Marka Sadakatinin Satın Alma Niyetine Etkisi: İçme Suyu Markalarına Yönelik Bir Araştırma
Year 2022,
Volume: 19 Issue: 1, 25 - 35, 29.06.2022
Hilal Uygurtürk
Ümit Topçuoğlu
Abstract
Tüketicilerin satın alma davranışına etki eden önemli faktörlerden biri marka sadakatidir. Marka sadakati, herhangi bir ürün veya hizmet ile tüketici arasındaki gizli bağı ifade etmektedir. Marka sadakati hemen hemen tüm ürün grupları için geçerli olabilmekle beraber temel insan ihtiyaçlarını karşılayan ürünlerde de sıklıkla karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada marka sadakati ile satın alma niyeti arasındaki ilişkinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda içme suyu sektörü ele alınmıştır. Çalışma Karabük’te Sağlık Bakanlığı’na bağlı olarak çalışan ve hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde görev yapan 169 sağlık personelinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Yapısal eşitlik modelinin kullanıldığı çalışma sonucunda, içme suyu kullanan bireylerde su markasına yönelik sadakat ile markayı satın alma niyeti arasında aynı yönde istatistiksel açıdan anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir.
References
- Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name, The Free Press, New York.
- Aaker, D. A. ve Keller, K. L. (1990). Consumer Evaluations of Brand Extensions, Journal of Marketing, 54(1): 27-42.
- Ahmed, A. A. ve Bakar, N. A. (2021). Gen Y Consumer's Social Media Communication, Brand Loyalty and Purchasing Intention in Malaysia: Investigating the Moderating Role of Brand Trust, Journal of Global Business and Management Review, 3(2): 1-15.
- AMA (2022a). https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/?_ga= 2.215601169.783795629.1647610611-1317280445.1581951866, Erişim tarihi: 18.03.2022.
- AMA (2022b). https://marketing-dictionary.org/b/brand-loyalty/, Erişim tarihi: 18.03.2022.
- Chaudhuri, A. (1999). Does Brand Loyalty Mediate Brand Equity Outcomes? Journal of Marketing Theory and Practice, 7(2): 136-146.
- Chaudhuri, A. ve Holbrook, M. B. (2001). The Chain of Effects from Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: The Role of Brand Loyalty, Journal of Marketing, 65(2): 81-93.
- Çakır, M. (2019). Marka Yönetimi ve Tüketicinin Marka Tercihi Üzerine Bir Araştırma: İçme Suyu Sektöründe İstanbul İli Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Lisansütü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
- Danish, R. Q., Khan, M. K., Ghafoor, M. M., Ahmad, I., Humayon, A. A. ve Aslam, S. (2018). Impact of Brand Loyalty in Assessing Purchase Intentions of a Customer: A Study of Automobile Industry in South Asian Perspective, A Research Journal of South Asian Studies, 33(2): 347 – 364.
- Forsido, M. Z. (2012). Brand Loyalty in Smartphone, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uppsala University, Uppsala.
- Ganesh, J., Arnold, M. J. ve Reynolds K.E. (2000). Understanding The Customer Base of Service Providers: An Examination of The Differences Between Switchers and Stayers, Journal of Marketing, 64(3): 65-87.
- Hanzaee, K. H. ve Andervazh, L. (2012). The Influence of Brand Loyalty on Cosmetics Purchase Intention of Iranian Female Consumers, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(5): 5389-5398.
- Johnson, M.D., Hermann, A. ve Huber, F. (2006). The Evolution of Loyalty Intentions, Journal of Marketing, 70(2): 122-132.
- Kamins, M. A. ve Marks, L. J. (1991). The Perception of Kosher as A Third-Party Certification Claim in Advertising for Familiar and Unfamiliar Brands, Journal of the Academy of
Marketing Science, 19(3): 177-185.
- Kaur, H., Paruthi, M., Islam, J. ve Hollebeek, L. D. (2020). The Role of Brand Community Identification and Reward on Consumer Brand Engagement and Brand Loyalty in Virtual Brand Communities, Telematics and Informatics, 46: 101321.
- Khan, N., Rahmani, S. H. R., Hoe, H. Y. ve Chen, T. B. (2015). Causal Relationships Among Dimensions of Consumer-Based Brand Equity and Purchase Intention: Fashion Industry, International Journal of Business and Management, 10(1): 172-180.
- Kline, R. B. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4. baskı), The Guilford Press, New York.
- Koç, E. (2022). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri: Global ve Yerel Yaklaşım (9. baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
- Laksamana, P. (2018). Impact of Social Media Marketing on Purchase Intention and Brand Loyalty: Evidence from Indonesia’s Banking Industry, International Review of Management and Marketing, 8(1): 13-18.
- Malik, M. E., Ghafoor, M. M., Iqbal, H. K., Riaz, U., Hassan, N. U., Mustafa, M. ve Shahbaz, S. (2013). Importance of Brand Awareness and Brand Loyalty in Assessing Purchase Intentions of Consumer, International Journal of Business and Social Science, 4(5): 167-171.
- Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W. ve Barrett, K. C. (2011). IBM SPSS for Introductory Statistics: Use and Interpretation (4. baskı), Routledge, New York.
Nunnally, J. C. ve Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory (3. baskı), McGraw-Hill Inc., New York.
- Okutan, M. (2017). Marka İmajının Marka Bağlılığına Etkisi ve Su Markaları Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty? Journal of Marketing, 63(4): 33-44.
- Palumbo, F. ve Herbig, P. (2000). The Multicultural Context of Brand Loyalty, European Journal of Innovation Management, 3(3): 116-125.
- Pritchard M. P., Havitz, M. E. ve Howard, D. R. (1999). Analyzing The Commitment-Loyalty Link in Service Contexts, Journal of the Academy of Marketing Science, 27(3): 333-348.
- Rahmawati, R. (2022). The Impact of Social Mediamarketing, E-Wom, and Brand Loyalty on The Millennial Purchase Intention, Iconic Research and Engineering Journals, 5(7): 184-193.
- Reichheld, F. F. ve Sasser, W. E., Jr. (1990). Zero Defections: Quality Comes to Services, Harvard Business Review, 68: 105-111.
- Song, H., Wang, J. ve Han, H. (2019). Effect of Image, Satisfaction, Trust, Love, and Respect on Loyalty Formation for Name-Brand Coffee Shops, International Journal of Hospitality Management, 79(1): 50-59.
- Trinh, G. ve Dawes, J. (2020). A Comparison of Brand Loyalty Between on The Go and Take-Home Consumption Purchases, Journal of Retailing and Consumer Services, 53(2): 101968.
- Toy, K. (2010). Marka Sadakatinin Tüketicinin Satın Alma Davranışlarına Etkisi Üzerine Kuyumculuk Sektöründe Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Uzunkaya, T. (2016). Marka Sadakatinin Tekrar Satın Alma Niyetine Etkisi ve GSM Sektöründe Bir Araştırma, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2): 58-67.
Year 2022,
Volume: 19 Issue: 1, 25 - 35, 29.06.2022
Hilal Uygurtürk
Ümit Topçuoğlu
References
- Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name, The Free Press, New York.
- Aaker, D. A. ve Keller, K. L. (1990). Consumer Evaluations of Brand Extensions, Journal of Marketing, 54(1): 27-42.
- Ahmed, A. A. ve Bakar, N. A. (2021). Gen Y Consumer's Social Media Communication, Brand Loyalty and Purchasing Intention in Malaysia: Investigating the Moderating Role of Brand Trust, Journal of Global Business and Management Review, 3(2): 1-15.
- AMA (2022a). https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/?_ga= 2.215601169.783795629.1647610611-1317280445.1581951866, Erişim tarihi: 18.03.2022.
- AMA (2022b). https://marketing-dictionary.org/b/brand-loyalty/, Erişim tarihi: 18.03.2022.
- Chaudhuri, A. (1999). Does Brand Loyalty Mediate Brand Equity Outcomes? Journal of Marketing Theory and Practice, 7(2): 136-146.
- Chaudhuri, A. ve Holbrook, M. B. (2001). The Chain of Effects from Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: The Role of Brand Loyalty, Journal of Marketing, 65(2): 81-93.
- Çakır, M. (2019). Marka Yönetimi ve Tüketicinin Marka Tercihi Üzerine Bir Araştırma: İçme Suyu Sektöründe İstanbul İli Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Lisansütü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
- Danish, R. Q., Khan, M. K., Ghafoor, M. M., Ahmad, I., Humayon, A. A. ve Aslam, S. (2018). Impact of Brand Loyalty in Assessing Purchase Intentions of a Customer: A Study of Automobile Industry in South Asian Perspective, A Research Journal of South Asian Studies, 33(2): 347 – 364.
- Forsido, M. Z. (2012). Brand Loyalty in Smartphone, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uppsala University, Uppsala.
- Ganesh, J., Arnold, M. J. ve Reynolds K.E. (2000). Understanding The Customer Base of Service Providers: An Examination of The Differences Between Switchers and Stayers, Journal of Marketing, 64(3): 65-87.
- Hanzaee, K. H. ve Andervazh, L. (2012). The Influence of Brand Loyalty on Cosmetics Purchase Intention of Iranian Female Consumers, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(5): 5389-5398.
- Johnson, M.D., Hermann, A. ve Huber, F. (2006). The Evolution of Loyalty Intentions, Journal of Marketing, 70(2): 122-132.
- Kamins, M. A. ve Marks, L. J. (1991). The Perception of Kosher as A Third-Party Certification Claim in Advertising for Familiar and Unfamiliar Brands, Journal of the Academy of
Marketing Science, 19(3): 177-185.
- Kaur, H., Paruthi, M., Islam, J. ve Hollebeek, L. D. (2020). The Role of Brand Community Identification and Reward on Consumer Brand Engagement and Brand Loyalty in Virtual Brand Communities, Telematics and Informatics, 46: 101321.
- Khan, N., Rahmani, S. H. R., Hoe, H. Y. ve Chen, T. B. (2015). Causal Relationships Among Dimensions of Consumer-Based Brand Equity and Purchase Intention: Fashion Industry, International Journal of Business and Management, 10(1): 172-180.
- Kline, R. B. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4. baskı), The Guilford Press, New York.
- Koç, E. (2022). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri: Global ve Yerel Yaklaşım (9. baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
- Laksamana, P. (2018). Impact of Social Media Marketing on Purchase Intention and Brand Loyalty: Evidence from Indonesia’s Banking Industry, International Review of Management and Marketing, 8(1): 13-18.
- Malik, M. E., Ghafoor, M. M., Iqbal, H. K., Riaz, U., Hassan, N. U., Mustafa, M. ve Shahbaz, S. (2013). Importance of Brand Awareness and Brand Loyalty in Assessing Purchase Intentions of Consumer, International Journal of Business and Social Science, 4(5): 167-171.
- Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W. ve Barrett, K. C. (2011). IBM SPSS for Introductory Statistics: Use and Interpretation (4. baskı), Routledge, New York.
Nunnally, J. C. ve Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory (3. baskı), McGraw-Hill Inc., New York.
- Okutan, M. (2017). Marka İmajının Marka Bağlılığına Etkisi ve Su Markaları Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty? Journal of Marketing, 63(4): 33-44.
- Palumbo, F. ve Herbig, P. (2000). The Multicultural Context of Brand Loyalty, European Journal of Innovation Management, 3(3): 116-125.
- Pritchard M. P., Havitz, M. E. ve Howard, D. R. (1999). Analyzing The Commitment-Loyalty Link in Service Contexts, Journal of the Academy of Marketing Science, 27(3): 333-348.
- Rahmawati, R. (2022). The Impact of Social Mediamarketing, E-Wom, and Brand Loyalty on The Millennial Purchase Intention, Iconic Research and Engineering Journals, 5(7): 184-193.
- Reichheld, F. F. ve Sasser, W. E., Jr. (1990). Zero Defections: Quality Comes to Services, Harvard Business Review, 68: 105-111.
- Song, H., Wang, J. ve Han, H. (2019). Effect of Image, Satisfaction, Trust, Love, and Respect on Loyalty Formation for Name-Brand Coffee Shops, International Journal of Hospitality Management, 79(1): 50-59.
- Trinh, G. ve Dawes, J. (2020). A Comparison of Brand Loyalty Between on The Go and Take-Home Consumption Purchases, Journal of Retailing and Consumer Services, 53(2): 101968.
- Toy, K. (2010). Marka Sadakatinin Tüketicinin Satın Alma Davranışlarına Etkisi Üzerine Kuyumculuk Sektöründe Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Uzunkaya, T. (2016). Marka Sadakatinin Tekrar Satın Alma Niyetine Etkisi ve GSM Sektöründe Bir Araştırma, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2): 58-67.