Research Article
BibTex RIS Cite

KAMU OKULLARINDA MEYDANA GELEN İLETİŞİM KAYNAKLI ÇATIŞMA NEDENLERİ VE BU ÇATIŞMALARIN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Year 2022, Volume: 3 Issue: 5, 13 - 21, 08.04.2023

Abstract

Bu araştırma kamu okullarında meydana gelen iletişim kaynaklı çatışma nedenleri ve çözüm yollarına ilişkin öğretmen görüşlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma le ülkemizin eğitim kurumlarında meydana gelen iletişim kaynaklı çatışma nedenlerini belirlemek ve iletişim kaynaklı çatışmanın giderilmesi için gerekli önlemlerin alınmasına yönelik çözüm önerilerinin sunulması beklenmektedir. Araştırmanın çalışma grubu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili Bağlar ve Yenişehir ilçeleri sınırları içinde kalan kamu okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, veriler kamu okullarında görev yapan 20 öğretmenden görüşme tekniğiyle ve hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma verilerinin sunumunda katılımcılara verilen kodlar kullanılmış ve bazı katılımcılardan doğrudan alıntı yapılarak kodlar desteklenmiştir. Araştırma sonucunda; Kamu okullarında eğitim paydaşları arasında iletişim kaynaklı çatışmaların yaşandığı görülmüştür. Kamu okullarında meydana gelen çatışmaların nedenleri; iletişimdeki yetersizlikler, anlayış farklılıkları, ortak değer ve görüşlerin yokluğu, bireysel farklılıklar ve yeterince birbirlerini tanımama şeklinde ifade edilmiştir. Son olarak okulda meydana gelen çatışmalar için rehberlik hizmetlerinden faydalanılması ve bütünleştirme işbirliği stratejilerine başvurulması gibi çözümler ön plana çıkmaktadır.

References

  • Aksoy, A. (2005). Örgütsel Çatışma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baykal, K. ve Kovancı, A. (2008). Yönetici ve astlar arasındaki anlaşmazlıkların çözümüne yönelik bir araştırma. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 3 (3), 21-38
  • Baysal, A. C. ve Tekarslan, E. (1996). Davranış Bilimleri, İstanbul: Avcıol Basım Yayın.
  • Büyükalan, F.S. (2004). İletişim, Sınıf Yönetimi, Ankara: Asil Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (2011). Yeniden İnsan İnsana, (42. Basım), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dökmen, Ü, (2005), İletişim Çatışmaları ve Empati, 33. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, 4. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ergin A. ve Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim, Ankara: Anı Yayıncılık, 224.
  • Ertürk, M. (2009). İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon. (Genişletilmiş 4.Baskı). İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Harary, F ve Theory, G. (1969). University of Michigan, Addison Wesley Publishing Company.
  • Frone, M. R., Russell, M., ve Cooper, M. L. (1992). Antecedents and Outcomes of Work-Family Conflict: Testing A Model of The Work-Family Interface. Journal of Applied Psychology, 77: 65–78.
  • Gülşen, C. ve Gökyer, N. (2012). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güven, B. (2013). Etkili İletişim, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Şen, İ. (2007). İlköğretim okullarında yöneticilerin öğretmenlerle iletişiminde yaşanan sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Şimşek, M. Ş. ve Çelik, A. (2008). Çağdaş Yönetim ve Örgütsel Başarım. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Tek, İ. (2008). Okul Yöneticilerinin İletişim Becerisi ile Çatışmayı Yönetme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, İstanbul Kadıköy İlçesi Örneği, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yedi Tepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Uslu, H. (2005). Bir İletişim Biçimi Olarak Karikatür, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6 (2), 36-41.
  • Üngüren, E. (2008). Örgütsel çatışma yönetimi üzerine konaklama işletmelerinde bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, TheJournal of International SocialResearch, 1(5), 880-909
  • Wayne, J.H., Musisca, N., Fleeson, W., (2004), Considering the Role of Personality in the WorkFamily Experience: Relationships of the Big Five to Work-Family Conflict and Facilitation, Journal of Vocational Behavior, 64(1): 108-230.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2011). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (3. Baskı), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Merrıam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (3.bs.). Ankara: Nobel Yayıncılık
Year 2022, Volume: 3 Issue: 5, 13 - 21, 08.04.2023

Abstract

References

  • Aksoy, A. (2005). Örgütsel Çatışma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baykal, K. ve Kovancı, A. (2008). Yönetici ve astlar arasındaki anlaşmazlıkların çözümüne yönelik bir araştırma. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 3 (3), 21-38
  • Baysal, A. C. ve Tekarslan, E. (1996). Davranış Bilimleri, İstanbul: Avcıol Basım Yayın.
  • Büyükalan, F.S. (2004). İletişim, Sınıf Yönetimi, Ankara: Asil Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (2011). Yeniden İnsan İnsana, (42. Basım), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dökmen, Ü, (2005), İletişim Çatışmaları ve Empati, 33. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, 4. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ergin A. ve Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim, Ankara: Anı Yayıncılık, 224.
  • Ertürk, M. (2009). İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon. (Genişletilmiş 4.Baskı). İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Harary, F ve Theory, G. (1969). University of Michigan, Addison Wesley Publishing Company.
  • Frone, M. R., Russell, M., ve Cooper, M. L. (1992). Antecedents and Outcomes of Work-Family Conflict: Testing A Model of The Work-Family Interface. Journal of Applied Psychology, 77: 65–78.
  • Gülşen, C. ve Gökyer, N. (2012). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güven, B. (2013). Etkili İletişim, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Şen, İ. (2007). İlköğretim okullarında yöneticilerin öğretmenlerle iletişiminde yaşanan sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Şimşek, M. Ş. ve Çelik, A. (2008). Çağdaş Yönetim ve Örgütsel Başarım. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Tek, İ. (2008). Okul Yöneticilerinin İletişim Becerisi ile Çatışmayı Yönetme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, İstanbul Kadıköy İlçesi Örneği, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yedi Tepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Uslu, H. (2005). Bir İletişim Biçimi Olarak Karikatür, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6 (2), 36-41.
  • Üngüren, E. (2008). Örgütsel çatışma yönetimi üzerine konaklama işletmelerinde bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, TheJournal of International SocialResearch, 1(5), 880-909
  • Wayne, J.H., Musisca, N., Fleeson, W., (2004), Considering the Role of Personality in the WorkFamily Experience: Relationships of the Big Five to Work-Family Conflict and Facilitation, Journal of Vocational Behavior, 64(1): 108-230.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2011). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (3. Baskı), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Merrıam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (3.bs.). Ankara: Nobel Yayıncılık
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Murat Uğur This is me

Mahmut Seyitoğlu This is me

Esin Gündüz Karakuzu This is me

Songül Uzunkaya This is me

Publication Date April 8, 2023
Submission Date May 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 5

Cite

APA Uğur, M., Seyitoğlu, M., Karakuzu, E. G., Uzunkaya, S. (2023). KAMU OKULLARINDA MEYDANA GELEN İLETİŞİM KAYNAKLI ÇATIŞMA NEDENLERİ VE BU ÇATIŞMALARIN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 13-21.
AMA Uğur M, Seyitoğlu M, Karakuzu EG, Uzunkaya S. KAMU OKULLARINDA MEYDANA GELEN İLETİŞİM KAYNAKLI ÇATIŞMA NEDENLERİ VE BU ÇATIŞMALARIN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. CASBİD. April 2023;3(5):13-21.
Chicago Uğur, Murat, Mahmut Seyitoğlu, Esin Gündüz Karakuzu, and Songül Uzunkaya. “KAMU OKULLARINDA MEYDANA GELEN İLETİŞİM KAYNAKLI ÇATIŞMA NEDENLERİ VE BU ÇATIŞMALARIN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3, no. 5 (April 2023): 13-21.
EndNote Uğur M, Seyitoğlu M, Karakuzu EG, Uzunkaya S (April 1, 2023) KAMU OKULLARINDA MEYDANA GELEN İLETİŞİM KAYNAKLI ÇATIŞMA NEDENLERİ VE BU ÇATIŞMALARIN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3 5 13–21.
IEEE M. Uğur, M. Seyitoğlu, E. G. Karakuzu, and S. Uzunkaya, “KAMU OKULLARINDA MEYDANA GELEN İLETİŞİM KAYNAKLI ÇATIŞMA NEDENLERİ VE BU ÇATIŞMALARIN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”, CASBİD, vol. 3, no. 5, pp. 13–21, 2023.
ISNAD Uğur, Murat et al. “KAMU OKULLARINDA MEYDANA GELEN İLETİŞİM KAYNAKLI ÇATIŞMA NEDENLERİ VE BU ÇATIŞMALARIN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3/5 (April 2023), 13-21.
JAMA Uğur M, Seyitoğlu M, Karakuzu EG, Uzunkaya S. KAMU OKULLARINDA MEYDANA GELEN İLETİŞİM KAYNAKLI ÇATIŞMA NEDENLERİ VE BU ÇATIŞMALARIN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. CASBİD. 2023;3:13–21.
MLA Uğur, Murat et al. “KAMU OKULLARINDA MEYDANA GELEN İLETİŞİM KAYNAKLI ÇATIŞMA NEDENLERİ VE BU ÇATIŞMALARIN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 3, no. 5, 2023, pp. 13-21.
Vancouver Uğur M, Seyitoğlu M, Karakuzu EG, Uzunkaya S. KAMU OKULLARINDA MEYDANA GELEN İLETİŞİM KAYNAKLI ÇATIŞMA NEDENLERİ VE BU ÇATIŞMALARIN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. CASBİD. 2023;3(5):13-21.

                                             26676                                                                                             26799                                                                                                                           

Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kapsamında lisanslanmıştır.