Pre-school education is the period in which children
acquire knowledge and skills that will be effective throughout their life. One
of the trainings taught to the child during this period is sexual education.
The question of how sexual education should be given in preschool period has
been a controversial topic among researchers. The content of sexual education
in pre-school period is classified as: children’s questions about the
sexuality, body recognition and protection against abuse. The knowledge level
of preschool teachers and their approach to children and families are
considered important during this education. Accordingly, the aim of study is to
determine the perception of pre-school teachers for sexual education in
pre-school period. The study group consists of 41 preschool teachers working in
pre-school education institutions within the Ministry of National Education in
Silopi district of Şırnak in 2018-2019 academic year. The data in the study
were collected by semi-structured interview form which was formed by the
researchers. By means of content analysis technique, the data were analyzed. As
a result, it is thought that preschool teachers are partially sufficient in
terms of the content and skills of sexual education and are reluctant to
provide sexual education.
Okul öncesi eğitim çocuğun tüm yaşamında etkili olacak bilgi ve becerilerin kazanıldığı dönemdir. Bu dönemde çocuğa sunulan eğitimlerden biri de cinsel eğitimdir. Okul öncesi dönemde cinsel eğitimin nasıl sunulması gerektiği araştırmacılar tarafından tartışılan bir konu olmuştur. Okul öncesi dönemde cinsel eğitimin içeriği; çocukların cinsel içerikli soruları, bedenini tanıması ve istismara karşı korunması şeklinde gruplandırılmaktadır. Bu eğitimin sunulmasında okul öncesi öğretmenlerinin bilgi düzeyi, çocuklara ve ailelere yaklaşımı önemli görülmektedir. Bu bilgiler doğrultusunda çalışmanın amacı, okul öncesi dönemde cinsel eğitime yönelik okul öncesi öğretmenlerinin algısını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Şırnak ilin, Silopi ilçesinde okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 41 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı-yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak okul öncesi öğretmenlerinin cinsel eğitimin içeriği ve kazandırılması hedeflenen beceriler konusunda kısmen yeterli oldukları ve cinsel eğitim sunma konusunda isteksiz oldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Acceptance Date | October 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |