Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Gençliği ve Madde Bağımlılığı: Kamu Spotları Üzerine Bir Alımlama Analizi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 47 - 59, 30.08.2018

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, üniversite gençliğinin kamu spotları aracılığı ile yürütülen madde bağımlılığı ile mücadele yöntemi hakkındaki bakış açılarını yansıtmaktır. Gereç ve Yöntem: Betimleyici türde bir çalışma planlanmış ve nitel araştırma yöntemi olan ve izleyici/izler kitle araştırmaları kapsamında yer alan alımlama analizinden yararlanılmıştır. Çalışma odak grup ve derinlemesine mülakat teknikleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında Başkent Üniversitesi Sağlık Yönetimi Bölümü’nden toplamda 20 öğrencinin katıldığı 4 odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Yapılan görüşmelerde gençlerin genellikle madde bağımlılığı ile ilgili kamu spotlarını yetersiz buldukları, çoğunlukla da tek başlarına bu sorunu çözemeyeceklerini düşündükleri görülmüştür. Ayrıca görüşmelerde öğrencilerin yakın çevresinde madde ile teması olan yakınlarının olduğuna ve erişimin kolaylığına vurgu yapılmıştır. Sonuç: Odak grup görüşmelerine katılan tüm katılımcılar uyuşturucu madde kullanımını bir sorun olarak değerlendirmiştir. Hazırlanmış bu kamu spotlarının bu sorunu çözmeye katkısını ise zayıf bulmuşlardır. Bu sorunun tek bir tarafı olmadığını; alıcı, satıcı, devlet ve kolluk güçlerinin de içinde bulunduğu bir yapı olarak değerlendirdikleri görülmüştür. Özetle, bu taraflar arasındaki karmaşık ilişkilerin mücadeleye engel oluşturduğu vurgulanmıştır. Genel olarak kamu spotlarının madde bağımlılığı ile mücadelede yetersiz kaldığı düşünülmemektedir.

Kaynakça

  • Becerikli Yıldırım, S. (2012). Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları Ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(43), 163-177.
  • Becker, H. S. (2015). Hariciler (Outsiders): Bir Sapkınlık Sosyolojisi Çalışması. Ankara: Heretik. Çev. Şerife Geniş, Levent Ünsaldı.
  • Bilis, A. (2014). Kamu Hizmetleri Yayıncılığının Yeni Eğilimi: Kamu Spotları Üzerine Bir İnceleme. 1. U. Kongresi (D.Ü.) Bildiriler Kitapçığı II, 347-364.
  • Goffman, E. (2014). Damga: Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar. Levent Ünsaldı, vd. (Çev). İstanbul: Heretik.
  • Jensen, K.B., Rosengren, K.E. (2005). İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek. Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma. Ş. Yavuz ve Y. Yavuz (Çev.). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Karabağ Sarı, Ç. (2012). 12 Eylül Filmlerinin Üniversiteli Gençler Tarafından Alımlanması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo, Televizyon Ve Sinema Anabilim Dalı Yayınlanmış Doktora Tezi.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Didem Hekimoğlu Tunceli

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hekimoğlu Tunceli, D. (2018). Üniversite Gençliği ve Madde Bağımlılığı: Kamu Spotları Üzerine Bir Alımlama Analizi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 47-59.