Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ile sportmenlik davranışları sergileme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre analiz edilmesi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 16, 30.06.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumları ve sportmenlik davranışlarının çeşitli değişkenlere göre analiz edilmesidir. Tarama modeli kullanılmıştır. Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ve sportmenlik davranışları incelendiğinde; televizyonda düzenli olarak spor programı izleme, lisanslı olarak spor yapmak, ailede spor yapanın olması, düzenli olarak spor yapmak, sınıf, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerinde anlamlı farklılık bulunmamış. Fakat cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akandere, M., Baştuğ, G. & Güler, E. D. (2009) Ortaöğretim kurumlarında spora katılımın çocuğun ahlaki gelişimine etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (1), 59-68.
  • Akandere, M., Özyalvaç, T. N. & Duman, S. (2010) Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi (Konya Anadolu Lisesi Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24.
  • Altun, M. & Güvendi, B. (2019) Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi sportmenlik davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. i-International Journal of Society Researches, 11 (18), 2226-2240.
  • Aras, G. (2019) Farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ile kişilik özelikleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Sakarya.
  • Başaran, Z., Erdoğan, B. R., Körmükçü, Y. & Adalı, H. (2017) Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin fair-play anlayışlarının İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 9 (1), 35-43.
  • Cengiz, Ö., Kılıç, M. A. & Soylu, Y. (2018) Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 1 (2), 141-149.
  • Çakıcı, H. A. (2019) Amatör futbolcuların liderlik özellikleri ile sportmenlik yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çimen, M. (2019) Fen lisesi öğrencilerinin beden eğitimi derslerine ilişkin tutumların araştırılması. (Malatya ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Demirhan, G. & Altay, F. (2001) Lise 1. sınıf öğrencilerin beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ölçeği 2. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 12 (2), 9-20.
  • Doğan, N. (2011) Niğde ilinde bulunan farklı statüdeki liselerde eğitim gören öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumları ve fiziksel uygunluk düzeylerinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Ekici, S., Bayrakdar, A. & Hacıcaferoğlu, B. (2011) Lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1), 830-839.
  • Ekinci, H. B. (2018) Ortaokul öğrencilerinin sportmenlik davranışları ile başarı algıları. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan.
  • Erden, C. & Özmutlu, İ. (2017) Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Kars ili örneği). Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 415-425.
  • Ersöz, A. G. (2010). Tüketim toplumunda" sıfır beden" söylemi: Neden ve sonuçları üzerine sosyolojik bir değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 27 (2).
  • Genç, S., Tutkun, E., Ayça, G. & Acar, H. (2019) Lise öğrencilerinde beden eğitimi ve spor dersinin sportmenlik davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Muş ili örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21 (1-A), 23-29.
  • Göksel, A G. & Caz, Ç. (2016) Anadolu lisesi öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1 (1), 1-9
  • Hatami, O. (2017) Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ile kinestetik zekâları arasındaki ilişki (İran örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Hazar, G. (2019) Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine karşı tutumlarını etkileyen faktörlerin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • İnceoğlu, M. (2010) Tuttum algı iletişim (5. bs.) İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınevi
  • Jondeau E., Rockinger M. (2003). Conditional volatility, skewness, and kurtosis: existence, persistence, and comovements. Journal of Economic Dynamics & Control, 27, 1699 – 1737.
  • Karaman, E. (2019) Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Erzurum il örneği). Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi, Erzincan
  • Karafil, A.Y., Atay, E., Ulaş, M. & Melek, C. (2017) Spora katılımın beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları üzerine etkisinin araştırılması. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12 (2), 1-11.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23.bs.) Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kayışoğlu, N. B., Altınkök, M., Temel, C. & Yüksel, Y. (2015) Ortaokul öğrencilerin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışların incelenmesi (Karabük İli Örneği). International Journal of Social Sciences and Education Research, 1 (3), 1045-1056.
  • Keskin, N., Öncü, E. & Kılıç, S. N. (2016) Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutum ve öz yeterlikleri. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 14 (1), 93-107.
  • Keskin, Ö. (2015) Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Sakarya ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Koç, Y. & Güllü, M. (2017) Lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15 (1), 19-30.
  • Koç, Y. (2013) Beden eğitimi dersi sportmenlik davranışı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 96-114.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2018) Ortaöğretim beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı.
  • Nas, H. (2019) Lise öğrencilerinde sportmenlik, öz-yeterlik ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan.
  • Okut, S. (2017) Muş ili ve çevre ilçelerde ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutum düzeylerinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.Ağrı
  • Özbalta, M. (2018) Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin iletişim becerileri ile empatik eğilim düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özdemir, M. (2019) Lise ve ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları ile sorumluluk duygu ve davranışları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan.
  • Pehlivan, Z. (2004) Fair-Play kavramının geliştirilmesinde okul sporunun yeri ve önemi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 49-53.
  • Sağın, A. E. & Akbuğa, T. (2019) Lisanslı spor yapan öğrencilerle yapmayan ortaokul öğrencilerinin bazı değişkenler açısından sosyal- duygusal ve ahlaki gelişim düzeyleri. Journal of Global Sport and Education Research, 2 (1), 45-56.
  • Sarıca, M. (2019) Üniversite öğrencilerinin spora karşı tutumlarının araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Sivrikaya, Ö. & Kılçık, M. (2017) İlköğretim okulları 2. Kademe öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumların belirlenmesi (Düzce örneği). Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12 (1), 1-15.
  • Tekeli, H. (2017) Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersinde sportmenlik davranışlar sergileme düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Tırnakçı, A. O. (2019) Ortaöğretim (lise) öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarının incelenmesi (Sivas ili örneği) Yüksek Lisans Tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Topalli, M. (2019) Genel ortaokul ve imam hatip ortaokullarında eğitim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor derisine karşı tutumlarının karşılaştırılması. Yüksek lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Turan, S. (2020) Okul sporlarına katılan ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimine yatkınlıkları ve beden eğitimi dersindeki sportmenlik davranışlarının incelenmesi. Doktora Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Sakarya.
  • Turğut, A. (2014) 9.sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumu ile kinestetik, mantıksal ve içsel zekanın ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yapıcı, A. Y. (2019) Yatılı bölge okullarında öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumları ile akademik başarı motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Kural 0000-0001-5088-763X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kural, S. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ile sportmenlik davranışları sergileme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre analiz edilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-16.

Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi

2017