Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN HAZIR BULUNUŞLUKLARINA ETKİSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Year 2022, Volume: 3 Issue: 5, 71 - 84, 08.04.2023

Abstract

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitimin ilköğretim öğrencilerinin hazırbulunuşluklarına etkisine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada veriler, 2021-2022 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Diyarbakır ilinin dört devlet okulunda ve birde özel okulda görev yapan 50 öğretmenden “yarı yapılandırılmış, yönlendirici olmayan görüşme tekniği” ile elde edilmiştir. Araştırma verilerinin sunumunda temalar, kodlar kullanılmış ve bazı görüşlerden doğrudan alıntı yapılarak yorumlar desteklenmiştir. Verilerin analizinde “betimsel ve içerik” analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenler, okul öncesi eğitimden geçerek sınıflarına gelen öğrencilerin okul öncesi eğitim almayan öğrencilere kıyasla problem çözme becerilerinin ve hayata dair günlük sorunlar karşısında çözüm üretme yeteneklerinin daha gelişmiş olduklarını ifade etmişlerdir. Aynı zamanda Türkçeyi etkin ve güzel konuştuklarını, kendini ifade etmede bağımsız ve rahat olduklarını, duygularını doğru ifade etiklerini ve çekinmediklerini, kendine güvenlerinin daha fazla olduğunu, fiziksel etkinlikleri doğru yapmada yetkin olduklarını, psiko-motor davranışları rahatça sergilediklerini ve kalem tutma becerisinde daha başarılı olduklarını belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra öğretmenler okul öncesi eğitime gereken önemin verilmesi ve katılımın makul seviyelere getirilmesi için tüm eğitim paydaşların işbirliği yapmasını önermişlerdir.

References

  • Ada, Ş., Küçükali, R., Akan, D., ve Dal, M. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim sorunları. Middle Eastern & AfricanJournal of Educational Research, 12, 32-49.
  • Akduman, G. G. (2012). Okul öncesi eğitim ve önemi, okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Başal, H. A. (1998). Okul öncesi eğitime giriş. Bursa: Uludağ Üniversitesi Basımevi.
  • Bilecen, N. (1995). Birinci sınıfın etkilerine ulaşmada anasınıfına devam etme veya etmemenin etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Can ve Serençelik (2017). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin okul yönetimine katılımlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 525-542.
  • Cevher, F. N. ve Buluş, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 28-39.
  • Çalıkan, M. (2000). Ailenin bazı sosyo-ekonomik faktörlerinin öğrencinin okuduğunu anlama başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Dere, H. (2000). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına bazı matematik kavramlarını kazandırmada yapılandırılmış ve geleneksel yöntemlerin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Anabilim Dalı, Ankara.
  • Derman, M. T. ve Başal, H. A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (11), 560-569.
  • Dikici Sığırtmaç, A., Hoş, G. ve Abbak, B. S. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunlara yönelik kullandıkları çözüm yolları ve önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 205-223
  • Dinç, B. (2002). Okul öncesi eğitimin 4-5 yaş çocuğunun sosyal gelişimine etkileri konusunda öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dönmez, N. B. ve Arı, M., (1992). 12-30 Aylık Türk çocuklarında dilin kazanılması. Ankara Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 115-161.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172.
  • Erşan, Ş. (2019). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumundan ve öğretmenden beklentilerinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 161-178.
  • Gülay, H. ve Önder. A. (2011). Sürdürülebilir Bir Çevre İçin Okul Öncesi Eğitimde Çevre Eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Güleryüz, F. (1990). 48-60 Aylar arasındaki türk çocuklarının dil yapılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara Gürkan, T. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıcılık.
  • Güzelyurt, T., Birge, F. ve Ökten, A. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına ilişkin görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 64-74.
  • İpek, N. ve Bilgin, A. (2007). İlköğretim çağı çocuklarında kelime dağarcığı gelişimi, İlköğretim Online Dergisi, 6 (3), 344-365.
  • Kesicioğlu, O. S. (2008). Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı Ebeveynlerin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarına (60-72 Ay) Yaşattıkları Doğal Çevre Deneyimleri ve Çocukların Çevreye Karşı Tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kıldan, A.O. (2007). Okul öncesi eğitim ortamları. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 501- 510.
  • Morrison, G.S. (1998). Early childhoode ducationto day, Prentice Hall. New Jersey.
  • Öztürk, H. (1995). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pehlivan, D. (2006). Okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin ilkokula yazmaya geçiş sürecinin, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Adana.
  • Sabancı, A. Altun, M. ve Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Sabancı, A., Altun, M., & Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Sarı, E. (2007). Anasınıfına devam eden 5-6 yaş grubu çocukların, annelerinin çocuk yetiştirme tutumlarının, çocuğun sosyal uyum ve becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Uyanık, Ö ve Kandır, A.(2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 118-134.
  • Uysal, A. ve Balkan, İ.K. (2015). Sosyal beceri eğitimi alan ve almayan okul öncesi çocukların, sosyal beceri ve benlik kavramı düzeyleri açısından karşılaştırılması. Psikolojik Çalışmaları, 35(1), 27-56.
  • Yalçın, V. ve Uzun, H. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretim yöntem ve teknikleri kullanma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kilis ve Gaziantep İli Örneği). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(2), 42-54.
  • Yıldızbaş, F. ve Parlakyıldız, B. (2004). Okul öncesi eğitimde öğretmenlerin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik uygulamalarının ve görüşlerinin değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
Year 2022, Volume: 3 Issue: 5, 71 - 84, 08.04.2023

