TEK KATLI YAPRAK YAYLARDA SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ İLE YORULMA ANALİZİ
Bu çalışmada yeni yaprak yay tasarımları için mümkün olan en az sayıda prototipin üretilmesini ve seri üretime en kısa sürede geçilebilmesini sağlayacak bir yöntem geliştirilmesi amaçlanmıştır. Yorulma ömrünü belirlemeden önce parabolik yaprak yay tasarımına ve yorulma ömrüne etki eden faktörler incelenmiştir. Tek katlı bir parabolik yaprak yay için sonlu elemanlar modeli üzerinde gerilme ve yorulma analizleri Ansys Workbench 14.5 ve Ansys nCode Design Life 14.5 programları ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar fiziksel test değerleri ile karşılaştırılıp yorumlanmıştır. Yapılan yorulma ömrü çalışması ağır ve hafif ticari araçlarda kullanılan yaprak yayların tasarımlarında prototip üretim sonrasında parça üzerinde uzun süren denemeler olmadan, yorulma ömürlerine sonlu elemanlar analizleri ile ulaşılmasının mümkün olduğunu göstermiştir.
FATIGUE ANALYSIS OF SINGLE LEAF SPRINGS WITH FINITE ELEMENT METHOD
In this study the main goal is to produce a new method which provide to minimize manufacturing and test periods for leaf springs. Before fatigue life determination of leaf springs, parameters which effect on fatigue life prediction and parabolic leaf spring design have investigated. Parabolic leaf spring’s FEM model’sstress and fatigue life analysis have substantiated with Ansys Workbench 14.5 and Ansys nCode Design Life 14.5. The results obtained were verified by comparing the value of physical tests. This finite element fatigue life studies have proved that it is possible to reach fatigue life prediction of the leaf spring used in light and heavy commercial vehicles without longtime experiments tests on track after prototype manufacturing.
In this study the main goal is to produce a new method which provide to minimize manufacturing and test periods for leaf springs. Before fatigue life determination of leaf springs, parameters which effect on fatigue life prediction and parabolic leaf spring design have investigated. Parabolic leaf spring’s FEM model’sstress and fatigue life analysis have substantiated with Ansys Workbench 14.5 and Ansys nCode Design Life 14.5. The results obtained were verified by comparing the value of physical tests. This finite element fatigue life studies have proved that it is possible to reach fatigue life prediction of the leaf spring used in light and heavy commercial vehicles without longtime experiments tests on track after prototype manufacturing
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |