Year 2018, Volume 11 , Issue 1, Pages 24 - 34 2018-05-31

MEASUREMENT OF THE FINANCIAL MARKETING PERCEPTION IN MANAGERS
YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ

Barış Batuhan Geçit [1]


 In today's competitive environment, various strategies are being tested for the better management of businesses. For better management, multidisciplinary work, combination of multiple disciplines has become an important variable. The two basic functions of the business administration; marketing and finance can work together to create benefit for businesses. In this study, the literature on the integrated operation of these two functions was discussed and the managers' awareness of the concept of financial marketing was measured. In this direction, product, promotion, distribution and price strategies, known as marketing mix, were measured by managers in a financial marketing perspective. In the direction of the results obtained, while the managers are carrying out the strategies with the perspective of financial marketing in terms of pricing and distribution; they do not carry out their strategies with the perspective of financial marketing in terms of product and promotion..


Günümüz rekabet koşullarında işletmelerin daha iyi yönetilebilmesi adına çeşitli farklı stratejiler denenmektedir. Daha iyi bir yönetim için de multi disipliner, yani birden fazla disiplinin bir arada olduğu çalışmalar önemli bir değişken haline gelmiştir. İşletmenin iki temel fonksiyonu olan pazarlama ve finans birlikte hareket ederek işletmeler için fayda yaratabilmektedir. Bu çalışmada da bu iki fonksiyonun entegre çalışmasına yönelik literatür ele alınmış ve yöneticilerin finansal pazarlama kavramına ilişkin bilinçleri ölçülmüştür. Bu doğrultuda pazarlama karması olarak bilinen ürün, tutundurma, dağıtım ve fiyat stratejilerinin; yöneticiler tarafından finansal pazarlama perspektifinde değerlendirilip değerlendirilmediği anket ile ölçülmüştür. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda yöneticiler fiyatlandırma ve dağıtım kavramlarında finansal pazarlama bakış açısı ile stratejilerini yürütmekteyken; ürün ve tutundurma kavramlarında finansal pazarlama bakış açısı ile stratejilerini yürütmezler.


  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 14. Baskı. Ankara, Pegem Akademi.
  • Daly, T., Kastner, J., & Mays, E. (1988, January). Integrating rules and inheritance networks in a knowledge-based financial marketing consultation system. In System Sciences, 1988. Vol. III. Decision Support and Knowledge Based Systems Track, Proceedings of the Twenty-First Annual Hawaii International Conference on (Vol. 3, pp. 496-500). IEEE.
  • Lehmann, D. (2002). Linking marketing decisions to financial performance and firm value. MSI Executive Overview, 1-5.
  • Özkan. T. (2015). Finansal Satış. Papatya Yayınevi.
  • Kaya, İ. (2015). Pazarlama Bi’Tanedir!. Babıali Kültür Yayıncılık.
  • Kavak, B. (2008). Pazarlama ve pazar araştırmaları. Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Ward, K. (2003). Marketing Finance. p:3.
  • Ward, K. (2013). Financial aspects of marketing. Routledge.
Primary Language tr
Subjects Social
Published Date Bahar
Journal Section Articles
Authors

Author: Barış Batuhan Geçit (Primary Author)
Institution: BEYKENT ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Dates

Publication Date : May 31, 2018

Bibtex @research article { bujss377135, journal = {Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1307-5063}, eissn = {2667-4955}, address = {}, publisher = {Beykent University}, year = {2018}, volume = {11}, pages = {24 - 34}, doi = {10.18221/bujss.377135}, title = {YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ}, key = {cite}, author = {Geçit, Barış Batuhan} }
APA Geçit, B . (2018). YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ . Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 11 (1) , 24-34 . DOI: 10.18221/bujss.377135
MLA Geçit, B . "YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ" . Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11 (2018 ): 24-34 <https://dergipark.org.tr/en/pub/bujss/issue/36990/377135>
Chicago Geçit, B . "YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ". Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11 (2018 ): 24-34
RIS TY - JOUR T1 - YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ AU - Barış Batuhan Geçit Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.18221/bujss.377135 DO - 10.18221/bujss.377135 T2 - Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 24 EP - 34 VL - 11 IS - 1 SN - 1307-5063-2667-4955 M3 - doi: 10.18221/bujss.377135 UR - https://doi.org/10.18221/bujss.377135 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ %A Barış Batuhan Geçit %T YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ %D 2018 %J Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi %P 1307-5063-2667-4955 %V 11 %N 1 %R doi: 10.18221/bujss.377135 %U 10.18221/bujss.377135
ISNAD Geçit, Barış Batuhan . "YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ". Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11 / 1 (May 2018): 24-34 . https://doi.org/10.18221/bujss.377135
AMA Geçit B . YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 11(1): 24-34.
Vancouver Geçit B . YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 11(1): 24-34.