Research Article
BibTex RIS Cite

REVIEW OF GRADUATE THESIS RELATED TO FAIRY TALES: CONTENT ANALYSIS STUDY

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 14 - 22, 31.05.2025

Abstract

Fairy tales are adorned with stories that develop and strengthen children's imagination. They are very colorful. They contain features that especially increase creative thinking skills. They are also important tools in terms of developing children's empathy, language skills, problem solving, decision-making and critical thinking skills. Fairy tales can be used to support children's mental development and even to improve individuals and society. Based on the many important functions of fairy tales mentioned above, the starting point of the research was to determine the status of postgraduate research conducted in higher education institutions in our country. For this purpose, theses registered in the Higher Education Thesis Center between the years 1989-2024 were examined retrospectively. An advanced search was conducted in the Thesis Center with the keywords "fairy tale", "story reading", "story listening". As a result of this search, 159 theses were reached. These theses constituted the universe and sample of the research. Number and percentage distributions were used in the analysis of the data, and this process was carried out with the SPSS 22 package program. As a result of the study; It was determined that almost all of the theses were in the institute of social sciences. Other institutes can also conduct research by looking at this subject from different perspectives. It was seen that almost half of the studies in the study were conducted in education and training. It was determined that more than three-quarters of the theses were master's theses and almost all of these studies were descriptive studies. It is important to conduct experimental and high-evidence studies in complicated education programs such as doctorates. It was found that it was mostly studied between 2019 and 2024 and that this subject was researched more intensively in state universities. The findings were discussed in the light of the literature and suggestions based on the research results were also made.

References

  • Asutay, H. (2013). Çocuk yazınının fantastik dünyası: Masallar. Turkish Studies –International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(13), 265-278. DOI: 10.7827/TurkishStudies.5790
  • Atasever, D.(2019). Türkiye'de 2014-2018 yılları arasında matematik eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi. Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın O. (2021). Covid 19 salgın sürecinin çocuklar üzerindeki etkileri. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (2): 163-195 (e-ISSN 2791-6391); DOI: 10.29228/tead.11
  • Bölüktaş R, Özer Z, Yıldırım D. (2018). Uluslararası Hemşirelik And’ının mesleki değerler açısından incelenmesi. Çekmece İzü Sosyal Bilimler Dergisi, 6(13): 83 – 98.
  • Çağlayan, E. (2016). Tek Parti Döneminde Malatya’da Nüfus Ve Demografik Yapı. JOSR, 8(15), 36-53.
  • Doğan Keskin, A. (2021). Çocuk hastanelerinde kitapların kullanımı. Anasay, 5(17), 299-314.
  • Gedik, S.(2020). Masalların eğitimsel işlevleri. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3 (1), 356-367. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josse/issue/54491/650236. Erişim Tarihi: 10.2024
  • Kabataş, B. & Duyan, V.( 2021). Doğrudan sosyal hizmet uygulamalarında hikâye ve masallar. Sosyal Çalışma Dergisi, 5(2) 146-170. https://dergipark.org.tr/tr/pub/scd/issue/67855/971200. Erişim Tarihi: 10.2021
  • Keklik, İ. (2015). Bilişsel gelişim. (Eds.)Yıldırım İ., Eğitim Psikolojisi. Gözden Geçirilmiş 5. Baskı. Ankara, 65-99.
  • Ogur, Y. & Altunay Şam, E. (2021). Çocuk hikayelerinin değerler eğitimi açısından işlevi ve önemi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(67), 672-682. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2333
  • Oğuz Güner, Y. (2020). Kronik hasta çocuklarda terapötik hikâyenin kullanımı. İzlek Akademik Dergi, 3(1),7-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/izlek/issue/53679/768333. Erişim Tarihi: 10.2024
  • Sarıkaya Karabudak S. (2023). Masalların iyileştirici gücü ve çocuk. (İç) Akçay Didişen N.,Yardımcı F., Celasin N.(Ed.) Oyunun Hastane Ortamındaki İyileştirici Gücü - Terapötik Oyun. Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN: 978-625-397-835-8.
  • Selvi, B. (2021). English as The Language of Science: The Role of English in the Academic World, The Academic Elegance, 8(16), 1- 21.
  • Şık, S.,(2022). Eğitimde masalın işlevleri ve judith malika liberman’ın masallarında metaforik unsurlar. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı Türkçe Eğitimi Bilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı.
  • Tataş, İ. (2021). Ayşe Benek Kaya’nın “Has bahçenin gülleri- Sivas masalları” isimli kitabında yer alan masalların tip çözümlemesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı.
  • Tesar, M., Kupferman, D.W., Rodriguez, S., &Arndt, S. (2021). Daima genç kalmak: Çocukluk, masallar ve felsefe. (Çev.) Çelik, B. Sözelti, Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Dergisi, 3, 106-130. https://www.sozelti.com/2021/09/01/daima-genc-kalmak-cocukluk-masallar-ve-felsefe/.
  • Türk Dil Kurumu Sözlük (2024). https://sozluk.gov.tr . Erişim Tarihi: 10.2024
  • YÖK Tez Merkezi, (2024). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp Erişim Tarihi: 11.2024.
  • Yükseköğrenim Bilgi Yönetim Sistemi, (YBYS) (2024). https://istatistik.yok.gov.tr/ . Erişim Tarihi: 12.2024

