The aim of the study is to define parents’
expectations about pre-school education end of year party. The current study is
designed within a qualitative research model which is phenomenology.
Participants of the study were chosen through one of the purposive sampling
methods which is homogenous sampling. Participants consist of 15 parents
including 8 mothers and 7 fathers whose children (age 5) are enrolled in a nursery practice school of a university in
Ankara. Data was collected with a semi-structured interview form developed by
the researchers and an individual interview. Descriptive and content analyses
were utilized in data analysis.
According to the results, all the parents favor the
organization of the “Pre-school Education End of Year Party”. 8 of these
parents prefer the content of the party to include school year activities and
to be performed on a stage, while 7 of them prefer any fun activity in which
children feel themselves comfortable. 8 of the parents expect the party to be
held in a performance hall with a stage, while 7 of them expect it to be held
in children’s in the class or school yard- according to weather conditions.
Bu çalışmanın amacı; çocuğu okul öncesi
eğitim alan ebeveynlerin okul öncesi eğitimi yıl sonu eğlencesine ilişkin
beklentilerini ortaya koymaktır. Çalışma, nitel araştırma modellerinden
fenomenoloji (olgu bilim) deseninde tasarlanmıştır. Çalışma grubunu, amaçlı
grubu belirleme (ölçüt) yöntemlerinden benzeşik örnekleme yöntemi ile seçilen,
çocuğu (beş yaş) Ankara ilinde bir üniversite bünyesinde bulunan uygulama
anaokuluna kayıtlı sekiz anne ve yedi baba oluşturmaktadır. Veriler,
araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
bireysel görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde
betimsel ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda, anne ve babaların tamamı
okul öncesi eğitimi yıl sonu eğlencesi düzenlenmesini istediklerini
belirtmişlerdir. Beş anne ve üç baba
eğlence içeriğinin çocuklarının yıl içinde yaptıkları faaliyetlerin
sergilenmesi ve sahne gösterisi şeklinde olmasını, üç anne ve dört baba ise
çocukların kendilerini rahat hissedecekleri her türlü eğlenceyi içerecek
şekilde olmasını istediklerini ifade etmişlerdir. Beş anne ve üç baba okul
öncesi eğitimi yıl sonu eğlencesinin sahneli bir gösteri salonunda
düzenlenmesini, üç anne ve dört baba ise çocukların iklim koşullarına göre
sınıf ya da okul bahçesinde düzenlenmesini beklediklerini ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırmalar |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2018 |
Submission Date | May 1, 2018 |
Acceptance Date | June 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |