Ev okulu, çok eski dönemlerden beri var olan çeşitli ülkelerde uygulanmış ve hala uygulanmakta olan bir alternatif eğitim modelidir. Ev okulu modelinin tanımlarına bakıldığında birbirinden farklı tanımlar olduğu görülmektedir. Kimi araştırmacı ev okulunu ev ortamında okuldaki eğitimin verilmesi olarak değerlendirirken kimisi de eğitim fırsatının okul dışına taşındığı bir model olarak ifade etmiştir. Ayrıca çocukların okul ortamındaki çatışmalardan, şiddetten çocukları kurtarmak için ailelerin başvurduğu bir yöntem olarak da söylenmektedir. Ev okulunun tarihçesine bakıldığında Amerika Birleşik Devletleri ve Norveç’te ilk örnekleri görmek mümkündür. Ülkelerde ev okulu süreci değişim göstererek ilerlemiştir. Bu model ile yetişen ünlü devlet adamları da bulunmaktadır. Ev okulu modeli aileler tarafından tercih edilmesinde birçok neden bulunmaktadır. Ebeveynlerin çocukları için daha güvenli bir ortam kurmak istemeleri, kardeş ilişkileri için iyi olacağı düşüncesi, tipik pedagojik eğitimden çocuklarını uzak tutmak istemeleri, çocukların akademik başarılarının ev okulu ile daha yüksek olacağı düşüncesi, okuldaki şiddet ortamından çocuklarını uzaklaştırma düşüncesi gibi nedenler bunlardan bazılarıdır. Ailelerin bu düşünceleri bazı eğitimci yazarlar tarafından da desteklenmektedir. Ancak her aile ev okulunu uygulayamamaktadır. Ev okulu uygulamaları bazı ülkelerde resmi okul statüsünde ele alınmaktadır. Uygulama açısından bir ülkenin başka bölgelerinde de farklılıklar bulunmaktadır. Uygulanacak program aileler için bazı bölgelerde temin edilirken bazı bölgelerde aileler kendi imkânlarıyla uygulama yapmaktadır. Uygulamalarda normal okullardan daha fazla yöntem, teknik, materyal kullanma imkânı bulunduğu için çocuklar açısından daha farklı deneyimler elde etme fırsatı doğurmaktadır. Bunun yanında ev okulu ile eğitim gören çocukların diğer çocuklara göre akademik açıdan bir farklarının olup olmadığı kesin değildir. Tüm bu durumlar karşısında ev okuluna yönelik olarak toplumsallığı zedelediği, vatandaşlık bilincinin yetersiz kalacağı, çocukları sosyalleşmesine çok imkan tanınamayacağı gibi eleştiriler de mevcuttur. Bu çalışma da alternatif bir eğitim modeli olan ev okulu modeli incelenmiş ve gelecek araştırmalar için önemli bir literatür kaynağı elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Derlemeler |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2021 |
Submission Date | May 7, 2020 |
Acceptance Date | September 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 7 |