, 696-735.
  • Schatzki, T. (2002). The Site of the Social. A Philosophical Account of the Constitution of Social Life and Change. Penn State University Press.
  • Schütz, A. (1953). Common-Sense and Scientific Interpretation of Human Action. Philosophy and Phenomenological Research, 14(1), 1-38.
  • F.N. Seggie ve Y. Bayyurt (2015, y.h.). Nitel araştırma - Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık.
  • Somel, R. N. (2019). A relational approch to educational inequality: Theoretical reflections and empirical analysis of a Primary Education School in Istanbul. Springer VS.
  • Vogd, W. (2004). Ärztliche Entscheidungsprozesse des Krankenhauses im Spannungsfeld von System- und Zweckrationalität: Eine qualitativ rekonstruktive Studie. VWF.
  • Yazıcı Yakın, A. ve Kükrer, M. (2021, y.h.). Etnografi: Olağan-içi tecrübe (2. Baskı). Doğu Batı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin yayınevi.

Researching Educational Practices with the Documentary Method

Year 2022, Volume: 39-1 Issue: 2, 3 - 22, 31.12.2022

Abstract

Documentary method is a qualitative research approach. At the center of this approach is the investigation of social practice. This is because the reality of life cannot be reduced to the meaning that people attribute to it; rather, this meaning is embedded in practical experiences. This paper highlights the theoretical foundations of the documentary method, in particular the concept of social practice, shows how it is used to interpret practice, and examines how different forms of data are interpreted by the documentary method. Finally, two research examples concretize the practice of the documentary method.

References

  • Bağcı, Ş. E. (2019). Migration and participation in adult education. The Matthew effect on immigrants. Adult Education Quarterly, 69(4), s. 271-294
  • Bohnsack, R. (1983). Alltagsinterpretation und soziologische Rekonstruktion. Westdeutscher Verlag.
  • Bohnsack, R. (1989). Generation, Milieu und Geschlecht – Ergebnisse aus Gruppendiskussionen mit Jugendlichen. Leske u. Budrich.
  • Bohnsack, R. (2010). Documentary Method and Group Discussions. R. Bohnsack, N. Pfaff ve W. Weller (y.h.), Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, 99-124. Barbara Budrich Publishers.
  • Bohnsack, R. (2021). Rekonstruktive Sozialforschung. Einführung in qualitative Methoden (10. baskı). UTB / Barbara Budrich.
  • Bohnsack, R. ve Nohl, A.-M. (2001). Exemplarische Textinterpretation. Die Sequenzanalyse der dokumentarischen Methode. R. Bohnsack, I. Nentwig-Gesemann ve A.-M. Nohl (y.h.), Die dokumentarische Methode und ihre Forschungspraxis. Grundlagen qualitativer Sozialforschung, 303-307. Leske u. Budrich.
  • Bohnsack, R. (2014). Documentary Method. U. Flick (y.h.), SAGE Handbook of Analyzing Qualitative Data, 217–223. Sage.
  • Bohnsack, R. (2017). Praxeologische Wissenssoziologie. UTB / Barbara Budrich
  • Bohnsack, R. (2018). Praxeological Sociology of Knowledge and Documentary Method: Karl Mannheim’s Framing of Empirical Research. D. Kettler ve V. Meja (y.h.), The Anthem Companion to Karl Mannheim, 199-220. Anthem.
  • Bohnsack, R. (2020). Iconology and Documentary Method in the Interpretation of Divergent Types of Visual Materials. L. Pauwels ve D. Mannay (y.h.), The Sage Handbook of Visual Methods (2. baskı), 397-412. Sage.
  • Bourdieu, P. (2010). The logic of Practice. Polity Press.
  • Bourdieu, P. (2021). Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. Nika
  • Bourdieu, P. (2022). Pratik Nedenler: Eylem Kuramı Üzerine. Hil (3. Baskı)
  • Dewey, J. (1980). Human Nature and Conduct. J.A. Boydston (y.h.), John Dewey - The Middle Works, 1899-1924, Vol. 14: 1922, S. 1-230. SUP.
  • Garfinkel, H. (1967). Studies in Ethnomethodology. Prentice-Hall.
  • Glaser, B. G. ve Strauss, A. (1969). The Discovery of Grounded Theory. Chicago University Press.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Felsefe, yöntem, analiz (5. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Güvercin, G. (2014). Workplace Practices and learning experiences of permanent and hourly-paid teachers – A comparative analysis [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güvercin, G. ve Nohl, A.-M. (2021). Belgesel Yöntem ile Biyografik Anlatı Görüşmelerinin Yorumlanması. F.N. Seggie ve Y. Bayyurt (y.h.), Nitel araştırma - Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları, 298-322. Anı Yayıncılık.
  • Keller, R., Hornidge, A.-K. ve Schünemann, W. (2018). The Sociology of Knowledge Approach to Discourse. Investigating the Politics of Knowledge and Meaning-making. Routledge.
  • Kızıltepe, Z. (2015). İçerik analizi. F.N. Seggie ve Y. Bayyurt (y.h.), Nitel araştırma - Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları, 253-266. Anı Yayıncılık.
  • Mannheim, K. (1993). The Ideological and the Sociological Interpretation of Intellectual Phenomena. K.H. Wolff (y.h.), From Karl Mannheim (s. 244-259). Transaction Publishers.
  • Mannheim, K. (1982). Structures of Thinking. Routledge.
  • Mannheim, K. (2016). İdeoloji ve Ütopya. Nika.
  • Mannheim, K. (2018a). Weltanschauungun Yorumlanması Üzerine. K. Mannheim, Bilgi Sosyolojisi, 13-74. Pinhan.
  • Mannheim, K. (2018b). Kuşaklar Problemi. K. Mannheim, Bilgi Sosyolojisi, 313-368. Pinhan.
  • Mannheim, K. (2018c). Bilgi Sosyolojisi. Pinhan.
  • Martens, M. ve Asbrand, B. (2022). Documentary Classroom Research. Theory and Methodology. B. Asbrand, M. Martens, T. Buchborn ve J. Menthe (y.h.), Dokumentarische Unterrichtsforschung in den Fachdidaktiken, 19-38. Springer.
  • Nohl, A. M. (2010). Narrative Interview and Documentary Method. R. Bohnsack, N. Pfaff ve W. Weller (y.h.), Qualitative analysis and documentary method in international educational research, 195-217. Budrich.
  • Nohl, A. M. ve Somel, R. N. (2021). Eğitim ve toplumsal dinamikler – Türkiye’de müfredat değişiminin çokkatmanlı analizi. Töz Yayınevi.
  • Nohl, A. M. (1999). Breakdance ve medrese: Göçmen gençlerin çok boyutlu habitusu. Toplum ve Bilim, 82, 91-113.
  • Nohl, A. M. (2016), Dokumentarische Methode und die Interpretation öffentlicher Diskurse. Zeitschrift für Diskursforschung, 4(2), 116-136.
  • Nohl, A. M. (2020). Korona virüsü, kriz ve kitle eğitimi. Yetişkin Eğitimi Dergisi, 3(1), 125-132 http://www.yetiskinegitimi.org/attachments/article/41/8.mayis_2020.nohl.pdf
  • Nohl, A. M. (2021). Dönüştürücü Öğrenmenin Maddeselliği: Orhan Pamuk ve “Masumiyet Müzesi” Romanı Üzerine Bir İnceleme. Yetişkin Eğitimi Dergisi 4 (7), 38-67 https://www.yetiskinegitimi.org/attachments/article/57/5.kasim_2021.masumiyet_muzesi.pdf
  • Polanyi, M. (1966). The Tacit Dimension. Doubleday & Company
  • Renn, J. (2006). Übersetzungsverhältnisse. Velbrück.
  • Sacks H., Schegloff, E. ve Jefferson, G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, 50, 696-735.
  • Schatzki, T. (2002). The Site of the Social. A Philosophical Account of the Constitution of Social Life and Change. Penn State University Press.
  • Schütz, A. (1953). Common-Sense and Scientific Interpretation of Human Action. Philosophy and Phenomenological Research, 14(1), 1-38.
  • F.N. Seggie ve Y. Bayyurt (2015, y.h.). Nitel araştırma - Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık.
  • Somel, R. N. (2019). A relational approch to educational inequality: Theoretical reflections and empirical analysis of a Primary Education School in Istanbul. Springer VS.
  • Vogd, W. (2004). Ärztliche Entscheidungsprozesse des Krankenhauses im Spannungsfeld von System- und Zweckrationalität: Eine qualitativ rekonstruktive Studie. VWF.
  • Yazıcı Yakın, A. ve Kükrer, M. (2021, y.h.). Etnografi: Olağan-içi tecrübe (2. Baskı). Doğu Batı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin yayınevi.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Editorial
Authors

Arnd-michael Nohl This is me 0000-0002-3528-175X

Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 39-1 Issue: 2

Cite

APA Nohl, A.-m. (2022). Belgesel Yöntem ile Eğitim Pratiklerini Araştırmak. Bogazici University Journal of Education, 39-1(2), 3-22.