Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of University Journals Published in the Field of Social Sciences and Humanities in Türkiye

Year 2025, Volume: 42 Issue: 2, 59 - 77, 25.08.2025
https://doi.org/10.52597/buje.1645143

Abstract

This study investigates university journals published in the social sciences and humanities field in Türkiye. Among the university journals actively published on the DergiPark platform, those published in the social sciences and humanities field were identified and evaluated using the content analysis method in terms of 16 different variables. The study sample consists of 157 university journals actively publishing in the social sciences and humanities field on the DergiPark platform between 10.06.2024 and 22.06.2024. Furthermore, 61% of university journals are published in the fields of social sciences and humanities. 399 (60%) of 667 university journals are not included in the TR Index. Moreover, more than half of these journals have an acceptance rate above 60%, meaning that more than three out of five submitted articles are accepted. Moreover, more than half of these journals have an acceptance rate above 60%. In other words, one in every two articles sent to these journals is accepted. There is an urgent need to implement measures to qualitatively improve the quantitative increase observed in academic publishing in Türkiye.

References

  • Abdollahi, M., Gasparyan, A. Y., & Saeidnia, S. (2014). The urge to publish more and its consequences. DARU Journal of Pharmaceutical Sciences, 22, 1–3. https://doi.org/10.1186/2008-2231-22-53
  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2025). Aile Yılı. https://www.aileyili.gov.tr/kategoriler/aile-yili-hakkinda/
  • Akça, S., & Şenyurt, Ö. (2023). Geographical representation of editorial boards: A review in the field of library and information sciences. Scientometrics, 128(2), 1409–1427. https://doi.org/10.1007/s11192-022-04614-0
  • Alanka, D. (2024). Nitel bir araştırma yöntemi olarak içerik analizi: Teorik bir çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 64–84. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3602435
  • Al-Ghareeb, A., Hillel, S., McKenna, L., Cleary, M., Visentin, D., Jones, M., Bressington, D., & Gray, R. (2018). Retraction of publications in nursing and midwifery research: A systematic review. International Journal of Nursing Studies, 81, 8–13. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2018.01.013
  • Atabey, N. A., & Ay, M. (2001). Muhasebe Bilim Dalında Bilgi İletişimi ve Türkiye Yayın Profiline Bir Bakış. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 1(1-2), 46–56. https://dergipark.org.tr/en/pub/susead/issue/28441/302963
  • Bardak, M., & Topaç, N. (2022). Türkiye'deki okul öncesi öğretmenliği lisans programlarının öğretim elemanları açısından incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 111–139. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2077942
  • Buela-Casal, G., Perakakis, P., Taylor, M., & Checa, P. (2006). Measuring internationality: Reflections and perspectives on academic journals. Scientometrics, 67(1), 45–65. https://doi.org/10.1007/s11192-006-0050-z
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Damar, M., Özdağoğlu, G., & Aydın, Ö. (2023). Yükseköğretimde kurumlarının bilimsel yayın ve yayıncılık faaliyetlerinin ulusal ölçekte değerlendirilmesi: TR dizin üzerinden bir iş zekası uygulaması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 7(2), 196–230. https://doi.org/10.31200/makuubd.1273347
  • Davila Jr, O., Sinha, M., Rodriguez, T., Mariscal, K., Bravo, B., Garza, D., Mann-Wood, M., Alvarez, A., Davis, L., & Davis, L. (2022). From “teacher shortage” to resistance: A critical perspective on political discourse, education and imagining otherwise. Teachers College Record, 1–6.
  • DergiPark. (2025a). Makale çağrısı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbed/page/18217
  • DergiPark. (2025b). Sosyal politika çalışmaları dergisi “Aile” özel sayısı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/spcd/page/17788
  • DergiPark. (2025c). Ombudsman akademik dergisi “Aile Özel Sayısı” için makale çağrısı. https://paylasim.ombudsman.gov.tr/dokuman/Aile_Ozel_Sayisi.pdf
  • Dinç, E., & Atabay, E. (2018). Türkiye’deki denetim literatürünün içerik analizi 2007–2016. Muhasebe ve Denetime Bakış, 17(53), 101–114. https://dergipark.org.tr/en/pub/mdbakis/issue/63892/967185
  • Dönmez, İ., Yurdakul, H., & Taşmurat, T. (2020). Dijitalleşme ve akademik yayıncılık: İletişim fakültesi dergileri üzerine nicel bir araştırma. Selçuk İletişim, 13(3), 1231–1263. https://dergipark.org.tr/en/pub/josc/issue/57310/687230
  • Fairbairn, B. (1996). The present and future of historical journals. Journal of Scholarly Publishing, 27(2), 59–74. https://doi.org/10.3138/JSP-027-02-059
  • Gasparyan, A. Y., Nurmashev, B., Voronov, A. A., Gerasimov, A. N., Koroleva, A. M., & Kitas, G. D. (2016). The pressure to publish more and the scope of predatory publishing activities. Journal of Korean Medical Science, 31(12), 1874–1878. https://doi.org/10.3346/jkms.2016.31.12.1874
  • Gureyev, V. N., Kurmysheva, L. K., & Mazov, N. A. (2024). Review of the research on Russian academic journals. Scientific and Technical Information Processing, 51(3), 226–238. https://doi.org/10.3103/S0147688224700151
  • Hancıoğlu, Y., & Çıtır, I. Ö. (2018). Geleceğin potansiyel yönetici adayları olan işletme lisans öğrencilerinin kurumsal sosyal sorumluluk farkındalığı üzerine ampirik bir çalışma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (15), 363–388. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2154285
  • Harwood, T. G., & Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The Marketing Review, 3(4), 479–498. https://doi.org/10.1362/146934703771910080
  • Herr, S. B., Lorson, P., & Pilhofer, J. (2022). Alternative performance measures: A structured literature review of research in academic and professional journals. Schmalenbach Journal of Business Research, 74(3), 389–451. https://doi.org/10.1007/s41471-022-00138-8
  • Ili, B. (2025). Academic quality or commercial concern? The role of APCs in open-access communication studies journals. tripleC: Communication, Capitalism & Critique. Open Access Journal for a Global Sustainable Information Society, 23(1), 74–93. https://doi.org/10.31269/triplec.v23i1.1547
  • Kao, C. (2009). The authorship and country spread of Operation Research journals. Scientometrics, 78(3), 397–407. https://doi.org/10.1007/s11192-008-1850-0
  • Karagöz, B., & Ardıç, İ. K. (2019). Ana Dili Eğitimi Dergisinde yayımlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 419–435. https://doi.org/10.16916/aded.482628
  • Karataş, İ. H. (2022). Başöğretmenlikten işletmeciliğe Türkiye’de okul yöneticiliği. Okul Yönetimi, 2(1), 9–14. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2781836
  • Kenzhekanova, K. K. (2015). Linguistic features of political discourse. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(6), 192–199. https://doi.org/10.5901/mjss.2015.v6n6s2p192
  • Kızılyalçın, D. A. (2020). TR dizinde taranan üniversite ve muhasebe finansman dergileri ile lisansüstü tezlerde çağdaş maliyetleme yöntemleri (2010/2019). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 156–175. https://dergipark.org.tr/en/pub/adusobed/issue/54494/636012
  • Köylü, M. (2018). Türkiye ve batı ülkelerinde yüksek din öğretimi: Niteliksel bir karşılaştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 261–278. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/638776
  • Larcombe, P. J. (2019). A few comments on academic publishing standards in relation to the Horadam sequence and its variants. Palestine Journal of Mathematics, 8(2), 320–323. https://pjm.ppu.edu/sites/default/files/papers/PJM_April2019_320to323.pdf
  • Larrán Jorge, M., & Andrades Peña, F. J. (2017). Analysing the literature on university social responsibility: A review of selected higher education journals. Higher Education Quarterly, 71(4), 302–319. https://doi.org/10.1111/hequ.12122
  • Lindgren, B. M., Lundman, B., & Graneheim, U. H. (2020). Abstraction and interpretation during the qualitative content analysis process. International Journal of Nursing Studies, 108, 103632. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2020.103632
  • Macdonald, S. (2022). The gaming of citation and authorship in academic journals: A warning from medicine. Social Science Information, 61(4), 457–480. https://doi.org/10.1177/05390184221142218
  • Magnus, J., & McAleer, M. (2020). The future of academic journals in a COVID-19 World. Sci, 2(4), 76. https://doi.org/10.3390/sci2040076
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. baskı). Sage.
  • Moustafa, K. (2018). Publishers: Save authors’ time. Science and Engineering Ethics, 24, 815–816. https://doi.org/10.1007/s11948-017-9879-1
  • Muşmal, H., & Gürbüz, İ. (2018). Doküman incelemesi. Ş. Aslan (Haz.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri Nicel, nitel ve karma tasarımlar için bir rehber içinde (s. 217–243). Eğitim Yayınevi Yayınları.
  • Narmanlıoğlu, H. (2022). Türkiye’de yeni medya çalışmalarının dünü ve bugünü: akademik dergiler üzerine bir çalışma. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 20(39), 77–102. https://doi.org/10.55842/talid.1112237
  • Nunkoo, R., Thelwall, M., Croes, R., Ridderstaat, J., & Alrasheedi, A. F. (2024). Academic publishing in small island developing states: Does university research support development?. Higher Education Policy, 1–22. https://doi.org/10.1057/s41307-024-00368-x
  • Özdemir, A. N., & Alpaydın, Y. (2018). Yükseköğretim kurumlarında akademik yayıncılık: Üniversite dergilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(1), 9–22. https://doi.org/10.2399/yod.17.026
  • Özer, B., & Aydın, M. (2022). DergiPark'ta yayınlanan eğitim bilimleri temel alanıyla ilgili bilimsel dergilerin incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(22), 274–291. https://doi.org/10.55605/ejedus.1122528
  • Rodrigues, R., Urbano, C., Neubert, P., Rodríguez-Gairín, J. M., & Somoza-Fernández, M. (2023). New academic journals: An international overview of indexing and access models. Information Research an International Electronic Journal, 28(4), 116–131. https://doi.org/10.47989/ir284466
  • Selvi, B. (2021). English as the language of science: The role of English in the academic world. Akademik Hassasiyetler, 8(16), 1–21. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1691070
  • Strielkowski, W., & Chigisheva, O. (2018). Research functionality and academic publishing: Gaming with altmetrics in the digital age. Economics & Sociology, 11(4), 306. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2018/11-4/20
  • Sun, Y., Wei, Y., & Zhang, L. (2017). International academic impact of Chinese tourism research: A review based on the analysis of SSCI tourism articles from 2001 to 2012. Tourism Management, 58, 245–252. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.03.008
  • Svensson, G., & Wood, G. (2007). Research designs and scientific identity in marketing journals: Review and evaluation. European Journal of Marketing, 41(5/6), 419–438. https://doi.org/10.1108/03090560710737543
  • Tamer, H. Y., Övgün, B., & Yalçıntaş, A. (2020). Akademik büyük veri ve bilimsel bilgi üretimi: Dergipark örneği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 93–110. https://doi.org/10.33537/sobild.2020.11.1.10
  • Tecson-Mendoza, E. M. (2015). Scientific and academic journals in the Philippines: Status and challenges. Science Editing, 2(2), 73–78. https://doi.org/10.6087/kcse.47
  • Tutuncu, L. (2024). Publication behaviour and (dis) qualification of chief editors in Turkish national Social Sciences journals. Journal of Data and Information Science, 9(3), 181–212. https://doi.org/10.2478/jdis-2024-0022
  • Ünal, O. (2022). Türkiye’de Eğitim fakültesi dergilerinde yayınlanan makalelerin bibliyometrik analizi. International Journal of New Approaches in Social Studies, 6(2), 256–281. https://doi.org/10.38015/sbyy.1180249
  • Wang, X. (2024). Characteristics analysis and evaluation of discourse leading for academic journals: Perspectives from multiple integration of altmetrics indicators and evaluation methods. Library Hi Tech, 42(4), 1057–1079. https://doi.org/10.1108/LHT-04-2022-0195
  • Wright, J. D. (2024). The changing winds of academic publishing and O&G Open. Obstetrics & Gynecology, 143(1), 1–3. https://doi.org/10.1097/AOG.0000000000005463
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetimi Sistemi. (2025). Birim istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr/
  • Zan, B. U. (2024). Yayıncılıkta dönüşüm ve araştırma değerlendirmesi. P. Bezirci, & I. İ. Sert (Haz.), Cumhuriyet’in 100. yılında bilgi ve belge yönetimi teknolojisinde güncel yaklaşımlar içinde (s. 465–492). İstanbul Üniversitesi Yayınevi. https://doi.org/10.26650/B/SS53.2024.015.17

Türkiye'de Sosyal ve Beşeri Bilimler Alanında Yayımlanan Üniversite Dergilerinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 42 Issue: 2, 59 - 77, 25.08.2025
https://doi.org/10.52597/buje.1645143

Abstract

Bu çalışma Türkiye'de sosyal ve beşeri bilimler alanında yayımlanan üniversite dergilerinin 16 farklı değişken açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Bu anlamda DergiPark platformunda aktif olarak yayın hayatını sürdüren üniversite dergileri arasından sosyal ve beşeri bilimler alanında yayımlananlar tespit edilerek 16 farklı değişken açısından içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmeleri sağlanmıştır. Araştırma grubunu 10.06.2024 ve 22.06.2024 tarihleri arasında DergiPark platformunda aktif olarak sosyal ve beşeri bilimler alanında yayın hayatını sürdüren 157 üniversiteye ait dergi oluşturmaktadır. Üniversite dergilerinin %61'inin sosyal ve beşeri bilimler alanında yayın hayatını sürdürdüğü göze çarpmaktadır. 667 üniversite dergisinin 399'u (%60) TR Dizin indeksinde yer almamaktadır. Sosyal ve beşeri bilimler alanında yayımlanan üniversite dergilerinin çoğunluğunun makale kabul oranı %60’ın üzerinde olup, bu durum gönderilen her beş makaleden yaklaşık üçünün kabul edildiğini göstermektedir. Türkiye'de akademik yayıncılıkta gözlenen niceliksel artışın niteliksel anlamda iyileştirilmesine yönelik acil bir şekilde önlemlerin hayata geçirilmesine ihtiyaç vardır.

References

  • Abdollahi, M., Gasparyan, A. Y., & Saeidnia, S. (2014). The urge to publish more and its consequences. DARU Journal of Pharmaceutical Sciences, 22, 1–3. https://doi.org/10.1186/2008-2231-22-53
  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2025). Aile Yılı. https://www.aileyili.gov.tr/kategoriler/aile-yili-hakkinda/
  • Akça, S., & Şenyurt, Ö. (2023). Geographical representation of editorial boards: A review in the field of library and information sciences. Scientometrics, 128(2), 1409–1427. https://doi.org/10.1007/s11192-022-04614-0
  • Alanka, D. (2024). Nitel bir araştırma yöntemi olarak içerik analizi: Teorik bir çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 64–84. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3602435
  • Al-Ghareeb, A., Hillel, S., McKenna, L., Cleary, M., Visentin, D., Jones, M., Bressington, D., & Gray, R. (2018). Retraction of publications in nursing and midwifery research: A systematic review. International Journal of Nursing Studies, 81, 8–13. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2018.01.013
  • Atabey, N. A., & Ay, M. (2001). Muhasebe Bilim Dalında Bilgi İletişimi ve Türkiye Yayın Profiline Bir Bakış. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 1(1-2), 46–56. https://dergipark.org.tr/en/pub/susead/issue/28441/302963
  • Bardak, M., & Topaç, N. (2022). Türkiye'deki okul öncesi öğretmenliği lisans programlarının öğretim elemanları açısından incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 111–139. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2077942
  • Buela-Casal, G., Perakakis, P., Taylor, M., & Checa, P. (2006). Measuring internationality: Reflections and perspectives on academic journals. Scientometrics, 67(1), 45–65. https://doi.org/10.1007/s11192-006-0050-z
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Damar, M., Özdağoğlu, G., & Aydın, Ö. (2023). Yükseköğretimde kurumlarının bilimsel yayın ve yayıncılık faaliyetlerinin ulusal ölçekte değerlendirilmesi: TR dizin üzerinden bir iş zekası uygulaması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 7(2), 196–230. https://doi.org/10.31200/makuubd.1273347
  • Davila Jr, O., Sinha, M., Rodriguez, T., Mariscal, K., Bravo, B., Garza, D., Mann-Wood, M., Alvarez, A., Davis, L., & Davis, L. (2022). From “teacher shortage” to resistance: A critical perspective on political discourse, education and imagining otherwise. Teachers College Record, 1–6.
  • DergiPark. (2025a). Makale çağrısı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbed/page/18217
  • DergiPark. (2025b). Sosyal politika çalışmaları dergisi “Aile” özel sayısı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/spcd/page/17788
  • DergiPark. (2025c). Ombudsman akademik dergisi “Aile Özel Sayısı” için makale çağrısı. https://paylasim.ombudsman.gov.tr/dokuman/Aile_Ozel_Sayisi.pdf
  • Dinç, E., & Atabay, E. (2018). Türkiye’deki denetim literatürünün içerik analizi 2007–2016. Muhasebe ve Denetime Bakış, 17(53), 101–114. https://dergipark.org.tr/en/pub/mdbakis/issue/63892/967185
  • Dönmez, İ., Yurdakul, H., & Taşmurat, T. (2020). Dijitalleşme ve akademik yayıncılık: İletişim fakültesi dergileri üzerine nicel bir araştırma. Selçuk İletişim, 13(3), 1231–1263. https://dergipark.org.tr/en/pub/josc/issue/57310/687230
  • Fairbairn, B. (1996). The present and future of historical journals. Journal of Scholarly Publishing, 27(2), 59–74. https://doi.org/10.3138/JSP-027-02-059
  • Gasparyan, A. Y., Nurmashev, B., Voronov, A. A., Gerasimov, A. N., Koroleva, A. M., & Kitas, G. D. (2016). The pressure to publish more and the scope of predatory publishing activities. Journal of Korean Medical Science, 31(12), 1874–1878. https://doi.org/10.3346/jkms.2016.31.12.1874
  • Gureyev, V. N., Kurmysheva, L. K., & Mazov, N. A. (2024). Review of the research on Russian academic journals. Scientific and Technical Information Processing, 51(3), 226–238. https://doi.org/10.3103/S0147688224700151
