Our research was conducted to examine the relationship between the self-compassion
levels and attachment styles of children diagnosed with ADHD between the ages of 9-
12. The group of our research, which was conducted using the relational screening
model from general screening models, consisted of 114 children diagnosed with ADHD
who applied to the Bursa City Hospital Child and Adolescent Psychiatry Polyclinic and
agreed to participate in the research. Data were collected using the ‘’Socio-demographic
Information Form’’, ‘’Kerns Secure Attachment Scale’’ and ‘’Self-Compassion Scale
for Children’’. Pearson correlation was applied to examine the relationship between
self-compassion levels and attachment styles. Hierarchical regression analysis was
applied to examine the predictors of the use of students’ self-compassion levels.
Analyses were performed using SPSS 26.0 package software. According to our research
results, a significant relationship was found between children’s self-compassion levels
and attachment styles. A significant relationship was found between children’s selfcompassion levels and the variables of their age and grade level, income level and
number of children in the family. No significant relationship was found between the
level of self-compassion and the gender of the children and the level of education of the
parents. It was concluded that there was no significant relationship between the
attachment style and the age and grade level of the children, gender, level of education
of the mother and father, income level and the number of children in the family.
Araştırmamız 9-12 yaş aralığındaki DEHB tanılı çocukların Öz-şefkat düzeyleri ve
bağlanma stilleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Genel tarama
modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmamızın grubunu
Bursa Şehir Hastanesi Çocuk ve Ergen Psikiyatri Polikliniği’ne başvuran ve araştırmaya
katılmayı kabul eden DEHB tanılı 114 çocuk oluşturmuştur. Veriler, ‘’Sosyodemografik Bilgi Formu’’, ‘’Kerns Güvenli Bağlanma Ölçeği’’ ve ‘’Çocuklar İçin Özşefkat Ölçeği’’ kullanılarak toplanmıştır. Öz-şefkat düzeyleri ve bağlanma stilleri
arasındaki ilişkinin incelenmesi için Pearson korelasyonu uygulanmıştır. Öğrencilerin
Öz-şefkat düzeylerinin kullanımının yordayıcılarının incelenmesi için hiyerarşik
regresyon analizi uygulanmıştır. Analizler SPSS 26.0 paket yazılımı kullanılarak
gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonuçlarımıza göre çocukların Öz-şefkat düzeyleri ve bağlanma stilleri
arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulgusu elde edilmiştir. Çocukların Öz-şefkat
düzeyleri ile yaşları ve sınıf düzeyleri, gelir düzeyi ve ailedeki çocuk sayısı değişkenleri
arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öz-şefkat düzeyi ile çocukların cinsiyetleri
ve anne baba eğitim düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Bağlanma stili
ile çocukların yaşı ve sınıf düzeyi, cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi, gelir düzeyi ve
ailedeki çocuk sayısı değişkeni arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Araştırmalar |
Authors | |
Publication Date | July 7, 2025 |
Submission Date | August 26, 2024 |
Acceptance Date | February 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 15 |