Küresel spor pazarında, ekstrem spor segmentinin sınırları açıkça belirlenemediği için boyutları tam olarak ölçülememektedir. Ancak tahmini olarak tüm macera seyahatleri pazarının yaklaşık %5’ni oluşturduğu belirtilmektedir. Bu oran yaklaşık olarak yılda 500.000 seyahate denktir. Bazı tur operatörleri 2000 yılından beri bu pazar segmentinin %20 oranında artış gösterdiğini rapor etmişlerdir1. Ekstrem spor endüstrisindeki gelişim sadece macera seyahatleri içerisindeki yeri ile sınırlı değildir. Ekstrem sporlar global toplumun bir parçası olarak sürekli gelişim göstermektedir. Örneğin, uluslararası TV kanalları ESPN, ESPN2, ABC, Fox Sport, Eurosport ve Eurosport2 gibi kanallar extreme sporların haber ve yayın süresini sürekli olarak artırmaktadırlar. Ekstrem sporların kitle iletişim araçlarındaki ve etkinliklerindeki gelişimine paralel olarak Ekstrem spor pazarı ekipmanlarının da sayıları ve çeşitliliği gün geçtikçe artmaktadır. American Sports Data’ya göre Birleşik Devletler spor endüstrisinde satışı yapılan spor malzemelerinin üçte birini ekstrem spor malzemelerinin oluşturduğu ifade edilmektedir. Bu oran 14 milyon dolardan fazla olan bir rakama tekabül etmektedir2.Ekstrem sporların en popüler etkinliği yayınlayıcı kanalı ESPN olan, Mountain Dew, Motorola, Taco Bell, Pontiac, 1-800-Call-Att ve Adidas America gibi markalarında ana sponsorluğunu yaptığı The X Games (Yaz ve kış) oyunlarıdır3. Bu büyük sponsorların desteğiyle gerçekleştirilen The X Games oyunları, Türk ekstrem spor endüstrisi için örnek alınabilecek etkinlik özellikleri taşımaktadır. Ekstrem sporların temel sporların statüsünü edinmeye ve bu yüzden hem spor endüstrisinin hem de iş endüstrisinin karlı bir girişim olarak kabulünü görmeye başladığı söylenebilir. Buna paralel olarak, IMG adlı internet sitesi; sponsorların devasa karlar üretmek için ekstrem spor etkinliklerini artırmaya devam ettiğini ifade etmektedir4.Bu çalışmada ortaya konan veriler, Türk ekstrem spor endüstrisinin ve pazar segmentinin geliştirilmesi amacıyla gerçekleştirilen çalışmalar için bilgi edinilmesi amacıyla kullanılabilir. Bunun yanı sıra, spor pazarlayıcıları ve yöneticileri için Türk ekstrem spor tüketicisinin spora katılımını destekleme de temel spor tüketimi ihtiyaçlarının neler olduğunu belirleme de ve ekstrem sporların endüstriyel özellikleri ile ilgili yapılacak araştırmalarda bu çalışma yönlendirici bir özelliliğe sahip olabilir.
Within the Global sport market, because the limit of extreme sports is not definedclearly, its size can not be measured. However, it is predicted that extreme sports are accountfor about 5 percent of all the adventure tourism market. This ratio is equal to about 500.000tours. Some tour operators reported that this market segment has increased 20 percent since20001. The development of extreme sports industry is not just restricted for adventure tourism.As a piece of global community, extreme sports, , is developing day by day. For instance, international TV channels such as, ESPN, ESPN2, ABC, Fox Sport, Eurosport and Eurosport2 increasethe number and lenght of news and broadcast about extreme sports continuously. The amountsand variations of the extreme sports equipment market is increasing day by day in parallel withthe development of extreme sport in mass medya and activities.According to American SportsData, it is stated that one–third of the equipments,which is sold at United States Sport Industry,constitutes extreme sports equipments. This ratio figure is account for more than 14 milliondolar2.The most popular activity of the extreme sports, whose broadcaster is ESPN, and which also hasthe main sponsors of some brands such as Mountain Dew, Motorola, Taco Bell, Pontiac, 1-800Call-Att, and Adidas America, is X Games3. The X Games, is supported by those big sponsorsphips, has the properties to follow for Turk extreme sport industry. It can be reported thatExtreme Sports have been starting to make a statue of main sports therefore it started to find anacceptance by both sport industry and business industry as a profitable enterprise. In parallelwith this, Internet site, which is called IMG, states that sponsors expand extreme sport activities so that to return gigantic profits 4.The data presented at this work can be used so as to develop the Turk market segment in the extreme sport industry and get information for marketing strategies. Besides, this work has a direct feature, thanks to this feature, sport marketers and directors can understand what the mainsport consumption neeeds are, and make the Turk sport consumer participate in sport
Other ID | JA75FJ29JJ |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Submission Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 1 |