Makalede Siyonizm ideolojisinin tarihi ve dini temelleri ortaya konularak, özellikle arz-ı mev‘ûd inancının bu temeller içerisindeki yeri ve mahiyeti açıklanmıştır. Ayrıca Kur’ân’da arz-ı mev‘ûd inancının mevcudiyeti meselesi de tartışılmıştır. Siyonist ideolojide Tevrat’tan mülhem üç temel inancın “seçilmişlik”, “arz-ı mev‘ûd ” ve “mesih”, izlerini görmek mümkündür. Bunlardan arz-ı mev‘ûd’un Tevrat’ta öncelikle Hz. İbrahim ve onun nesline ait olduğu vurgulanır. Yine Hz. İshak, Hz. Yakup, Hz. Yûsuf, Hz. Mûsâ ve Yeşua’da bu vadin muhatapları olarak zikredilir. Bazı Yahudi kaynaklarının belirtilen bölgelerin Yahudilerin ana vatanı olduğu inancını yerleştirmek için Hz. Nuh’a isnad edilen bir mitolojik anlatımı benimseyerek, dillendirdikleri görülmektedir Kitab-ı Mukaddes eksenli metin tenkidi çalışmaları yapan uzmanlar, Yehuda merkezli seçkincilik anlayışını yansıtan Tesniye kitabının M.Ö. VII. yüzyılda Yehuda bölgesinde oluşturulduğu kanaatindedirler. Onların bu bakış açısı sadece tarihin bir dönemine has kalmamış modern zamanlardaki ırkçı ve işgalci bakış açılarına da yön vermiştir. Kur’ân ezelde Allah ile yaptıkları ahidlerine (misak) bağlı kalarak, salih bir hayat yaşayan tüm toplumlara Allah’ın arzı vaadettiğini belirtir. Bu vaadin muhatabı tarihin bir döneminde Yahudiler olmuştur. Ancak onlar bu ahde sadakat göstermemişler, defalarca sözlerinden dönerek cezalandırılmışlardır. Kur’ân’da Tevrat’ta olduğu gibi ezeli ve ebedi bir seçilmişlik ve arz-ı mev‘ûd düşüncesine rastlamak mümkün değildir. Kur’ân ilkeler ve sıfatlar üzerinden hareketle soy asaletini reddetmiştir. Yahudilik ise neredeyse Allah’ın tüm tercih ve vaatlerini bir kavim üzerinden okuyan bir kültürel zemin üzerinde bulunmaktadır. Siyonizm ise bu zemin üzerinde gelişmiş bir ideolojidir. Önceleri dünyada yaygınlaşan milliyetçilik ve ulus devlet söylemlerinden etkilenen seküler Yahudilerin bir hareketi olarak doğan Siyonizm, zaman içinde dindar Yahudilerin propagandalarından etkilenerek ve aynı zamanda ideolojilerine düşünsel bir zemin olması hasebiyle, arz-ı mev‘ûd idealini benimseyerek, bu ideali savunur hale gelmiştir. Theodore Herzl’in çizdiği yol haritası Batı’nın ve Amerika Birleşik Devletleri’nin emperyalist düşüncelerine uygun bulunmuş, Siyonizm’in bu ideali, ilgili güçler tarafından daima desteklenmiştir. Bu desteğin sonucu ve arz-ı mev‘ûd idealine uygun olarak 1947 yılında İsrail devleti kurulmuştur. Siyonistler bu devletin kurulmuş olmasını yeterli görmeyerek, arz-ı mev‘ûd inancının bir gereği olarak, Nil’den Fırat’a uzanan coğrafyayı işgal ve istila girişimlerine devam etmektedirler. Bu maksatla Filistin halkını zorunlu tehcir, katliam ve işgale maruz bırakmaktadırlar. Bu ırkçı ideolojinin fütursuz tüm bu girişimleri ise dünyaca seyredilmekte, uluslararası tüm mekanizmalar acziyet sergilemektedir. Dünya adalet ve merhamet eksenli yeni bir dünya düzenine her zamankinden daha fazla muhtaç gözükmektedir.
In this article, the historical and religious foundations of the ideology of Zionism are laid out, and the place and nature of the belief in the Land of Ends within these foundations are explained. It also discusses the existence of the belief in the Land of Maw'ûd in the Qur'an. In Zionist ideology, it is possible to see the traces of three basic beliefs derived from the Torah, namely “chosenness”, “the desert of the land” and “messiahship”. In the Torah, it is emphasized that the Land of Desire belongs primarily to Abraham and his descendants. Isaac, Jacob, Joseph, Moses and Joshua are also mentioned as the addressees of this promise. Some Jewish sources adopt a mythological narrative attributed to Noah in order to establish the belief that these regions are the homeland of the Jews. Experts who conduct biblical textual criticism studies are of the opinion that the book of Deuteronomy, which reflects the Yehuda-centered elitism, was created in the region of Yehuda in the VII century BC. Their perspective is not limited to one period of history, but has also shaped the racist and occupationist perspectives of modern times. The Qur'an states that Allah has promised the land to all societies who live a righteous life by adhering to their covenant with Allah. At one point in history, the Jews were the recipients of this promise. However, they were not faithful to this covenant and were punished for reneging on their promises many times. In the Qur'an, as in the Torah, we do not find the idea of an eternal and everlasting chosenness and the idea of the Land of Desir al-Maw'ûd. The Qur'an rejects the nobility of lineage and surname based on principles and attributes. Judaism, on the other hand, exists on a cultural ground that reads almost all of God's preferences and promises through a tribe. Zionism is an ideology developed on this ground. Zionism, which was initially born as a movement of secular Jews who were influenced by the nationalism and nation-state discourses that became widespread in the world, was influenced by the propaganda of religious Jews over time, and at the same time, since it was an intellectual basis for their ideology, it adopted the ideal of the Desert Maw'ûd and became a defender of this ideal. The road map drawn by Theodore Herzl was found suitable for the imperialist ideas of the West and the United States of America, and this ideal of Zionism was always supported by the relevant powers. As a result of this support and in accordance with the ideal of the Land of Desire, the State of Israel was established in 1947. The Zionists do not consider the establishment of this state to be sufficient and continue their attempts to occupy and invade the geography stretching from the Nile to the Euphrates, as a requirement of the belief in the Desir al-Maw'ud. For this purpose, they subject the Palestinian people to forced deportation, massacre and occupation. All these reckless attempts of this racist ideology are being watched by the world and all international mechanisms show impotence. The world seems to need a new world order based on justice and compassion more than ever.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies (Other), Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | October 31, 2024 |
Acceptance Date | November 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: Gazze |
Burdur Theology Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).