MASALLARLA İLGİLİ YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ: İÇERİK ANALİZ ÇALIŞMASI

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 14 - 22, 31.05.2025

Abstract

Masallar, çocukların hayal güçlerini geliştiren, güçlendiren renkli hikayeler ile bezelidir. Özellikle yaratıcı düşünme becerilerini artıran özellikler içerirler. Ayrıca çocukların empati yeteneklerini, dil becerilerini, problem çözme, karar verme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirme açısından önemli araçlardır. Masallar, çocukların zihinsel gelişimine destek amacıyla hatta bireyleri ve toplumu iyileştirmek amacıyla da kullanılabilmektedirler. Masalların yukarıda bahsettiğimiz birçok önemli işlevlerinden yola çıkarak ülkemizde yükseköğretim kurumunda lisansüstü yapılan araştırmaların durumunu saptamak araştırmanın çıkış noktasını oluşturmuştur. Bu amaç doğrultusunda Yükseköğretim tez merkezinde kayıtlı 1989-2024 yılları arasındaki tezler retrospektif olarak incelenmiştir. Tez Merkezinde “masal”, “masal okuma”, “masal dinleme” anahtar kelimeleri ile gelişmiş tarama yapılmıştır. Bu tarama sonucunda 159 teze ulaşılmıştır. Bu tezler de araştırmanın evren ve örneklemi oluşturmuştur. Verilerin analizinde sayı ve yüzde dağılımları kullanılmış olup, bu işlem SPSS 22 paket programı ile yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda; tezlerin enstitüler özelinde, tamamına yakının sosyal bilimler enstitüsünde olduğu belirlenmiştir. Diğer enstitülerde de bu konuya farklı pencerelerden bakarak araştırma yapabilirler. Çalışmadaki araştırmaların yaklaşık olarak yarısının eğitim öğretimde çalışıldığı görülmüştür. Tezlerin dörtte üçünden fazlasının yüksek lisans tezi olduğu bu araştırmaların tamamına yakının tanımlayıcı araştırmalar olduğu saptanmıştır. Doktora gibi komplike eğitim programlarında da deneysel ve kanıt düzeyi yüksek çalışmaların yapılması önemlidir. En çok 2019- 2024 yılları arasında çalışıldığı ve devlet üniversitelerinde bu konunun daha yoğun araştırıldığı bulunmuştur. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış olup, araştırma sonuçlarına dayalı önerilerde de bulunulmuştur.

References

  • Asutay, H. (2013). Çocuk yazınının fantastik dünyası: Masallar. Turkish Studies –International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(13), 265-278. DOI: 10.7827/TurkishStudies.5790
  • Atasever, D.(2019). Türkiye'de 2014-2018 yılları arasında matematik eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi. Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın O. (2021). Covid 19 salgın sürecinin çocuklar üzerindeki etkileri. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (2): 163-195 (e-ISSN 2791-6391); DOI: 10.29228/tead.11
  • Bölüktaş R, Özer Z, Yıldırım D. (2018). Uluslararası Hemşirelik And’ının mesleki değerler açısından incelenmesi. Çekmece İzü Sosyal Bilimler Dergisi, 6(13): 83 – 98.
  • Çağlayan, E. (2016). Tek Parti Döneminde Malatya’da Nüfus Ve Demografik Yapı. JOSR, 8(15), 36-53.
  • Doğan Keskin, A. (2021). Çocuk hastanelerinde kitapların kullanımı. Anasay, 5(17), 299-314.
  • Gedik, S.(2020). Masalların eğitimsel işlevleri. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3 (1), 356-367. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josse/issue/54491/650236. Erişim Tarihi: 10.2024
  • Kabataş, B. & Duyan, V.( 2021). Doğrudan sosyal hizmet uygulamalarında hikâye ve masallar. Sosyal Çalışma Dergisi, 5(2) 146-170. https://dergipark.org.tr/tr/pub/scd/issue/67855/971200. Erişim Tarihi: 10.2021
  • Keklik, İ. (2015). Bilişsel gelişim. (Eds.)Yıldırım İ., Eğitim Psikolojisi. Gözden Geçirilmiş 5. Baskı. Ankara, 65-99.
  • Ogur, Y. & Altunay Şam, E. (2021). Çocuk hikayelerinin değerler eğitimi açısından işlevi ve önemi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(67), 672-682. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2333
  • Oğuz Güner, Y. (2020). Kronik hasta çocuklarda terapötik hikâyenin kullanımı. İzlek Akademik Dergi, 3(1),7-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/izlek/issue/53679/768333. Erişim Tarihi: 10.2024
  • Sarıkaya Karabudak S. (2023). Masalların iyileştirici gücü ve çocuk. (İç) Akçay Didişen N.,Yardımcı F., Celasin N.(Ed.) Oyunun Hastane Ortamındaki İyileştirici Gücü - Terapötik Oyun. Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN: 978-625-397-835-8.
  • Selvi, B. (2021). English as The Language of Science: The Role of English in the Academic World, The Academic Elegance, 8(16), 1- 21.
  • Şık, S.,(2022). Eğitimde masalın işlevleri ve judith malika liberman’ın masallarında metaforik unsurlar. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı Türkçe Eğitimi Bilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı.
  • Tataş, İ. (2021). Ayşe Benek Kaya’nın “Has bahçenin gülleri- Sivas masalları” isimli kitabında yer alan masalların tip çözümlemesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı.
  • Tesar, M., Kupferman, D.W., Rodriguez, S., &Arndt, S. (2021). Daima genç kalmak: Çocukluk, masallar ve felsefe. (Çev.) Çelik, B. Sözelti, Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Dergisi, 3, 106-130. https://www.sozelti.com/2021/09/01/daima-genc-kalmak-cocukluk-masallar-ve-felsefe/.
  • Türk Dil Kurumu Sözlük (2024). https://sozluk.gov.tr . Erişim Tarihi: 10.2024
  • YÖK Tez Merkezi, (2024). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp Erişim Tarihi: 11.2024.
  • Yükseköğrenim Bilgi Yönetim Sistemi, (YBYS) (2024). https://istatistik.yok.gov.tr/ . Erişim Tarihi: 12.2024
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Children's Literature
Journal Section Articles
Authors

Seher Sarıkaya Karabudak 0000-0002-9039-5637

Belgin Yıldırım 0000-0001-5451-5526

Publication Date May 31, 2025
Submission Date May 9, 2025
Acceptance Date May 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Sarıkaya Karabudak, S., & Yıldırım, B. (2025). MASALLARLA İLGİLİ YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ: İÇERİK ANALİZ ÇALIŞMASI. Uluslararası Çocuk Edebiyatı Ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (ÇEDAR), 8(1), 14-22.