Fairy tales are adorned with stories that develop and strengthen children's imagination. They are very colorful. They contain features that especially increase creative thinking skills. They are also important tools in terms of developing children's empathy, language skills, problem solving, decision-making and critical thinking skills. Fairy tales can be used to support children's mental development and even to improve individuals and society. Based on the many important functions of fairy tales mentioned above, the starting point of the research was to determine the status of postgraduate research conducted in higher education institutions in our country. For this purpose, theses registered in the Higher Education Thesis Center between the years 1989-2024 were examined retrospectively. An advanced search was conducted in the Thesis Center with the keywords "fairy tale", "story reading", "story listening". As a result of this search, 159 theses were reached. These theses constituted the universe and sample of the research. Number and percentage distributions were used in the analysis of the data, and this process was carried out with the SPSS 22 package program. As a result of the study; It was determined that almost all of the theses were in the institute of social sciences. Other institutes can also conduct research by looking at this subject from different perspectives. It was seen that almost half of the studies in the study were conducted in education and training. It was determined that more than three-quarters of the theses were master's theses and almost all of these studies were descriptive studies. It is important to conduct experimental and high-evidence studies in complicated education programs such as doctorates. It was found that it was mostly studied between 2019 and 2024 and that this subject was researched more intensively in state universities. The findings were discussed in the light of the literature and suggestions based on the research results were also made.
Masallar, çocukların hayal güçlerini geliştiren, güçlendiren renkli hikayeler ile bezelidir. Özellikle yaratıcı düşünme becerilerini artıran özellikler içerirler. Ayrıca çocukların empati yeteneklerini, dil becerilerini, problem çözme, karar verme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirme açısından önemli araçlardır. Masallar, çocukların zihinsel gelişimine destek amacıyla hatta bireyleri ve toplumu iyileştirmek amacıyla da kullanılabilmektedirler. Masalların yukarıda bahsettiğimiz birçok önemli işlevlerinden yola çıkarak ülkemizde yükseköğretim kurumunda lisansüstü yapılan araştırmaların durumunu saptamak araştırmanın çıkış noktasını oluşturmuştur. Bu amaç doğrultusunda Yükseköğretim tez merkezinde kayıtlı 1989-2024 yılları arasındaki tezler retrospektif olarak incelenmiştir. Tez Merkezinde “masal”, “masal okuma”, “masal dinleme” anahtar kelimeleri ile gelişmiş tarama yapılmıştır. Bu tarama sonucunda 159 teze ulaşılmıştır. Bu tezler de araştırmanın evren ve örneklemi oluşturmuştur. Verilerin analizinde sayı ve yüzde dağılımları kullanılmış olup, bu işlem SPSS 22 paket programı ile yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda; tezlerin enstitüler özelinde, tamamına yakının sosyal bilimler enstitüsünde olduğu belirlenmiştir. Diğer enstitülerde de bu konuya farklı pencerelerden bakarak araştırma yapabilirler. Çalışmadaki araştırmaların yaklaşık olarak yarısının eğitim öğretimde çalışıldığı görülmüştür. Tezlerin dörtte üçünden fazlasının yüksek lisans tezi olduğu bu araştırmaların tamamına yakının tanımlayıcı araştırmalar olduğu saptanmıştır. Doktora gibi komplike eğitim programlarında da deneysel ve kanıt düzeyi yüksek çalışmaların yapılması önemlidir. En çok 2019- 2024 yılları arasında çalışıldığı ve devlet üniversitelerinde bu konunun daha yoğun araştırıldığı bulunmuştur. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış olup, araştırma sonuçlarına dayalı önerilerde de bulunulmuştur.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Children's Literature |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | May 31, 2025 |
| Submission Date | May 9, 2025 |
| Acceptance Date | May 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |