Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Çocukların Bilgisayar Teknolojileri Kullanımının Annelerin Görüşlerine Göre İncelenmesi

Year 2018, , 1 - 12, 25.12.2018
https://doi.org/10.36731/cg.467662

Abstract

Bu çalışmada, okul öncesi dönem
çocukların bilgisayar teknolojilerini kullanım durumlarını anne görüşlerine
göre incelemek amaçlanmıştır. Betimsel tarama modelindeki çalışmada, çalışma
grubunu okul öncesi 4-6 yaş aralığında çocuğu olan 86 anne oluşturmuştur.
Verilerin toplanmasında, çalışmanın amacı doğrultusunda hazırlanan bazı kişisel
bilgiler, bilgisayar teknolojileri kullanımı ve anne-babanın etkisine yönelik
soruların yer aldığı anket formu kullanılmıştır.  Veriler, görüşme yoluyla toplanmış, verilerin
analizinde yüzde ve frekans dağılımlarından yararlanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda; okul öncesi dönem çocuklarının %31,4’ünün kendine ait bilgisayarının
bulunduğu, %53,5’inin cep telefonu, %34,9’unun tablet bilgisayar ve %11,6’sının
bilgisayar kullandığı belirlenmiştir. Çocukların bilgisayar teknolojilerini
%20,9 iki yaş ve daha öncesinde, %40,7 üç yaşında ve %38,4 dört yaşından sonra
kullanmaya başladıkları; şu an %48,8 günde en az bir veya iki saat
kullandıkları ve bu kullanımın %76,7’sının oyun oynamak, %17,4’ünün video ve
müzik dinlemek amaçlı olduğu belirlenmiştir. Annelerin %11,6’sının, çocukların
bilgisayar teknolojileri kullanımına yönelik olarak belirli bir sınırlama
yapmadıkları ve kullanımlarını önlemeye çalışmadıkları, diğerlerinin ise çocuğun
dikkatini başka yöne çekmek veya elinden hemen almak ve konuşmak gibi
yöntemlerle önlemeye çalıştıkları belirlenmiştir. Annelerin %57’si çocuklarının
bilgisayar teknolojilerini kullanmayı öğrenmesini uygun görürken, %31,4’ü
kontrollü kullanımını uygun bulduklarını; yaklaşık %60’ı konuyla ilgili eğitime
gereksinim duyduklarını belirtmişlerdir.
Bu çalışmada, okul öncesi dönem
çocukların bilgisayar teknolojilerini kullanım durumlarını anne görüşlerine
göre incelemek amaçlanmıştır. Betimsel tarama modelindeki çalışmada, çalışma
grubunu okul öncesi 4-6 yaş aralığında çocuğu olan 86 anne oluşturmuştur.
Verilerin toplanmasında, çalışmanın amacı doğrultusunda hazırlanan bazı kişisel
bilgiler, bilgisayar teknolojileri kullanımı ve anne-babanın etkisine yönelik
soruların yer aldığı anket formu kullanılmıştır.
  Veriler, görüşme yoluyla toplanmış, verilerin
analizinde yüzde ve frekans dağılımlarından yararlanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda; okul öncesi dönem çocuklarının %31,4’ünün kendine ait bilgisayarının
bulunduğu, %53,5’inin cep telefonu, %34,9’unun tablet bilgisayar ve %11,6’sının
bilgisayar kullandığı belirlenmiştir. Çocukların bilgisayar teknolojilerini
%20,9 iki yaş ve daha öncesinde, %40,7 üç yaşında ve %38,4 dört yaşından sonra
kullanmaya başladıkları; şu an %48,8 günde en az bir veya iki saat
kullandıkları ve bu kullanımın %76,7’sının oyun oynamak, %17,4’ünün video ve
müzik dinlemek amaçlı olduğu belirlenmiştir. Annelerin %11,6’sının, çocukların
bilgisayar teknolojileri kullanımına yönelik olarak belirli bir sınırlama
yapmadıkları ve kullanımlarını önlemeye çalışmadıkları, diğerlerinin ise çocuğun
dikkatini başka yöne çekmek veya elinden hemen almak ve konuşmak gibi
yöntemlerle önlemeye çalıştıkları belirlenmiştir. Annelerin %57’si çocuklarının
bilgisayar teknolojilerini kullanmayı öğrenmesini uygun görürken, %31,4’ü
kontrollü kullanımını uygun bulduklarını; yaklaşık %60’ı konuyla ilgili eğitime
gereksinim duyduklarını belirtmişlerdir. 

References

  • Akçay, D. & Özcebe, H. (2012). Okul öncesi eğitim alan çocukların ve ailelerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıklarının değerlendirilmesi, Çocuk Dergisi, 12 (2), 67-70.
  • Akkoyunlu, B. & Tuğrul, B. (2002). Okul öncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerinin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 12-21.
  • Aksaçlıoğlu, A. G. & Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izleme ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi, Türk Kütüphaneciliği, 21 (1), 3-28.
  • Arı, M. & Bayhan, P. (1999). Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim, İstanbul: Epsilon.
  • Bencik Kangal, S. (2017). Korkma! İyi Bir Annesin. Ankara: Elma.
  • Berk, E. L. (2013). Bebekler ve Çocuklar (N. Işıkoğlu Erdoğan, çev.). Ankara: Nobel.
  • Canberk, G. & Sağıroğlu, Ş. (2007). Çocuklar ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği, Politeknik Dergisi, 10 (1), 33-39.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. S. & Yağcı E. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A.
  • Fuchs, C. (2003). Internet and Society: Social Theory in The Information Age. Salzburg: Routledge.
  • Gündoğan, A. (2014). Okul öncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim projeleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (3), 437-449.
  • http://www.dha.com.tr/sokaktaki-cocugun-gozleri-daha-saglikli_706376.html adresinden erişildi (01.10.2016).
  • http://hamzayildirim.meb.k12.tr/tema/icerikler/bilisim-teknolojisi-nedir_399424.html adresinden erişildi (01.10.2016).
  • Kabakçı, M. & Özdengül, F. (2011). Cennet Kuşu Televizyon ve İnternet. Konya.
  • Karayağız Muslu, G. & Bolışık, B. (2009). Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8 (5), 445-450.
  • Kartal, G. & Güven, D. (2006). Okul öncesi eğitimde bilgisayarın yeri ve rolü, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi. 23, 19-34.
  • Kasten, H. (2017). 0-3 Yaş Çocuk Gelişimi ve Gelişim Psikolojisinin Temel Esasları-I. (O. Emre, çev.), Ankara: Anı.
  • Kenanoğlu, R. & Kahyaoğlu, M. (2011). Okul öncesi öğrencilerin internet kullanımı ile bilişsel, duyuşsal ve sosyal davranışları arasındaki ilişki. 5th International Computer & Instructionnal Technologies Symposium, 22-24 September 2011. Fırat University, Elazığ-Turkey.
  • Kırık, A. M. (2014). Aile ve çocuk ilişkisinde internetin yeri: Nitel bir araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 337-347.
  • Koçak, H. (2011). Kablosuz iletişim ve internet teknolojilerindeki yeniliklerin toplumsal yaşama katkıları, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15 (3), 37-48.
  • Kol, S. (2017). Erken Çocuklukta Teknoloji Kullanımı. Ankara: Pegem.
  • Kubey, R. W., Lavin, M. J. & Barrows, J. R. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrement: Early findings. Journal of Communication, 366-382.
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı. 21.Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 5 (13), 67-83.

Analysis of Computer Technology Use of Perschool Children Based on The Views of Their Mothers

Year 2018, , 1 - 12, 25.12.2018
https://doi.org/10.36731/cg.467662

Abstract

The present study aimed to examine the computer
technology use of pre-school children based on the views of their mothers. In
the study conducted with descriptive survey model, 86 mothers with 4-6 years
old children were included. Data were collected with a survey form that was
developed based on the objective of the study and included questions on
demographic information, the use of computer technologies and the impacts of
the parents. Data were further collected via interviews and analyzed using
percentages and frequency distributions. The study findings demonstrated that 31.4%
of preschool children had their own computer, 53.5% had mobile phones, 34.9%
had tablet computers and 11.6% used computers.
It was
determined that 20.9% of the children started using computer technologies at
the age of two or before, 40.7% at the age of three and 38.4% at the age of
four, 48.8% used these technologies at least for one or two hours daily, and
out of the total use, 76.7% was to play games and 17.4% was to watch videos and
listen to music. It was determined that 11.6% of the mothers did not restrict
the children's computer technologies use and did not try to limit the time
spent on computers, and others tried to prevent computer use by attracting
their attention to something else, taking the device away and convincing them
to stop using computers. While 57% of the mothers considered that their
children should learn to use computer technologies, 31.4% thought that supervised
computer use was adequate, about 60% stated that they required training on the
subject.

References

  • Akçay, D. & Özcebe, H. (2012). Okul öncesi eğitim alan çocukların ve ailelerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıklarının değerlendirilmesi, Çocuk Dergisi, 12 (2), 67-70.
  • Akkoyunlu, B. & Tuğrul, B. (2002). Okul öncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerinin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 12-21.
  • Aksaçlıoğlu, A. G. & Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izleme ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi, Türk Kütüphaneciliği, 21 (1), 3-28.
  • Arı, M. & Bayhan, P. (1999). Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim, İstanbul: Epsilon.
  • Bencik Kangal, S. (2017). Korkma! İyi Bir Annesin. Ankara: Elma.
  • Berk, E. L. (2013). Bebekler ve Çocuklar (N. Işıkoğlu Erdoğan, çev.). Ankara: Nobel.
  • Canberk, G. & Sağıroğlu, Ş. (2007). Çocuklar ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği, Politeknik Dergisi, 10 (1), 33-39.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. S. & Yağcı E. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A.
  • Fuchs, C. (2003). Internet and Society: Social Theory in The Information Age. Salzburg: Routledge.
  • Gündoğan, A. (2014). Okul öncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim projeleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (3), 437-449.
  • http://www.dha.com.tr/sokaktaki-cocugun-gozleri-daha-saglikli_706376.html adresinden erişildi (01.10.2016).
  • http://hamzayildirim.meb.k12.tr/tema/icerikler/bilisim-teknolojisi-nedir_399424.html adresinden erişildi (01.10.2016).
  • Kabakçı, M. & Özdengül, F. (2011). Cennet Kuşu Televizyon ve İnternet. Konya.
  • Karayağız Muslu, G. & Bolışık, B. (2009). Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8 (5), 445-450.
  • Kartal, G. & Güven, D. (2006). Okul öncesi eğitimde bilgisayarın yeri ve rolü, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi. 23, 19-34.
  • Kasten, H. (2017). 0-3 Yaş Çocuk Gelişimi ve Gelişim Psikolojisinin Temel Esasları-I. (O. Emre, çev.), Ankara: Anı.
  • Kenanoğlu, R. & Kahyaoğlu, M. (2011). Okul öncesi öğrencilerin internet kullanımı ile bilişsel, duyuşsal ve sosyal davranışları arasındaki ilişki. 5th International Computer & Instructionnal Technologies Symposium, 22-24 September 2011. Fırat University, Elazığ-Turkey.
  • Kırık, A. M. (2014). Aile ve çocuk ilişkisinde internetin yeri: Nitel bir araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 337-347.
  • Koçak, H. (2011). Kablosuz iletişim ve internet teknolojilerindeki yeniliklerin toplumsal yaşama katkıları, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15 (3), 37-48.
  • Kol, S. (2017). Erken Çocuklukta Teknoloji Kullanımı. Ankara: Pegem.
  • Kubey, R. W., Lavin, M. J. & Barrows, J. R. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrement: Early findings. Journal of Communication, 366-382.
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı. 21.Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 5 (13), 67-83.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırmalar
Authors

Arzu Özyürek 0000-0002-3083-7202

Publication Date December 25, 2018
Submission Date October 5, 2018
Acceptance Date October 11, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Özyürek, A. (2018). Okul Öncesi Çocukların Bilgisayar Teknolojileri Kullanımının Annelerin Görüşlerine Göre İncelenmesi. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 2(2), 1-12. https://doi.org/10.36731/cg.467662

Cited By