Toplumu anlamak için ortaya atılan sosyolojik teoriler, toplumsal kurumlardan biri olan eğitimle yakından ilgilidir. Eğitimi toplumun bir fonksiyonu olarak gören yaygın sosyolojik bakış açısına göre, bu teoriler okulları etkileme gücüne sahiptir. Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin okulun tanımı, amacı, öğretmenler ve yöneticiler ve okullarda olması ve olmaması gerekenler hakkındaki görüşlerini dört sosyolojik kuram (işlevselci, çatışmacı, yorumsamacı ve eleştirel) çerçevesinde incelemektir. Okul gelişimine doğrudan ve dolaylı etkileri olan okul yöneticilerinin okula ilişkin görüşlerinin kuramsal arka planını bilmek ve okul yöneticilerinin okula bakış açılarını açıklamak, okul yönetimi ve eğitim liderliği davranışlarının temellerini anlamamızı sağlayacaktır. Ayrıca sosyoloji ve okul yönetimi arasındaki kesişimi ortaya koyabilmek, toplumu iyileştirmek için okuldan destek almaya yönelik eylem planları geliştirebilir.
Sociological theories put forward to understand society are closely related to education, which is one of the social institutions. According to the common sociological perspective, which sees education as a function of society, every theory has the power to influence schools. The aim of this study is to examine school administrators' views on the definition of school, its purpose, teachers and administrators, and what should and should not be in schools through four sociological theories: Functionalist, conflictualist, interpretivist and critical. Knowing the theoretical background of school administrators' views on the school, which have direct and indirect effects on school development, and explaining school administrators' perspectives on the school will enable us to understand the foundations of school management and educational leadership behaviors. In addition, being able to reveal the intersection between sociology and school administration can develop action plans for getting support from the school to improve society.
In this study, the opinions of school administrators were gathered through a face-to-face interview format. Ethical permission was obtained from the Başkent University Ethics Committee for this research.
Non
I would like to thanks Ms. Nilüfer Khudaykulov who made the English language corrections of this research, for her valuable contributions.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | January 31, 2024 |
Acceptance Date | November 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 41 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.