Okul öncesi eğitim, üst düzey düşünme
becerilerinin yoğun olarak geliştiği bir dönemdir. Sosyal gelişim ile bilişsel
becerilerin karşılıklı etkileşim halinde olduğu bu dönemde, çocukların
karşılaştıkları sorunları çözebilme becerileri,
problemli bir durumla uğraşırken alternatif cevap
ararken bilinçli ve uğraş verici bir aktivitedir. Böylesine önemli kazanımların
olduğu bir dönemde, problem çözme becerilerinin kazandırılması sadece eğitim
programının sorumluluğunda olmayıp aile üzerinde de büyük bir sorumluluk yaratmaktadır.
Araştırmada problem çözme becerileri yüksek olan çocukların problem çözme
sürecine ilişkin anne-baba görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
nicel ve nitel verilerin bir arada kullanıldığı karma yöntem seçilmiştir. Nicel
verilerin toplanmasında Oğuz ve Köksal Akyol (2015) tarafından geliştirilen “Problem
Çözme Becerileri Ölçeği’’ (PÇBÖ) kullanılırken, nitel verilerin toplanmasında
ise araştırmacılar tarafından geliştirilen anne-baba görüşme formları
kullanılmıştır. Araştırmada, kamu kurum kreşinde 2017-2018 eğitim ve öğretim
yılında, eğitim almakta olan 5-6 yaş grubuna sahip 26 çocuğa “Problem Çözme
Becerileri Ölçeği’’ (PÇBÖ) uygulanmış ve
18 puanın üstünde alan 14 çocuktan çalışmaya dahil olmayı kabul eden 11 çocuğun
annesi/babasıyla görüşme yapılmıştır. Nitel verilerin analizi için MAXQDA12
nitel veri analiz paket programından destek alınmıştır. Araştırma sonucunda
elde edilen veriler uygun istatistik yöntemleri ile analiz edilmiştir. Problem
çözme becerileri yüksek olan çocukların anne-babalarıyla yapılan görüşmeler
sonucunda, günlük hayatta karşılaşabilecekleri problem durumlarının
çözümlenmesinde çocukların anne-babaları tarafından yönlendirildiği, takdir
edildiği, cesaretlendirildiği ve çocuklara pekiştireç sağladıkları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family and Household Studies |
Journal Section | Araştırmalar |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Submission Date | March 20, 2019 |
Acceptance Date | July 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 3 |