Empati, bireyin, dünyayı başka bir kişinin gördüğü gibi görmesini sağlayan yeteneğidir. Bilişsel empati olarak da açıklanabilen zihin kuramı ise, bireyin zihinsel durumları kendine ve diğer insanlara atfetme yeteneğini ifade etmektedir. Empati ve zihin kuramı, birbiriyle ilişkili ve özellikle erken çocukluk döneminde bakış açısının gelişimi ile ilgili olan ve güncel olarak dikkatleri üzerinde toplayan iki temel kavramdır. Bu araştırma da 3-5 yaş grubu çocukların Empati ve Zihin Kuramı düzeylerinin saptanması amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Konya il merkezinde 3-5 yaş grubu çocuğu olan toplam 176 anne oluşturmaktadır. Öncelikle Empati ve Zihin Kuramı Ölçeğinin geçerlik-güvenirlik analizi yapılmış ve geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizinin ardından 3-5 yaş grubu çocuklarının Empati ve Zihin Kuramı düzeyleri çocuğa ait cinsiyet, okul öncesi kuruma devam durumu, yaş ve doğum sırası; ebeveyne ait toplam çocuk sayısı, sosyoekonomik düzey, yaş, öğrenim durumu, meslek ve çalışma durumu değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırma sonucunda Olumsuz Zihin Kuramı Alt Ölçek Puanlarının ailedeki çocuk sayısı ile anne-baba öğrenim durumu; Olumlu Zihin Kuramı Alt Ölçek Puanlarının ailenin sosyoekonomik düzeyi, anne öğrenim durumu ve annenin mesleği değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Ayrıca Empati ile Olumlu Zihin Kuramı Alt Ölçeği arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Empathy is the ability of an individual to see the world as another person sees it. Theory of mind, which can also be explained as cognitive empathy, refers to an individual's ability to attribute mental states to themselves and other people. Empathy and ToM are two interrelated concepts that are related to each other and are particularly related to the development of perspective in early childhood and are currently attracting attention. This study was planned to determine the empathy and ToM levels of children aged 3-5 years. The study group of the research consisted of 176 mothers with children aged 3-5 years in Konya city center. First of all, the validity and reliability analysis of the Empathy and Theory of Mind Scale was conducted and it was determined that it was a valid and reliable measurement tool. After the validity and reliability analysis, the empathy and ToM levels of 3-5 year-old children were examined in terms of the variables of gender, preschool attendance, age and birth order of the child, and the total number of children, socioeconomic level, age, education level, occupation and employment status of the parents. As a result of the research, it was found that the Negative ToM Subscale Scores differed statistically significantly in terms of the number of children in the family and the education level of the parents; and the Positive ToM Subscale Scores differed statistically significantly in terms of the socioeconomic level of the family, the mother's education level and the mother's occupation. In addition, a statistically significant positive relationship was found between Empathy and Positive Theory of Mind Subscale.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family and Household Studies |
Journal Section | Araştırmalar |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | November 14, 2023 |
Acceptance Date | April 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |