Bu araştırmanın amacı, özgül öğrenme güçlüğü olan çocukların değerlendirilmesinde uygulanan ölçme araçlarından OYAB (Okuma Yazma ve Anlama Bataryası) ve TILLS (Test in Language and Literacy Skills)’in karşılaştırılmasıdır. Bu karşılaştırma sonucunda çocuğun ihtiyacına göre uygun ölçme aracını uygulamaya eğitimciler teşvik edilecek ve aileler bilgilenecektir. Araştırmanın çalışma grubunu; İstanbul ili Zeytinburnu ilçesinde, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitime devam eden özgül öğrenme güçlüğü tanısı almış 120 çocuk oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında OYAB (Okuma Yazma ve Anlama Bataryası) ve standardize edilmiş olan TILLS (Test in Language and Literacy Skills) adında iki ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırmadan toplanan veriler SPSS 22.0 veri analiz programı ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, OYAB (Okuma Yazma ve Anlama Bataryası) ve TILLS (Test in Language and Literacy Skills) adlı bu iki ölçme araçlarından alınan puanların birbiri arasında tutarlılığın olduğu saptanmıştır (p<0,05; r<0,01).
The aim of the research is to compare two measurement tools applied in the assessment of children with learning difficulties, OYAB (Literacy and Comprehension Battery) and TILLS (Test in Language and Literacy Skills). As a result of this comparison, it is to inform the parents to encourage the educators to apply the appropriate test according to the child's needs. The study group of the research consists of 120 children who are enrolled special education and rehabilitation centers in Zeytinburnu district of Istanbul province. Two measurement tools called OYAB (Literacy and Comprehension Battery) and TILLS (Test in Language and Literacy Skills) are used to collect data. The data were analyzed with the SPSS 22.0 data analysis program. According to the findings of the study, as a result of the comparison of the scores obtained from these two measurement tools, OYAB (Literacy and Comprehension Battery) and TILLS (Test in Language and Literacy Skills) there is consistency between each other (p<0.05; r<0.01).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Araştırmalar |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2023 |
Submission Date | April 10, 2023 |
Acceptance Date | July 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |