This study aims to examine the teacher education paradigms of high-performing countries in science based on PISA and TALIS data. Conducted within the sample of Singapore, South Korea, Finland, and Türkiye, the research comparatively analyzes teacher competencies, professional development, and teacher education systems. The study is structured through a descriptive analysis method, drawing on data from the 2015–2022 PISA cycles and the 2018 TALIS results.The findings reveal that Singapore and South Korea stand out for their systematic mentoring frameworks, comprehensive professional development models, and the allocation of preparation time for teachers. Finland, on the other hand, enhances the quality of science teachers through graduate-level teacher education, practice schools, and research-based clinical models. Although Türkiye has implemented significant reforms in teacher education, it still exhibits areas for development, particularly in mentoring, the quality of professional development, and instructional planning time.TALIS data underscore that high science achievement is not solely a result of individual teacher efforts but is strongly associated with comprehensive and systematic teacher education policies. The study offers policy implications, particularly for Türkiye, by recommending the elevation of teacher education to the graduate level, the institutionalization of mentoring systems, and the alignment of professional development activities with classroom practices
Bu çalışma, PISA ve TALIS verileri ışığında fen başarısı yüksek ülkelerin öğretmen yetiştirme paradigmalarını incelemeyi amaçlamaktadır. Singapur, Güney Kore, Finlandiya ve Türkiye örnekleminde yürütülen araştırmada, öğretmen yeterlikleri, mesleki gelişim ve öğretmen yetiştirme sistemleri karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Betimsel analiz yöntemiyle yapılandırılan çalışmada, 2015–2022 PISA sonuçları ile 2018 TALIS verileri temel alınmıştır. Elde edilen bulgular, Singapur ve Güney Kore’nin sistematik mentorluk yapıları, kapsamlı mesleki gelişim sistemleri ve öğretmenlere sağlanan hazırlık zamanı gibi konularda öne çıktığını göstermektedir. Finlandiya’nın ise yüksek lisans düzeyinde öğretmen eğitimi, uygulama okulları ve araştırma temelli klinik modellerle fen öğretmenlerinin niteliğini artırdığı görülmektedir. Türkiye ise öğretmen yetiştirme sürecinde önemli reformlar gerçekleştirmekle birlikte mentorluk, mesleki gelişim niteliği ve planlama süreleri açısından hâlâ gelişim alanlarına sahiptir. TALIS verileri, yüksek fen başarısının sadece öğretmenlerin bireysel çabalarıyla değil, bütüncül ve sistematik öğretmen yetiştirme politikalarıyla sağlandığını ortaya koymaktadır. Çalışma, özellikle Türkiye için öğretmenlik mesleğini yüksek lisans düzeyine taşımayı, mentorluk sistemini kurumsallaştırmayı ve mesleki gelişimi sınıf içi uygulamalarla uyumlu hale getirmeyi önererek politika yapıcılar için çıkarımlar sunmaktadır.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators, Science Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | July 31, 2025 |
| Acceptance Date | November 19, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: Özel Sayı |
Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.
The previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . You can reach the past issues at the bottom part home page.