Çocuklara küçük yaşlardan
itibaren okuma alışkanlığının ve sevgisinin aşılanması büyük önem taşımaktadır.
Okuma alışkanlığını ve sevgisini kazandırmanın en eğlenceli ve etkili yolu ise
çocuk kitaplarıdır. Çocukların erken yaşlarda, ilgi ve meraklarına hitap eder
nitelikte hazırlanmış çocuk kitapları ile etkileşime girmelerine olanak
sağlanması yoluyla onların okumayı eğlenceli bir uğraş olarak görmeleri ve
dolayısıyla okumaya karşı olumlu tutum geliştirmeleri sağlanabilir.Buna karşın
çocuğun ilgisini çeken veya okurken eğlendiren her çocuk kitabının çocuğun
gelişiminde olumlu etkiler bırakacağını söylemek mümkün değildir. Bu noktadan
hareketle çocuk kitabı yazarlarına, yayınevlerine ve ebeveynlere çocuk kitabı
biçimi ve içeriği açısından rehberlik edecek genel bir çerçeveye ihtiyaç olduğu
görülmektedir. Türkiye’deki alanyazın incelendiğinde ise hedef kitlesi okul
öncesi olan çocuk kitaplarında bulunması gereken özelliklerin belirlenmesi
üzerine ise sadece iki çalışma olduğu görülmektedir. Yılar ve Celepoğlu (2013)
ile Karatay (2011) tarafından yayınlanan bu çalışmalarda da tüm yaş grupları
için, alan yazında yer alan biçim ve içerik açısından genel kabul görmüş
görüşler derlenerek çocuk edebiyatı metinlerinde bulunması gereken özellikler
ortaya konmuştur. Çocuk kitaplarının çocukların gelişim düzeylerine
uygunluğunun değerlendirilmesinde kriter olabilecek bir çerçeve,
bulunmuyor olsa da çocuk kitaplarının niteliklerini farklı boyutlar açısından
inceleyip değerlendiren çok sayıda çalışma yapılmış olduğu görülmektedir.
Özetle, çocuk kitaplarının çocukların gelişim düzeyine uygun olup olmadığı
konusunda hem yazım sürecinde çocuk kitabı yazarlarına hem de kitap seçim
sürecinde ebeveynlere rehberlik edecek kriterler bulunmamaktadır. Şayet çocuk
kitaplarının okurken eğlendirmesi dışında çocuğun gelişimini olumlu yönde
etkilemesi ve çocuk üzerinde olumsuz etki bırakmaması isteniyorsa, yazar ve
çizerlerin gelişimi destekleyici nitelikte kitaplar yazması ve ebeveynlerin de
bu nitelikte kitaplar seçmesi gerekmektedir. Bu bağlamda, çocuk kitaplarında
bulunması beklenen çocuk gelişimini destekleyici niteliklerin neler olduğunun
ortaya konması önem kazanmaktadır. Bu doğrultuda bu çalışmada uzman görüşlerine
başvurularak “48-66 aylık çocukların gelişim düzeylerine uygun çocuk kitapları
nasıl olmalıdır?” sorusuna cevap aranmaktadır.Çalışmada alan uzmanlarının
görüşleri arasında fikir birliğine ulaşmayı amaçlayan Delphi tekniği
kullanılmıştır. Delphi çalışması, Türkiye’de çocuk edebiyatı alanında
çalışmalar yapan akademisyenler ve çocuk kitabı yazarlarının katılımıyla 3 tur
olarak gerçekleştirilmiştir. Delphi birinci turunda uzmanlara “48-66 aylık
çocukların gelişim düzeylerine uygun çocuk kitabı özellikleri nasıl olmalıdır?”
sorusu yöneltilmiş ve gelen cevaplar içerik analizi tekniği ile incelenerek 2
ana tema, 14 alt tema ve 217 madde belirlenmiştir. Delphi ikinci ve üçüncü
turlarında ise medyan, üçüncü çeyrek, birinci çeyrek ve çeyrekler arası
genişlik hesaplamaları yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda iki ana tema (biçim
ve içerik) ve 14 alt tema altında yer alan toplam 108 madde üzerinde görüş
birliği sağlanmıştır.
Çocuk Edebiyatı Çocuk Gelişimi Çocuk Kitabı Delphi Tekniği Okul Öncesi Dönem Biçim ve İçerik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches