Amaç: Cinsel yolla bulaşan hastalıkların arasında en yaygın olanlardan biri Human PapillomaVirus (HPV) enfeksiyonları-dır.Bu çalışmada cinsel yolla bulaşan hastalıklara karşı yüksek risk grubunda bulunan üniversite öğrencilerinin HPV ve HPV aşısına yönelik bilgi, tutum, davranışlarının belirlenmesi; yaş, bölüm, ekonomik durum gibi sosyodemografik özelliklerle ilişkisinin araştırılması amaçlanmaktadır.
Materyal ve Metot: Bu çalışma kesitsel analitik bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini İzmir Katip Çelebi Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır.Örnekleme dahiledilen öğrencilere literatüre uygun olarak hazırlanan anket formu online olarak uygulanmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenleri sosyodemografik özellikler; bağımlı değişkenleri HPV ve HPV aşısı bilgi düzeyi tutumlarıdır. Analizlerde SPSS 25.0 ve R version 4.0.4 programından yararlanılmıştır.Tanımlayıcı veriler frekans/yüzde olarak sunulmuştur. HPV bilgi düzeyine göre katılımcıları sınıflandırmak için latentclass analizi yapılmıştır. Çok değişkenli analizler için multinomial lojistik regresyon yapılmıştır. İstatistiksel anlamlılık için p<0.05 kabul edilmiştir.
Bulgular:Çalışmaya 327 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin 199’u (%60,9) iyi, 87’si (%26,6) orta, 41’i (%12,5) düşük bilgi düzeyi sınıflarında yer almıştır. Düşük veya orta bilgi düzeyi olan grupta yer alma riski erkeklerde, sağlık bilimleri dışındakifakültelerin öğrencilerinde, yaşı daha küçük olanlarda, son 1 yılda sağlık hizmeti almayanlarda ve spor yapmayanlarda yüksek bulunmuştur. Bilgi düzeyi sınıfıyla HPV aşı ve smear testine ilişkin tutumların pozitif yönde ilişkili olduğu gösterilmiştir.
Sonuç: HPV ve HPV aşısı bilgi düzeyi doğru tutumların geliştirilmesiyle ilişkilidir. Sağlık hizmetine erişim, sağlıklı yaşam alışkanlıkları ile HPV bilgi düzeyi arasındaki pozitif yönde ilişki olması nedeniyle üniversiteler ve sağlık kuruluşlarında sağlı-ğı geliştirici hizmetlere ihtiyaç vardır.HPV aşısının riskli gruplar için aşılama programına alınması, aşılanma oranını arttıracaktır.
Purpose: One of the most common sexually transmitted diseases is Human Papilloma Virus (HPV) infection. In this study, we aimed to determine the knowledge, attitude and behavior of university students about HPV and HPV vaccine and investigate their relationship with sociodemographic characteristics such as age, faculty, and economic status.
Material and Methods: This study is a cross-sectional analytical study. Students studying at Izmir Katip Çelebi University constitute the universe of the research. The questionnaire form prepared in accordance with the literature was applied onlinetothe students included in the sample. The independent variables of the study are sociodemographic characteristics, while the dependent variables are knowledge level and attitude about HPV and the HPV vaccine. SPSS 25.0 and R version 4.0.4 programs were used in the analyzes. Descriptive data were presented as frequency/percentage. Latent class analysis was performed to classify the participants according to their knowledge level. Multinomial logistic regression was performed for multivariate analysis. For statistical significance, p<0.05 was accepted.
Results: 327 students participated in the study. 199 of them found to be (60.9%) in high, 87(26.6%) in middle, and 41(12.5%) in low knowledge level. The risk of being in low or medium knowledge level groups was higher in males, students from non-health sciences faculties, younger students, those who did not receive health services in the last 1 year, and those who did notdo sports. It has been shown that there is a positive correlation between the knowledge level class and attitudes towards HPV vaccine and smear test.
Conclusion: Knowledge level about HPV and HPV vaccine is related to developing correct attitudes. There is a need for health promoting services in universities and health institutions due to the positive correlation between access to health care and healthy living habits and the level of knowledge about HPV.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Conference Paper |
Authors | |
Publication Date | December 7, 2021 |
Submission Date | July 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 1 Issue: 2-Supplement |