Çalışmamızın amacı kronik hastalığı olan çocuklarda motivasyonel görüşme yönteminin öz yeterlik düzeyleri üzerine etkisini incelemektir. Meta analiz niteliğindeki bu çalışma için, Ocak-Mayıs 2021’de PubMed, Web of Scıence, EBSCOhost ve Google Akademik,Yök tez veri tabanlarında yıl sınırlamasına gidilmeden tarama yapılmıştır. Çalışmada incelemeler yapıldıktan sonra 5 araştırma kalmış ve veriler meta-analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmaların toplam örneklem hacmi 11425’dir. Bu meta analizde kronik hastalığı olan çocuklarda motivasyonel görüşme yönteminin çocukların öz yeterlik düzeyi üzerinde etkili olduğu saptanmıştır ((SMD: 0,353, %95 CI: 0,195, 0.510; Z= 4,387, p = 0.000). Çalışmada kullanılan ölçüm aracı, hastalık grubu, araştırmanın yapıldığı ülke/kıta, motivasyonel görüşmeyi uygulayan kişi, kronik hastalık adı moderatörü anlamlı olarak bulunmuştur (p<0.05). Sonuç olarak birçok kronik hastalıkta öz yeterliliğin desteklenmesinde kullanılan motivasyonel görüşme yönteminin çocuklarda da öz yeterlik düzeyini artırdığı bulunmuştur.
The aim of our study is to investigate the effect of motivational interviewing method on self-efficacy levels in children with chronic disease. For this meta-analysis study, a year-long scan was performed on PubMed, Web of Science, EBSCOhost and Google Academic, Yök thesis databases in January-May 2021 without limitation. After the examinations were made in the study, 5 researches remained and the data were analyzed by meta-analysis method. The total sample size of the studies is 11425. In this meta-analysis, it was found that the motivational interview method in children with chronic diseases had an effect on the self-efficacy level of children (SMD: 0.353, 95% CI: 0.195, 0.510; Z= 4.387, p = 0.000). The measurement tool used in the study, the disease group, the country/continent where the study was conducted, the person who conducted the motivational interview, the chronic disease name moderator were found to be significant (p<0.05). As a result, it was found that the motivational interview method used to support self-efficacy in many chronic diseases also increases the level of self-efficacy in children.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırmalar |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | January 25, 2022 |
Acceptance Date | March 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |