Sexual education is an
instruction that includes the delivery of information, attitude development,
values, interpersonal communication and privacy issues. Sexual abuse is an
illegal violation of social norms in which a child is forced into sexual activities
that the child does not fully comprehend, is not ready for in developmental
terms and does not have the capacity to approve. How the information about
sexual education and protection from abuse should be presented to children has
been a controversial topic from the past to the present. In the pre-school
period the content of sexual education is classified as questions presented by
children with a sexual content, learning about their bodies and protection from
abuse. Sexual education should be supported by methods and visual materials
appropriate to the level of perception of the child. One of these materials is
illustrated children's books. Topics such as sexual education and abuse that
are difficult for children to understand are presented in concrete form through
children's books. From this aspect children's books are one of the most
important aids for parents in delivering sexual education. Therefore,
children's books need to have a correct content that is appropriate to their
developmental characteristics so that they do not lead to wrong learning. With
a view on this aspect, a descriptive model has been used as a qualitative
research method to examine the appropriateness of the literature of children's
books containing sexual education and abuse related to pre-school education.
The study group of the study is comprised of 33 illustrated children’s books
which have been determined with the criterion sampling from among purposeful
sampling methods. The study attempted to cover the whole universe. A document
review was carried out during the collection of the data. The obtained data
were analyzed by descriptive analysis technique and content analysis technique.
The study findings were expressed in terms of frequency and percentage and the
appropriateness of the literature was determined. As a result of the study, it
was concluded that the majority of the illustrated children's books covered in
the study group were translations, and thus contained cultural differences.
Furthermore, the fact that the translation of books regarding sexual education
and protection from abuse started in 2008 and afterwards in Turkey suggests
that the importance of the issue has been considered only lately. Despite the
fact that the subject matter has been recognized, it has been concluded that
the books examined are not sufficient to describe sexual education and abuse in
a comprehensive and gradually. Illustrated children's books, including sexual
education and abuse are considered to be inadequate both in terms of quality
and quantity.
Cinsel
eğitim, bilgi edinme, tutum geliştirme, değerler, kişiler arası iletişim ve
mahremiyet konularını kapsayan bir eğitimdir. Cinsel istismar ise, çocuğun tam
olarak anlayamadığı, gelişimsel yönden hazır olmadığı ve onaylama yetisinin
olmadığı, toplumsal norm ve yasalara uygun olmayan cinsel aktivitelere
zorlanmasıdır. Cinsel eğitim ve istismardan korunmaya yönelik bilgilerin
çocuklara nasıl sunulması gerektiği geçmişten günümüze kadar tartışılan bir
konu olmuştur. Okul öncesi dönemde cinsel eğitimin içeriği; çocukların cinsel
içerikli soruları, bedenini tanıması ve istismara karşı korunması şeklinde
gruplandırılmaktadır. Cinsel eğitim çocuğun algı düzeyine uygun yöntemler ve
görsel materyaller ile desteklenmelidir. Bu materyallerden biri de resimli
çocuk kitaplarıdır. Çocuklar için anlaşılması zor olan cinsel eğitim ve
istismar gibi konular çocuk kitapları aracılığıyla somutlaştırılarak
sunulmaktadır. Resimli çocuk kitapları bu yönüyle ailelerin cinsel eğitim
vermesinde en önemli yardımcılardan biridir. Bu nedenle çocuk kitaplarının
yanlış öğrenmelere neden olmaması için, doğru ve çocukların gelişim
özelliklerine uygun içeriğe sahip olması gerekmektedir. Bu görüşler
doğrultusunda okul öncesi döneme yönelik cinsel eğitim ve istismar içerikli
resimli çocuk kitaplarının alanyazına uygunluğunu incelemek amacıyla nitel
araştırma yöntemlerinden betimsel modele başvurulmuştur. Araştırmanın çalışma
grubunu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiş
33 resimli çocuk kitabı oluşturmaktadır. Araştırmada tüm evrene ulaşılmaya
çalışılmıştır. Resimli çocuk kitapları nitel araştırma yöntemlerinden doküman
inceleme yöntemi ile incelenmiştir. Betimsel analiz ve içerik analizi tekniği
ile çözümlenmiştir. Araştırma bulguları, frekans ve yüzde olarak ifade edilip
alanyazına uygunluğu belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, çalışma grubuna
alınan resimli çocuk kitaplarının çoğunluğunun çeviri olduğu ve bu nedenle
kültürel farklılıklar içerdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bunlara ek olarak cinsel
eğitim ve istismardan korunma içerikli kitapların Türkiye’de 2008 yılı ve
sonrasında çevrilmeye başlanmış olması konunun öneminin geç fark edildiğini
düşündürmektedir. Konunun önemi fark edilmiş olmasına rağmen incelenen
kitapların cinsel eğitimi ve istismardan korunmayı kapsamlı ve aşamalı olarak
anlatma yönünden yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Cinsel eğitimi ve
istismarı kapsayan resimli çocuk kitaplarının hem nicelik hem de nitelik
yönünden yetersiz olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches