In
this study, the translated children’s book which is titled “Kitaplardan Korkan
Çocuk” by Susanna Tamaro, the author of Universal children’s literature, has
been examined. It is aimed to reveal the effect of the family on child
education in terms of social learning theory by analyzing the relationship
between the family and the child in the book.
According to the social learning
theory which emerged as a reaction to the experimental methods of behavioral
theories, the realization of learning is related to the environment in which
the individual lives. Advocates
of this theory argue that by following the people around, the learners obtain
positive or negative results from their behaviours, and learning takes place
according to these results.
In the scope of study, Susanna Tamaro's book
that is titled "Kitaplardan Korkan Çocuk" has been examined in the
context of social learning theory in child education. In the study, document
analysis method has been used as a qualitative research method.
As a result of the data rewiev in the book, role models have been examined in two different approaches. According to this, while parents who are expected to be positive role model are negative role model, the old and blind man whom Leopoldo, the protagonist, met in the park has been presented as a positive role model. S. Tamaro has benefited from this contradiction in order to criticize parents' negative attitudes and their mistakes which they know as true.
In
this study which examines the effects of social learning theory on child
education, the effect of the family on child education has been examined in the
light of Susanna Tamaro's book. In conclusion, through the book which is the
subject of that study, the mistakes that parents make on child education has
been explained with the examples of positive and negative role-models in the
light of the role-model understanding of social learning
theory.
Bu çalışmada evrensel çocuk
edebiyatı yazarlarından Susanna Tamaro’nun “Kitaplardan Korkan Çocuk” adlı
çeviri çocuk kitabı incelenmiştir. Kitaptaki aile ve çocuk arasındaki ilişkiden
yola çıkılarak ailenin çocuk eğitimindeki etkisinin sosyal öğrenme kuramı
ışığında ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Davranışçı kuramların deneysel
metotlarına tepki olarak ortaya çıkan sosyal öğrenme kuramına göre öğrenmenin
gerçekleşmesi bireyin içinde bulunduğu çevreyle ilişkilidir. Bu kuramın
savunucuları öğrenen kişinin çevresindekileri izleyerek onların
davranışlarından olumlu ya da olumsuz sonuçlar çıkardığını ve çıkarılan bu
sonuçlara göre öğrenmenin gerçekleştiğini öne sürmektedirler. Çalışma
kapsamında Susanna Tamarro’nun “Kitaplardan Korkan Çocuk” adlı kitabı çocuk
eğitiminde sosyal öğrenme kuramı bağlamında incelenmiştir. Çalışmada nitel
araştırma yöntemlerinden doküman analizi metodu kullanılmıştır. Kitaptaki veri
taramaları sonucunda rol modeller iki farklı yaklaşımla ele alınmıştır. Buna
göre olumlu rol model olması beklenen anne-baba olumsuz rol model olurken
başkahraman Leopoldo’nun parkta tanıştığı yaşlı ve kör adam ise olumlu rol
model olarak sunulmuştur. S. Tamarro ebeveynlerin olumsuz tutumlarını ve doğru
bildikleri yanlışları eleştirmek için bu tezatlıktan faydalanmıştır. Sosyal
öğrenme kuramının çocuk eğitimine etkisini inceleyen bu çalışmada Susanna
Tamaro’nun eserinden hareketle ailenin çocuk eğitimindeki etkisi incelenmiştir.
Sonuç olarak araştırmaya konu olan roman üzerinden ailelerin çocuk eğitiminde
yaptıkları yanlışlıklar sosyal öğrenme kuramının rol-model anlayışı ışığında
olumlu ve olumsuz rol model örnekleriyle açıklanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches