Covid-19 pandemisi ile yaşanan değişimler, eğitimde ve okul algısında zorunlu bir paradigma değişimine işaret etmektedir. Bu çalışma, Covid-19 pandemisi öncesinde, pandemi sırasında uzaktan eğitim sürecinde ve pandemi sonrası yüz yüze eğitim başladığında öğrencilerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin okulu nasıl algıladıklarını ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Yönetici, öğretmen ve öğrencilerin okul algılarındaki değişimi metaforlar aracılığıyla belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırma 181 öğrenci, 93 öğretmen, 22 okul yöneticisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmada, Covid-19 pandemisi ile öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul algılarında değişim olduğu ve özellikle okul algılarının uzaktan eğitim sürecinde olumsuzlaştığı tespit edilmiştir. Ek olarak çalışma bulguları uzaktan eğitim sürecinde Covid-19 ile yoğunlaşan uzaktan eğitim uygulamalarının, öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul algılarının değişiminde etkili olduğuna işaret etmektedir. Politika yapıcılara ve uygulayıcılara, uzaktan eğitim sürecinde okula ilişkin olumsuz algıya sebep olan faktörlerin saptanmasına, gelecek uygulamalarda bu alanların iyileştirilmesine öncelik vermeleri önerilmiştir. Araştırmacılara ise, Covid-19 sürecinin, veliler ve okulun diğer paydaşlarının okul algısı üzerinde etkisinin araştırılması ayrıca, pandemiden sonra eğitim ve öğretim süreçlerine uzaktan eğitimi entegre etmiş olan okullarda okul algısının incelenmesi önerilmiştir.
The changes experienced with the Covid-19 pandemic point to a mandatory paradigm shift in education and school perception. This study aimed to reveal how students, teachers and administrators perceived school before the Covid-19 pandemic, during the distance education process during the epidemic and when face-to-face education began after the pandemic. In this study, which aims to determine the change in school perceptions of administrators, teachers and students through metaphors, a phenomenological design, one of the qualitative research designs, was used. The research was carried out with 181 students, 93 teachers and 22 school administrators. The research data were collected with a structured interview form prepared by the researchers and analyzed with the content analysis method. In the study, it has been determined that there has been a change in the perceptions of students, teachers and administrators with the Covid-19 pandemic, and that school perceptions have become negative in the distance education process. In addition, the findings of the study indicated that distance education applications, which are concentrated with Covid-19 in the distance education process, are effective in the change of school perceptions of students, teachers and administrators. It has been suggested to policy makers and practitioners that they should prioritize identifying the factors that cause negative perceptions about school in the distance education process and improving these areas in future applications. It has been suggested to researchers to investigate the impact of the Covid-19 process on the perception of school by parents and other stakeholders, and to examine the perception of school in schools that have integrated distance education into their education and training processes after the pandemic.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |
Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.
For previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . Please find the past issues above.