  • Hancıoğlu, Y., & Çıtır, I. Ö. (2018). Geleceğin potansiyel yönetici adayları olan işletme lisans öğrencilerinin kurumsal sosyal sorumluluk farkındalığı üzerine ampirik bir çalışma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (15), 363–388. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2154285
  • Harwood, T. G., & Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The Marketing Review, 3(4), 479–498. https://doi.org/10.1362/146934703771910080
  • Herr, S. B., Lorson, P., & Pilhofer, J. (2022). Alternative performance measures: A structured literature review of research in academic and professional journals. Schmalenbach Journal of Business Research, 74(3), 389–451. https://doi.org/10.1007/s41471-022-00138-8
  • Ili, B. (2025). Academic quality or commercial concern? The role of APCs in open-access communication studies journals. tripleC: Communication, Capitalism & Critique. Open Access Journal for a Global Sustainable Information Society, 23(1), 74–93. https://doi.org/10.31269/triplec.v23i1.1547
  • Kao, C. (2009). The authorship and country spread of Operation Research journals. Scientometrics, 78(3), 397–407. https://doi.org/10.1007/s11192-008-1850-0
  • Karagöz, B., & Ardıç, İ. K. (2019). Ana Dili Eğitimi Dergisinde yayımlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 419–435. https://doi.org/10.16916/aded.482628
  • Karataş, İ. H. (2022). Başöğretmenlikten işletmeciliğe Türkiye’de okul yöneticiliği. Okul Yönetimi, 2(1), 9–14. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2781836
  • Kenzhekanova, K. K. (2015). Linguistic features of political discourse. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(6), 192–199. https://doi.org/10.5901/mjss.2015.v6n6s2p192
  • Kızılyalçın, D. A. (2020). TR dizinde taranan üniversite ve muhasebe finansman dergileri ile lisansüstü tezlerde çağdaş maliyetleme yöntemleri (2010/2019). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 156–175. https://dergipark.org.tr/en/pub/adusobed/issue/54494/636012
  • Köylü, M. (2018). Türkiye ve batı ülkelerinde yüksek din öğretimi: Niteliksel bir karşılaştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 261–278. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/638776
  • Larcombe, P. J. (2019). A few comments on academic publishing standards in relation to the Horadam sequence and its variants. Palestine Journal of Mathematics, 8(2), 320–323. https://pjm.ppu.edu/sites/default/files/papers/PJM_April2019_320to323.pdf
  • Larrán Jorge, M., & Andrades Peña, F. J. (2017). Analysing the literature on university social responsibility: A review of selected higher education journals. Higher Education Quarterly, 71(4), 302–319. https://doi.org/10.1111/hequ.12122
  • Lindgren, B. M., Lundman, B., & Graneheim, U. H. (2020). Abstraction and interpretation during the qualitative content analysis process. International Journal of Nursing Studies, 108, 103632. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2020.103632
  • Macdonald, S. (2022). The gaming of citation and authorship in academic journals: A warning from medicine. Social Science Information, 61(4), 457–480. https://doi.org/10.1177/05390184221142218
  • Magnus, J., & McAleer, M. (2020). The future of academic journals in a COVID-19 World. Sci, 2(4), 76. https://doi.org/10.3390/sci2040076
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. baskı). Sage.
  • Moustafa, K. (2018). Publishers: Save authors’ time. Science and Engineering Ethics, 24, 815–816. https://doi.org/10.1007/s11948-017-9879-1
  • Muşmal, H., & Gürbüz, İ. (2018). Doküman incelemesi. Ş. Aslan (Haz.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri Nicel, nitel ve karma tasarımlar için bir rehber içinde (s. 217–243). Eğitim Yayınevi Yayınları.
  • Narmanlıoğlu, H. (2022). Türkiye’de yeni medya çalışmalarının dünü ve bugünü: akademik dergiler üzerine bir çalışma. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 20(39), 77–102. https://doi.org/10.55842/talid.1112237
  • Nunkoo, R., Thelwall, M., Croes, R., Ridderstaat, J., & Alrasheedi, A. F. (2024). Academic publishing in small island developing states: Does university research support development?. Higher Education Policy, 1–22. https://doi.org/10.1057/s41307-024-00368-x
  • Özdemir, A. N., & Alpaydın, Y. (2018). Yükseköğretim kurumlarında akademik yayıncılık: Üniversite dergilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(1), 9–22. https://doi.org/10.2399/yod.17.026
  • Özer, B., & Aydın, M. (2022). DergiPark'ta yayınlanan eğitim bilimleri temel alanıyla ilgili bilimsel dergilerin incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(22), 274–291. https://doi.org/10.55605/ejedus.1122528
  • Rodrigues, R., Urbano, C., Neubert, P., Rodríguez-Gairín, J. M., & Somoza-Fernández, M. (2023). New academic journals: An international overview of indexing and access models. Information Research an International Electronic Journal, 28(4), 116–131. https://doi.org/10.47989/ir284466
  • Selvi, B. (2021). English as the language of science: The role of English in the academic world. Akademik Hassasiyetler, 8(16), 1–21. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1691070
  • Strielkowski, W., & Chigisheva, O. (2018). Research functionality and academic publishing: Gaming with altmetrics in the digital age. Economics & Sociology, 11(4), 306. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2018/11-4/20
  • Sun, Y., Wei, Y., & Zhang, L. (2017). International academic impact of Chinese tourism research: A review based on the analysis of SSCI tourism articles from 2001 to 2012. Tourism Management, 58, 245–252. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.03.008
  • Svensson, G., & Wood, G. (2007). Research designs and scientific identity in marketing journals: Review and evaluation. European Journal of Marketing, 41(5/6), 419–438. https://doi.org/10.1108/03090560710737543
  • Tamer, H. Y., Övgün, B., & Yalçıntaş, A. (2020). Akademik büyük veri ve bilimsel bilgi üretimi: Dergipark örneği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 93–110. https://doi.org/10.33537/sobild.2020.11.1.10
  • Tecson-Mendoza, E. M. (2015). Scientific and academic journals in the Philippines: Status and challenges. Science Editing, 2(2), 73–78. https://doi.org/10.6087/kcse.47
  • Tutuncu, L. (2024). Publication behaviour and (dis) qualification of chief editors in Turkish national Social Sciences journals. Journal of Data and Information Science, 9(3), 181–212. https://doi.org/10.2478/jdis-2024-0022
  • Ünal, O. (2022). Türkiye’de Eğitim fakültesi dergilerinde yayınlanan makalelerin bibliyometrik analizi. International Journal of New Approaches in Social Studies, 6(2), 256–281. https://doi.org/10.38015/sbyy.1180249
  • Wang, X. (2024). Characteristics analysis and evaluation of discourse leading for academic journals: Perspectives from multiple integration of altmetrics indicators and evaluation methods. Library Hi Tech, 42(4), 1057–1079. https://doi.org/10.1108/LHT-04-2022-0195
  • Wright, J. D. (2024). The changing winds of academic publishing and O&G Open. Obstetrics & Gynecology, 143(1), 1–3. https://doi.org/10.1097/AOG.0000000000005463
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetimi Sistemi. (2025). Birim istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr/
  • Zan, B. U. (2024). Yayıncılıkta dönüşüm ve araştırma değerlendirmesi. P. Bezirci, & I. İ. Sert (Haz.), Cumhuriyet’in 100. yılında bilgi ve belge yönetimi teknolojisinde güncel yaklaşımlar içinde (s. 465–492). İstanbul Üniversitesi Yayınevi. https://doi.org/10.26650/B/SS53.2024.015.17
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Higher Education Studies (Other)
Journal Section Original Articles
Authors

Burak Can Korkmaz 0000-0002-7122-9289

Ahmet Emin Arı 0000-0003-3399-0920

Publication Date August 25, 2025
Submission Date February 22, 2025
Acceptance Date May 12, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 42 Issue: 2

Cite

APA Korkmaz, B. C., & Arı, A. E. (2025). Türkiye’de Sosyal ve Beşeri Bilimler Alanında Yayımlanan Üniversite Dergilerinin İncelenmesi. Bogazici University Journal of Education, 42(2), 59-77. https://doi.org/10.52597/buje.1645143