TÜRKİYE'DE DEĞERLER EĞİTİMİ İLE İLGİLİ YAPILAN LİSANSÜSTÜ ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ
Year 2023,
Volume: 4 Issue: 6, 17 - 29, 30.06.2023
Mustafa Bayazit
,
Mustafa Sabır
,
Cihan Kızılbağ
,
Hüseyin Nurbiye
Abstract
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de değerler eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaları doküman analizi ile incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2017-2021 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 106 lisansüstü tezi incelenmiştir. Bu amaç kapsamında değerler eğitimini inceleyen çalışmaların temel özelliklerinin neler olduğu ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Söz konusu lisansüstü çalışmaların incelenmesinde; araştırmacılar tarafından ilgili literatürden yararlanılarak geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırmanın yıllarına, veri türlerine, araştırma desenlerine, örneklem grubuna ve son olarak temalarına göre incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; Türkiye’de değerler eğitimi ile ilgili yapılmış lisansüstü çalışmaların en fazla 2020 yılında yapıldığı ve araştırma türü olarak karma araştırma yöntemlerinin tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda tezler araştırma temalarına göre incelendiğinde olumlu değerler temasında saygı değeri dikkat çekecek düzeydedir. Olumsuz değerler temasında ise kindarlık değeri ön planda olduğu görülmüştür.
References
- Aktepe, V. ve Tahiroğlu, M. (2016). Değerler eğitimi yaklaşımları ve etkinlik örnekler. The Journal of Academic Social Science, 1(Number: 42):361-361
- Aydın, M. Z. (2011). Okulda ahlak eğitimi ve ahlak öğretiminde örnek olay incelemesi yöntemi. Nobel Yayıncılık.
- Aydın, M. Z. (2010). “Okulda değerler eğitimi”, Eğitime Bakış Dergisi, 6 (18).
- Aydın, M. Z. Ve Akyol Gürler, Ş. (2020). Okulda değerler eğitimi: yöntemler, etkinlikler, kaynaklar. Nobel Akademik Yayıncılık.
- Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
- Balcı, A., (1995). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara yayınları.
- Beyhan, Ö. (2012). Türkiye'de değerler eğitimi konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of Values Education, 10(24).
- Büyüköztürk, Ş. (2010 Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
- Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü, Paradigma Yayıncılık.
- Coşkun, İ. (2012). İman-ahlak ilişkisi ve değerler eğitimi, değerler ve eğiti. Dem Yayınları.
- Er Türküresin, H. (2021). Türkiye'de değerler eğitimi üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların değerlendirilmesi: bir içerik analizi çalışması. İnternational Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 1640–1674.
- Ersin Kuşdil, M. ve Kağıtçıbaşı Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15/45.
- Fidan, N. ve Öner, Ö. (2018). Değerler eğitimine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Field Education, 4 (1), 1-17.
- Hökelekli, H. (2020). Modern Eğitimde Yeni Bir Paradigma: Değerler Eğitimi, Eğitime Bakış Dergisi 18, 7.
- Kaya M., ve Taşkın O. (2019). Okulda değerler eğitimi, teoriden pratiğe değerler eğitimi, Nobel Akademik Yayıncılık.
- Kaymakcam, R., Meydan, H. (2014). Ahlak değerler ve eğitimi, DEM Yayınları.
- Kenan, S. “ (2009). Modern eğitimde kaybolan nokta: değerler eğitimi. Eğitim Bilimleri Dergisi.
- Keskin Y. (2008). ‘’Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkinliğinin araştırılması’’, Doktora Tezi, İstanbul.
- Korkmaz, M. (2020). “Değerler eğitimi yaklaşımları”, teoriden pratiğe değerler eğitimi, Nobel Akademik Yayıncılık.
- Merriam, S. (2013). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan), Nobel Yayıncılık.
- Polat, M. (2010). Küreselleşen dünyada değerler ve eğitim arasındaki bağ, değerler eğitimin heterojenleşen toplumda birlikte yaşamaya etkisi. Marife, 1.
- Rokeach, M. (1994). Change and stability in american value systems, 1968-1971, Public Opinion Quarterly.
Soykan, N. (2013). Genel geçer bir ahlak olanaklı mıdır?”, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, DEM Yayınları.
- Şimşir, Z., ve Dilmaç, B. (2020). “Değerlerin sınıflandırılması”, karakter ve değerler eğitimi, Nobel Akademik Yayıncılık.
- Tunay Kamer, S., ve Şahin M. (2021). Değerlere ve değerler eğitimine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Milli Eğitim Dergisi 50/230.
Year 2023,
Volume: 4 Issue: 6, 17 - 29, 30.06.2023
Mustafa Bayazit
,
Mustafa Sabır
,
Cihan Kızılbağ
,
Hüseyin Nurbiye
References
- Aktepe, V. ve Tahiroğlu, M. (2016). Değerler eğitimi yaklaşımları ve etkinlik örnekler. The Journal of Academic Social Science, 1(Number: 42):361-361
- Aydın, M. Z. (2011). Okulda ahlak eğitimi ve ahlak öğretiminde örnek olay incelemesi yöntemi. Nobel Yayıncılık.
- Aydın, M. Z. (2010). “Okulda değerler eğitimi”, Eğitime Bakış Dergisi, 6 (18).
- Aydın, M. Z. Ve Akyol Gürler, Ş. (2020). Okulda değerler eğitimi: yöntemler, etkinlikler, kaynaklar. Nobel Akademik Yayıncılık.
- Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
- Balcı, A., (1995). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara yayınları.
- Beyhan, Ö. (2012). Türkiye'de değerler eğitimi konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of Values Education, 10(24).
- Büyüköztürk, Ş. (2010 Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
- Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü, Paradigma Yayıncılık.
- Coşkun, İ. (2012). İman-ahlak ilişkisi ve değerler eğitimi, değerler ve eğiti. Dem Yayınları.
- Er Türküresin, H. (2021). Türkiye'de değerler eğitimi üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların değerlendirilmesi: bir içerik analizi çalışması. İnternational Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 1640–1674.
- Ersin Kuşdil, M. ve Kağıtçıbaşı Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15/45.
- Fidan, N. ve Öner, Ö. (2018). Değerler eğitimine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Field Education, 4 (1), 1-17.
- Hökelekli, H. (2020). Modern Eğitimde Yeni Bir Paradigma: Değerler Eğitimi, Eğitime Bakış Dergisi 18, 7.
- Kaya M., ve Taşkın O. (2019). Okulda değerler eğitimi, teoriden pratiğe değerler eğitimi, Nobel Akademik Yayıncılık.
- Kaymakcam, R., Meydan, H. (2014). Ahlak değerler ve eğitimi, DEM Yayınları.
- Kenan, S. “ (2009). Modern eğitimde kaybolan nokta: değerler eğitimi. Eğitim Bilimleri Dergisi.
- Keskin Y. (2008). ‘’Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkinliğinin araştırılması’’, Doktora Tezi, İstanbul.
- Korkmaz, M. (2020). “Değerler eğitimi yaklaşımları”, teoriden pratiğe değerler eğitimi, Nobel Akademik Yayıncılık.
- Merriam, S. (2013). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan), Nobel Yayıncılık.
- Polat, M. (2010). Küreselleşen dünyada değerler ve eğitim arasındaki bağ, değerler eğitimin heterojenleşen toplumda birlikte yaşamaya etkisi. Marife, 1.
- Rokeach, M. (1994). Change and stability in american value systems, 1968-1971, Public Opinion Quarterly.
Soykan, N. (2013). Genel geçer bir ahlak olanaklı mıdır?”, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, DEM Yayınları.
- Şimşir, Z., ve Dilmaç, B. (2020). “Değerlerin sınıflandırılması”, karakter ve değerler eğitimi, Nobel Akademik Yayıncılık.
- Tunay Kamer, S., ve Şahin M. (2021). Değerlere ve değerler eğitimine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Milli Eğitim Dergisi 50/230.