Göz Hareketlerini İzleme Yöntemiyle Bir Web 2.0 Aracının Kullanılabilirliğinin İncelenmesi: Oyunlaştırma Aracı Kahoot Örneği
Yıl 2024,
Cilt: 8 Sayı: 2, 124 - 138, 31.12.2024
Seher Yılmaz
,
Şermin Sevil
Hanife Sen
,
Fatma Gizem Karaoğlan Yılmaz
Öz
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE), teknolojinin insanların ihtiyaçlarına uygun olarak geliştirilmesini hedefleyen ve hızla yayılan bir alandır. Bu çalışmada, göz izleme cihazı kullanarak Kahoot Web 2.0 platformunun kullanılabilirliğini test etmek, sorunları tespit ederek çözüm önerileri sunmak amaçlanmıştır. Elde edilen bilimsel veriler, dijital platformların daha etkili ve kullanıcı dostu hale getirilmesine katkı sağlar.
Araştırmada; göz izleme yöntemi kullanılarak, Kahoot Web 2.0 (öğrenme tabanlı bir test oyunu) öğrenme platformunun kullanılabilirliği test edilmiştir. Çalışmanın veri toplama süreci eğitim kurumunda görev yapan yaşları 25 ile 45 arasında değişen 12 öğretmen ile yürütülmüştür. Katılımcıların göz izleme cihazı ile 10-15 dakika boyunca verileri alındıktan sonra katılımcılarla ayrı ayrı görüşmeler yapılmıştır. Katılımcılar platformu kullanırken bir göz izleme cihazı, katılımcıların göz hareketlerini kaydetmiştir. Çalışma doğrultusunda 12 kişiye otantik görevler verilmiştir ve katılımcıların hangi noktalara daha uzun süre ve sıklıkla odaklandıkları belirlenmiştir. Katılımcıların verilen görevleri gerçekleştirirken göz hareketlerinin örüntüsü çıkarılarak göz izleme verileri birleştirilmiştir. Özel bir yazılım aracılığıyla veriler işlenmiştir ve web sayfasında en çok bakılan yerler belirlenmiştir.
Katılımcılara verilen otantik görevler yoluyla Web 2.0 araçlarının eğitimde kullanılabilirliği üzerine genel bir çerçeve belirlemiş ve veri toplama süreci tamamlanmıştır. Çalışma bulgularının, Kahoot Web 2.0 aracının kullanılabilirliğinin iyileştirilmesi için geliştiricilere öneriler sunarak katkı sunması amaçlanmaktadır.
Etik Beyan
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz
ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun
davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak
gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir
değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinin Etik İlkeler ve Yayın Politikası'nın tüm şartlarını ve koşullarını yerine getirdiğini kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim.
Kaynakça
- Akın, F. A., & Atıcı, B. (2015). Oyun Tabanlı Öğrenme Ortamlarının Öğrenci Başarısına Ve Görüşlerine Etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2), 75-102.
- Aras, G. N. (2020). Soru-Cevap Ve Kahoot Yöntemi İle Yapılan Pekiştirmenin Hemşirelik Öğrencilerinin Başarı Ve Motivasyon Düzeylerine Etkisinin Karşılaştırılması, Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Erzurum, 2020
- Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
- Candan, F., (2022) Teknoloji Odaklı Oyunlaştırma Uygulamalarının Öğrenme Sürecinde Kullanılmasının Meta-Tematik Analizi: Kahoot! Örneği, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Programları Ve Öğretim Bilim Dalı
- Çağıltay, K. , Göktaş, Y.(2020) Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler Araştırmalar Eğilimler, (ss.297-314)
- Çetgin, F. (2021). Görsel Sanatlar Dersinde Web 2.0 Araçları (Kahoot) Kullanımı (10. Ve 11. Sınıf Örneği). İdil Sanat ve Dil Dergisi, 10(80), 678-684.
- Emecan, S.,(2019) A Case Study In Ninth Grade Students At A State School; Differences Between Kahoot! And Traditional Activities In Terms Of Vocabulary Retention, Ufuk University Graduate School Of Social Scıences Department Of English Language Teaching English Language Education Programme
- Erdoğan, R., Düzenli Çil, B., Şen, H., Karaoğlan Yılmaz, G. (2022). Covid-19 Aşısı Hakkında T.C. Sağlık Bakanlığı Tarafından Yayınlanan Bilgilendirici Videoların Göz İzleme Tekniği İle İncelenmesi, Bartın: MAKÜ-Uyg. Bil. Derg., 6(1), 165-183, 2022
- Gagneux, A., Eglin, V. & Emptoz, H. (2001). Quality Approach of Web Documents by An Evaluation of Structure Relevance. Proceedings of The First International Workshop on Web Document Analysis (Wda2001), 11–14.
- Göçeri, M.S., (2020) A Usabılıty Evaluatıon Methodology Wıth A Questıonnaıre Supported Wıth Qualıtatıve Data For Web Sıte User Interface, Department Of Industrial Engineering, Ph. D. Transferred From Fatih University Which Has Been Closed
- Koç, E. (2019). Göz Hareketlerine Dayalı Beyin Bilgisayarı Arayüzü Tasarımı, Istanbul, 2019
- Koç, G., (2022). The Impact Of The Gamification Tool Kahoot! On Secondary School Students' Grammar Proficiency, Başkent University Institute Of Educational Sciences Department Of Foreign Languages Master In English Language Teaching
- Kurnaz, R. (2018). Online Mağazaların Web Sayfalarına Yönelik Tüketici Dikkat Aktivasyonlarının Ölçülmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Üretim Yönetimi Ve Pazarlama Bilim Dalı İşletme Anabilim Dalı, Temmuz 2018
- Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers
- Mete, F., & Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
- Mirpour, S. (2022). The Effect Of Employıng The Onlıne Kahoot Game-Based Learnıng Platform On Prımary Turkısh Efl Learners’ Grammar Learnıng Improvement, A Thesis Submitted To The Graduate School Of Bahcesehir University
- Njie, B., & Asimiran, S. (2014). Case study as a choice in qualitative methodology. Journal of Research & Method in Education, 4(3), 35-40.
Online Eğitim Sitesi Nasıl Kurulur?
https://www.vedubox.com/online-egitim-sitesi-nasil-kurulur/ 17.06.2024 tarihinde erişilmiştir.
- Ömür, S., & Aydoğdu, A. G. (2017). Göz izleme araştırmaları ve iletişim alanında yeni yönelimler. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(4), 1296-1307.
- Pala, F. K., Arslan, H., & Özdinç, F. (2017). Eğitim Bilişim Ağı Web Sitesinin Otantik Görevler Ve Göz İzleme İle Kullanılabilirliğinin İncelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 24-38.
- Rubin, J. (1994). Handbook of usability testing: How to plan, design, and conduct effective tests. New York, NY: John Wiley & Sons, Inc
- Sağlam, Z., & Karaoğlan Yılmaz, G. (2021). Eğitim Araştırmalarında Göz İzleme: Araştırmalardaki Eğilimlerin Belirlenmesi Bartın: GEFAD / GUJGEF41(3): 1621-1649(2021)
- Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
- Tetik, A., & Korkmaz, Ö. (2018). Örgün ve Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Derslerde Kahoot ile Oyunlaştırmaya Dönük Görüşleri, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2018
- Tıraşoğlu, C. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde söz varlığını geliştirmeye yönelik Web 2.0 araçları: Kahoot! Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya, Tükiye.
- Yalım, M., & Gündüz, Ş. (2020). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersinde kahoot kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (34), 1-25.
- Yapıcı, İ. Ü., & Karakoyun, F. (2017). Biyoloji öğretiminde oyunlaştırma: Kahoot uygulaması örneği. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(4), 396-414.