Book Review
BibTex RIS Cite

Examination of Refugee Themed Children's Books in Case of Campbell's Monomyth Theory

Year 2024, , 1 - 27, 30.06.2024
https://doi.org/10.47935/ceded.1427146

Abstract

Migration, people's economic, social, political, etc. while it is defined as leaving the place where they live for reasons, refugee can be defined as the continuation of their life in a new country. It has been seen that the more refugees are accepted and supported by the settled people in the country, the faster the social adaptation. Therefore, it is important to provide children with empathy skills at a young age. One of the supporting resources for children to gain empathy skills is children's literature. For this reason, children's books on refugees, which can help children understand the concept of refugees and improve their empathy skills, were examined in the study. The main aim of the research is to examine children's books designed to help children understand the concept of refugees and enhance their empathy skills. The study analyzed 11 children's books that focus on the topic of refugees. These books aim to facilitate children's understanding of the refugee concept and to develop their emotional intelligence. The research employed document analysis, utilizing descriptive analysis and content analysis methods. Data obtained through Campbell's monomyth table were systematically analyzed to guide the data analysis process. In the conclusion section of the research, findings and comments regarding the appropriateness of refugee children's books for children's age were presented. Important points and recommendations were outlined based on the analysis results in this section.

Campbell'in Monomit Kuramı Bağlamında Mülteci Konulu Çocuk Kitaplarının İncelenmesi

Year 2024, , 1 - 27, 30.06.2024
https://doi.org/10.47935/ceded.1427146

Abstract

Göç, insanların ekonomik, sosyal, siyasal vb. nedenlerden dolayı yaşadıkları yeri terk etmeleri olarak tanımlanırken; mültecilik göç etmek zorunda kalan insanların yaşamını yeni bir ülkede devam ettirmesi olarak tanımlanabilir. Mülteciler, ülkedeki yerleşik halk tarafından ne kadar kabul edilip desteklenirse toplumsal adaptasyonun o kadar hızlı olduğu görülmüştür. Bu nedenle küçük yaşlardaki çocuklara empati becerisi kazandırma önem arz etmektedir. Çocukların empati becerisini kazanmasında destekleyici kaynaklardan biri de çocuk edebiyatıdır. Araştırmanın temel amacı, çocukların mültecilik kavramını anlamalarını sağlamak ve empati becerilerini geliştirmek amacıyla hazırlanmış çocuk kitaplarını incelemektir. Çalışmada mültecilik konusunu ele alan 11 çocuk kitabını analiz edilmiştir. Bu kitaplar, çocukların mülteci konseptini anlamalarını ve duygusal zekalarını geliştirmelerini hedeflemektedir. Araştırmada doküman analizi yapılarak kitaplar incelemiştir. Ayrıca betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Campbell’in monomit tablosu kullanılarak elde edilen veriler analiz edilmiştir. Bu tablo, araştırmanın veri analizi sürecini sistematik bir şekilde yönlendirmek amacıyla kullanılmıştır. Araştırmanın sonuç bölümünde, mülteci çocuk kitaplarının çocukların yaşına uygunluğu üzerine bulgular ve yorumlar sunulmuştur. Bu bölümde, analiz sonuçlarına dayanarak çıkarılan önemli noktalar ve öneriler belirtilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Children's Literature
Journal Section Articles
Authors

Özlem Bozyer 0000-0003-1628-0628

Alaaddin Ağcadağ 0000-0003-4891-2773

Publication Date June 30, 2024
Submission Date January 29, 2024
Acceptance Date May 28, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Bozyer, Ö., & Ağcadağ, A. (2024). Campbell’in Monomit Kuramı Bağlamında Mülteci Konulu Çocuk Kitaplarının İncelenmesi. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, 7(1), 1-27. https://doi.org/10.47935/ceded.1427146
AMA Bozyer Ö, Ağcadağ A. Campbell’in Monomit Kuramı Bağlamında Mülteci Konulu Çocuk Kitaplarının İncelenmesi. ÇEDED. June 2024;7(1):1-27. doi:10.47935/ceded.1427146
Chicago Bozyer, Özlem, and Alaaddin Ağcadağ. “Campbell’in Monomit Kuramı Bağlamında Mülteci Konulu Çocuk Kitaplarının İncelenmesi”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi 7, no. 1 (June 2024): 1-27. https://doi.org/10.47935/ceded.1427146.
EndNote Bozyer Ö, Ağcadağ A (June 1, 2024) Campbell’in Monomit Kuramı Bağlamında Mülteci Konulu Çocuk Kitaplarının İncelenmesi. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 7 1 1–27.
IEEE Ö. Bozyer and A. Ağcadağ, “Campbell’in Monomit Kuramı Bağlamında Mülteci Konulu Çocuk Kitaplarının İncelenmesi”, ÇEDED, vol. 7, no. 1, pp. 1–27, 2024, doi: 10.47935/ceded.1427146.
ISNAD Bozyer, Özlem - Ağcadağ, Alaaddin. “Campbell’in Monomit Kuramı Bağlamında Mülteci Konulu Çocuk Kitaplarının İncelenmesi”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 7/1 (June 2024), 1-27. https://doi.org/10.47935/ceded.1427146.
JAMA Bozyer Ö, Ağcadağ A. Campbell’in Monomit Kuramı Bağlamında Mülteci Konulu Çocuk Kitaplarının İncelenmesi. ÇEDED. 2024;7:1–27.
MLA Bozyer, Özlem and Alaaddin Ağcadağ. “Campbell’in Monomit Kuramı Bağlamında Mülteci Konulu Çocuk Kitaplarının İncelenmesi”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, vol. 7, no. 1, 2024, pp. 1-27, doi:10.47935/ceded.1427146.
Vancouver Bozyer Ö, Ağcadağ A. Campbell’in Monomit Kuramı Bağlamında Mülteci Konulu Çocuk Kitaplarının İncelenmesi. ÇEDED. 2024;7(1):1-27.