In this study, which aims to examine the appearance of speaking skill learning outcomes in the 5th grade Turkish textbook in the 2024 Secondary School Turkish Curriculum, document analysis, one of the qualitative research methods, was used. The object of examination of the study was the 2024 Secondary School Turkish Curriculum and the 5th grade Turkish textbook 1 and 5th grade Turkish textbook 2 of the Ministry of National Education Publications. As a result of the research, it was concluded that among the 26 speaking learning outcomes, the most frequently repeated learning outcomes are “To be able to use his/her voice appropriately in his/her speech (f=29)”, “To be able to make self-reflection/adapt himself/herself for the speaking process (f=28), to benefit from prior knowledge in his/her speech (f=26), and the least common learning outcome is to be able to react appropriately in his/her speech (f=2)”. In the context of methods and techniques, creative speaking (f=7) and empathizing speaking (f=6) are the most frequently used learning outcomes. Within the framework of the results obtained, the 5th grade Turkish textbook was evaluated and suggestions were made to make the program more functional in the light of these evaluations.
Turkish Century Education model 2024 Turkish curriculum speaking learning outcomes speaking methods and techniques 5th grade Turkish textbook.
2024 Ortaokul Türkçe Öğretim Programında konuşma becerisi öğrenme çıktılarının 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki görünümlerinin incelenmesinin amaçlandığı bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmanın inceleme nesnesini 2024 yılı Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı ile Millî Eğitim Bakanlığı Yayınlarına ait 5. Sınıf Türkçe ders kitabı 1 ve 5. Sınıf Türkçe ders kitabı 2 oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda 26 konuşma öğrenme çıktısı arasından en sık tekrarlanan öğrenme çıktılarının “Konuşmasında sesini uygun şekilde kullanabilme (f=29)”, “Konuşma sürecine yönelik öz yansıtma yapabilme/kendini uyarlayabilme (f=28), konuşmasında ön bilgilerden yararlanabilme (f=26), en az yer verilen öğrenme çıktısının ise “Konuşmasında uygun tepki verebilme (f=2)” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yöntem ve teknikler bağlamında ise en sık yer verilen yaratıcı konuşma (f=7) ve empati kurarak konuşma (f=6)’dır. Ulaşılan sonuçlar çerçevesinde 5. sınıf Türkçe ders kitabı değerlendirilmiş ve bu değerlendirmeler ışığında programın daha işlevsel hale gelmesi için önerilerde bulunulmuştur.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli 2024 Türkçe dersi öğretim programı konuşma öğrenme çıktıları konuşma yöntem ve teknikleri 5. sınıf Türkçe ders kitabı.
Bu çalışmada herhangi bir etik ihlalde bulunulmamıştır.
Bu çalışma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | July 17, 2025 |
| Acceptance Date | October 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: Özel Sayı |
Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.
The previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . You can reach the past issues at the bottom part home page.