Abstract

References

  • Ada, Ş., Küçükali, R., Akan, D., ve Dal, M. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim sorunları. Middle Eastern & AfricanJournal of Educational Research, 12, 32-49.
  • Akduman, G. G. (2012). Okul öncesi eğitim ve önemi, okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Başal, H. A. (1998). Okul öncesi eğitime giriş. Bursa: Uludağ Üniversitesi Basımevi.
  • Bilecen, N. (1995). Birinci sınıfın etkilerine ulaşmada anasınıfına devam etme veya etmemenin etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Can ve Serençelik (2017). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin okul yönetimine katılımlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 525-542.
  • Cevher, F. N. ve Buluş, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 28-39.
  • Çalıkan, M. (2000). Ailenin bazı sosyo-ekonomik faktörlerinin öğrencinin okuduğunu anlama başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Dere, H. (2000). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına bazı matematik kavramlarını kazandırmada yapılandırılmış ve geleneksel yöntemlerin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Anabilim Dalı, Ankara.
  • Derman, M. T. ve Başal, H. A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (11), 560-569.
  • Dikici Sığırtmaç, A., Hoş, G. ve Abbak, B. S. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunlara yönelik kullandıkları çözüm yolları ve önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 205-223
  • Dinç, B. (2002). Okul öncesi eğitimin 4-5 yaş çocuğunun sosyal gelişimine etkileri konusunda öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dönmez, N. B. ve Arı, M., (1992). 12-30 Aylık Türk çocuklarında dilin kazanılması. Ankara Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 115-161.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172.
  • Erşan, Ş. (2019). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumundan ve öğretmenden beklentilerinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 161-178.
  • Gülay, H. ve Önder. A. (2011). Sürdürülebilir Bir Çevre İçin Okul Öncesi Eğitimde Çevre Eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Güleryüz, F. (1990). 48-60 Aylar arasındaki türk çocuklarının dil yapılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara Gürkan, T. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıcılık.
  • Güzelyurt, T., Birge, F. ve Ökten, A. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına ilişkin görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 64-74.
  • İpek, N. ve Bilgin, A. (2007). İlköğretim çağı çocuklarında kelime dağarcığı gelişimi, İlköğretim Online Dergisi, 6 (3), 344-365.
  • Kesicioğlu, O. S. (2008). Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı Ebeveynlerin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarına (60-72 Ay) Yaşattıkları Doğal Çevre Deneyimleri ve Çocukların Çevreye Karşı Tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kıldan, A.O. (2007). Okul öncesi eğitim ortamları. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 501- 510.
  • Morrison, G.S. (1998). Early childhoode ducationto day, Prentice Hall. New Jersey.
  • Öztürk, H. (1995). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pehlivan, D. (2006). Okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin ilkokula yazmaya geçiş sürecinin, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Adana.
  • Sabancı, A. Altun, M. ve Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Sabancı, A., Altun, M., & Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Sarı, E. (2007). Anasınıfına devam eden 5-6 yaş grubu çocukların, annelerinin çocuk yetiştirme tutumlarının, çocuğun sosyal uyum ve becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Uyanık, Ö ve Kandır, A.(2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 118-134.
  • Uysal, A. ve Balkan, İ.K. (2015). Sosyal beceri eğitimi alan ve almayan okul öncesi çocukların, sosyal beceri ve benlik kavramı düzeyleri açısından karşılaştırılması. Psikolojik Çalışmaları, 35(1), 27-56.
  • Yalçın, V. ve Uzun, H. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretim yöntem ve teknikleri kullanma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kilis ve Gaziantep İli Örneği). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(2), 42-54.
  • Yıldızbaş, F. ve Parlakyıldız, B. (2004). Okul öncesi eğitimde öğretmenlerin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik uygulamalarının ve görüşlerinin değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Yağmur Demiral This is me

Mehmet Kartal This is me

Mizgin Karadağ This is me

Şaban Özmen This is me

Publication Date April 8, 2023
Submission Date November 6, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 5

Cite

APA Demiral, Y., Kartal, M., Karadağ, M., Özmen, Ş. (2023). OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN HAZIR BULUNUŞLUKLARINA ETKİSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 71-84.
AMA Demiral Y, Kartal M, Karadağ M, Özmen Ş. OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN HAZIR BULUNUŞLUKLARINA ETKİSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. CASBİD. April 2023;3(5):71-84.
Chicago Demiral, Yağmur, Mehmet Kartal, Mizgin Karadağ, and Şaban Özmen. “OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN HAZIR BULUNUŞLUKLARINA ETKİSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3, no. 5 (April 2023): 71-84.
EndNote Demiral Y, Kartal M, Karadağ M, Özmen Ş (April 1, 2023) OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN HAZIR BULUNUŞLUKLARINA ETKİSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3 5 71–84.
IEEE Y. Demiral, M. Kartal, M. Karadağ, and Ş. Özmen, “OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN HAZIR BULUNUŞLUKLARINA ETKİSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”, CASBİD, vol. 3, no. 5, pp. 71–84, 2023.
ISNAD Demiral, Yağmur et al. “OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN HAZIR BULUNUŞLUKLARINA ETKİSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3/5 (April 2023), 71-84.
JAMA Demiral Y, Kartal M, Karadağ M, Özmen Ş. OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN HAZIR BULUNUŞLUKLARINA ETKİSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. CASBİD. 2023;3:71–84.
MLA Demiral, Yağmur et al. “OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN HAZIR BULUNUŞLUKLARINA ETKİSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 3, no. 5, 2023, pp. 71-84.
Vancouver Demiral Y, Kartal M, Karadağ M, Özmen Ş. OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN HAZIR BULUNUŞLUKLARINA ETKİSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. CASBİD. 2023;3(5):71-84.

                                             26676                                                                                             26799                                                                                                                           

Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kapsamında lisanslanmıştır.