Dissertation
BibTex RIS Cite

Examination of the Relationships between University Student’s Risk Taking Attitudes, Identity Status and Some Demographic Variables

Year 2018, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 25, 30.06.2018

Abstract

This study aims to review the risk taking attitudes and identity status according to gender and grade level, the relationship between risk taking attitudes and identity status of young adults who are continue their university education. The study group of this study consists of a total of 1417 students studying at different departments at Gazi University, Hacettepe University, Orta Doğu Teknik University, Ankara University and Erciyes University. For data collection data of this study, Öner’s adaptation of Atttude Scale Special to Specific Ranges (BARTÖ) and Oskay’s Extended Ego Social Status Scale (EOM-EIS-2) are used. In the analysis of the research datas, t-test and of one way variance (ANOVA) are used to find out university student’s risk taking attitudes whether changeable or unchangeable under some unsteady circumstances. Moreover, analysis of canonical correlation is used to examination of the relationship between risk taking attitudes of students’ and identity status.

References

  • Referans 1 Akman, Y. (2007). Identiy status of Turkish University students in relation to their evaluation of family problems. Social Behavior and Personality, 35(1), 79-88.
  • Referans 2 Albayrak, A.S. (2006).Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil.
  • Referans 3 Archer, S.L. (1989). The lover age boundaries of identity development. Child Development, 53(22), 1551-1556.

Üniversite Öğrencilerinin Risk Alma Tutumları ile Kimlik Statüleri ve Bazı Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi

Year 2018, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 25, 30.06.2018

Abstract

Bu araştırmanın amacı üniversiteye devam eden genç yetişkinlerin risk alma
tutumlarını ve kimlik statülerini cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre
incelemek ve risk alma tutumları ile kimlik statüleri arasındaki ilişkiyi
ortaya koymaktır. Bu araştırmada iki veya çok değişkenli korelasyonel ve
karşılaştırma türlerine ayrılan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Çalışmanın araştırma grubunu Gazi Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Orta
Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesi’nin
çeşitli bölümlerinde okumakta olan toplam 1417 öğrenciden oluşmaktadır. Bu
araştırmada veri toplamak için Öner’in (2009) uyarlamış olduğu Belirli Alanlara
Özgü Risk Tutum Ölçeği (BARTÖ) ile Oskay’ın (1997) uyarlamış olduğu Genişletilmiş
Ego Kimlik Statüleri Ölçeği (EOM-EIS-2) kullanılmıştır. Araştırma verilerinin
analizinde üniversite öğrencilerinin risk alma tutumunun bazı değişkenlere göre
farklılaşıp farklılaşmadığını bulmak için t testi ve tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) kullanılmıştır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin risk alma tutumu ile
kimlik statüleri arasındaki ilişkinin incelenmesinde kanonik korelasyon analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları üniversite öğrencilerinin risk alma tutumu
alt boyutlarının cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı olduğu
bulunmuştur.  Üniversite öğrencilerinin risk alma tutumu
boyutlarından gündelik yaşamda etik, yatırım, güvenlik ve sosyal risk alma
tutumları ile moratoryum ve dağınık kimlik statüsüyle pozitif yönde ilişki,
buna karşın başarılı ve ipotekli kimlik statüsüyle negatif yönde ilişki olduğu
tespit edilmiş ve veri setleri arasında paylaşılan ortak varyansın % 25 olduğu
saptanmıştır. 

References

  • Referans 1 Akman, Y. (2007). Identiy status of Turkish University students in relation to their evaluation of family problems. Social Behavior and Personality, 35(1), 79-88.
  • Referans 2 Albayrak, A.S. (2006).Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil.
  • Referans 3 Archer, S.L. (1989). The lover age boundaries of identity development. Child Development, 53(22), 1551-1556.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Murat Özkan

Kemal Öztemel

Publication Date June 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Özkan, M., & Öztemel, K. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Risk Alma Tutumları ile Kimlik Statüleri ve Bazı Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-25.

Bartın University Journal of Educational Research

2017