Bu
çalışmada 2006, 2015 ve 2018 Türkçe dersi öğretim programlarında yer alan
fantastik metinlerle ilgili kazanımların tespiti yapılmıştır. Bu bağlamda 2006
Türkçe dersi öğretim programında 6,7 ve 8. sınıflar; 2015 ve 2018 Türkçe dersi
öğretim programlarında 5, 6, 7. ve 8. sınıflara göre fantastik metinlerle
ilişkilendirilebilecek kazanımlar öğrenme alanlarına göre verilmiştir. Fantastik(TDK,
2009:679 ) gerçekte var olmayan, hayali şeyler için kullanılır. Günümüzde
araştırmacılar tarafından fantastiğin bir tür mü yoksa bir anlatım biçimi mi
olduğu konusunda henüz uzlaşmaya varılamamıştır. Bu çalışmada fantastik
metinler kavramı hem bir anlatım biçimi olan fantastiği hem de bir yazı türü
olan fantastiği kapsar şekilde kullanılmıştır. Araştırma kapsamında betimsel
yöntem kullanılmış, araştırma verilerinin toplanması doküman incelemesi ile
gerçekleştirilmiştir. Fantastik, bilimin ışığında keşif ve icatlar sayesinde
birçok bilinmeyenin ortaya çıktığı, önceden bir hayalden ibaret olan
düşüncelerin gerçek olduğu bir dünyada insanlara gerçeği farklı bir bakış
açısıyla yorumlama imkânı sağlamıştır. Özellikle medya alanındaki gelişmeler,
hayal edileni göz önüne sermiştir. Bu nedenle günümüzde fantastik dünya hem
okur hem de izleyici kitlesinin ilgisini çekmektedir. Küçük yaşlardan itibaren
dinlediği masallarda ve izlediği çizgi filmlerde hayali unsurlarla karşılaşan
çocuk, okuma yazmayı öğrendiği andan itibaren bu alandaki birikimini
arttırmaktadır. Çocuğun aile içinde başlayan öğrenme serüveni, okullarda belirli
bir plan ve program çerçevesinde devam eder. Öğretim programları ise çağın gereklerini
dikkate alarak milli ve evrensel değerler etrafında şekillendirilir. Türkçe
dersi için öğretim programlarında belirlenen dört temel becerinin(dinleme, konuşma, yazma ve okuma) kazandırılmasında
çağına göre ilgi alanları değişen çocuk gerçeği dikkate alınmalıdır. Öğretim programının uygulama araçlarından
biri olan ders kitaplarında fantastik metinlere yer verilebilmesi bunu
destekleyen kazanımların varlığını gerekli kılar. Çünkü bu metinlerde
kullanılan fantastik unsurların niteliği, edebiyatımız için yeni bir tür
sayabileceğimiz fantastiğe dair özgün ve yerli eserlerin üretilmesine yardımcı
olacaktır. 2006 yılından itibaren hazırlanan üç öğretim programında da
fantastik metinlerin kullanılmasını destekleyen kazanımların olduğu ve 2018
Türkçe dersi öğretim programında kazanım sayısının arttığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches