Research Article
BibTex RIS Cite

Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlıkları

Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 27 - 42, 31.08.2023

Abstract

Amaç: Araştırmamızda Tıp Fakültesi öğrencilerinin Hekimlik mesleğine adanmışlıklarının ölçülmesi ve adanmışlık düzeyini etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntemler: Araştırma verileri, Türkiye’deki farklı tıp fakültelerindeki öğrencilerden 2022-2023 eğitim döneminde çevrimiçi anket kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama yöntemi olarak sosyo-demografik sorulardan oluşan 19 soruluk bir anket çalışması ve 9 maddelik Hekimlik mesleğine adanmışlık Ölçeği çevrimiçi olarak uygulanmıştır. Çalışmaya toplamda 192 öğrenci katılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde IBM SPSS 25 istatistik paket programı kullanılmıştır. Sürekli değişkenler medyan (IQR), kategorik değişkenler, yüzde ve frekans değerleri kullanılarak ifade edilmiştir. Değişkenlere ait normal dağılım, varyansların homojenliği varsayımları Shapiro Wilk, Levene Testi ile değerlendirilmiştir. Hekimlik mesleğine adanmışlık toplam puanının değerlendirilmesinde bağımsız iki grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U test, ikiden fazla bağımsız grup karşılaştırmalarında Kruskal Wallis testi ve Dunn-Bonferroni test kullanılmıştır. Hekimlik mesleğine adanmışlık toplam puanları arasındaki ilişki Spearman korelasyon katsayısı, ölçeğe ait iç tutarlılık güvenirliği Cronbach alpha katsayısı kullanılarak hesaplanmıştır. p<0.05 değeri istatistiksel olarak önemli kabul edilmiştir. Bu çalışmanın Hekimlik mesleğine adanmışlık ölçek güvenirliği 0,873 olarak bulunmuştur.

Bulgular: Bu çalışmaya 66 erkek, 126 kadın öğrenci katılmıştır. Kadınların adanmışlık ölçeği toplam skoru erkeklere göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur (p=0,033). İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi öğrencilerinin adanmışlık toplam skoru diğer üniversitelerin öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur (p=0,025).

Sonuç: Araştırmamızda kadınların erkeklere göre, Türkiye’deki diğer tıp fakültelerindeki öğrencilerin İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerine göre, aile ve yakın çevre etkisi olmadan Tıp Fakültesini tercih eden öğrencilerin aile ve yakın çevre etkisiyle Tıp Fakültesini tercih eden öğrencilere göre, hekimliğe adanmışlık düzeyleri anlamlı derecede yüksek saptanmıştır.

References

  • Yıldırım G, Atilla G. Mental iyi oluş ve kişilik özelliklerinin hekimlik mesleğine yönelik tutuma etkisi. Sakarya İktisat Dergisi, 2021, 10 (4), 383-403.
  • Can H, Balcı UG, Öngel K. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin meslek seçiminde etkili faktörler. Eurasian Journal of Family Medicine, 2013, 2(2):77‐82.
  • Sunar L, Kaya Y, Otrar M. Türkiye Sosyoekonomik Statü Endeksi. Araştırma Raporu. 2016, (113K506).
  • Layık ME, Korkmaz D, Çeliker FN, Avcı H, Balin D, Kaplan A. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlığının Değerlendirilmesi, XII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2022, Samsun, Türkiye, 19-22 Mayıs 2022, s. 242.
  • Frankford DM, Patterson MA, Konrad TR. Transforming practice organizations to foster lifelong learning and to medical professionalism. Acad Med. 2000; 75: 708-17. Medline:10926021 doi:10.1097/00001888-200007000-00012.
  • Demir GT, Namlı S, Hazar Z, Türkeli A, Cicioğlu H.İ. Bireysel ve Takım Sporcularının Karar Verme Stilleri ve Mental İyi Oluş Düzeyleri, CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2018, 13(1),176-191.
  • Blau G. On assessing the construct validity of two multidimensional constructs occupational commitment and occupational entrenchment. Hum Resorce Manage Rev. 2001; 11:279-98. doi:10.1016/S1053-4822(00)00052-8.
  • Meyer JP, Allen NJ. A three conceptualization of organizational commitment. Hum Resorce Manage Rev. 1991; 1:61-89. doi:10.1016/1053-4822(91)90011-Z.
  • Aranya N, Pollock J, Amernic J. An examination of professional commitment in public accounting. Account Organ Soc. 1981; 6:271-80. doi:10.1016/0361-3682(81)90007-6.
  • Lanchman R, Aranya N. Evaluation of alternative models of commitment and job attitudes of professionals. J Occup Behav. 1986; 7:227-43. doi:10.1002/job.4030070307.
  • Kahn WA. Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Acad Manage J. 1990; 33:692-724.
  • May DR, Gilson RL, Harter LM. The psychological conditions of meaningfulness safety and availability and the engagement of the human spirit at work. J Occup Organ Psychol. 2004;77:11-37. doi:10.1348/096317904322915892.
  • Saks A. Antecedents and consequences of employee engagement. J Manag Psychol. 2006; 21:600-19. doi:10.1108/02683940610690169.
  • Matz-Costa C, Pitt-Catsouphes M. Workplace flexibility as an organizational response to the aging of the workforce: A comparison of nonprofit and for-profit organizations. J Soc Serv Res. 2009;36:68-80. doi:10.1080/01488370903333645.
  • Meyer JP, Allen NJ, Smith CA. Commitment to organizations and occupations: extension and test of a three-component conceptualization. J Appl Psychol. 1993;78:538-51. doi:10.1037/0021-9010.78.4.538.
  • Lee K, Carswell J, Allen NJ. A meta-analytic review of occupational commitment: relation with person and work-related variables. J Appl Psychol. 2000;85:799-811. Medline:11055151 doi:10.1037/0021-9010.85.5.799.
  • Spencer J. ABC of Learning and Teaching in Medicine: Learning and Teaching in the Clinical Environment. BMJ 2003; 326: 591-594.
  • Gordon J. Strategic Planning in Medical Education: Enhancing The Learning Environment For Students in Clinical Settings. Medical Education 2000; 34: 841-850.
  • Özkal N. Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim 2002; 2(124): 52-55.
  • Aytuğ Koşan A.M, Toraman Ç, Development and application of the Commitment to Profession of Medicine Scale using classical test theory and item response theory, Croat Med J. 2020;61:391-400.
  • Erbir, M. (2022). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Olan Adanmışlık Düzeyinin Akademik Başarı Üzerindeki Etkisi. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi 4(10), 946-965.

Commitment of Medical Faculty Students to the Medicine Professions

Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 27 - 42, 31.08.2023

Abstract

Objective: In our research, it was aimed to survey the commitment of medical faculty students to the profession of medicine and to determine the factors affecting the level of commitment.

Material and Methods: Research data were collected from students in different medical faculties in Turkey in the 2022-2023 academic year using an online questionnaire. As a data collection method, a 19-question questionnaire consisting of socio-demographic questions and the 9-item Medical Commitment Scale were applied online. A total of 192 students participated in the study. IBM SPSS 25 statistical package program was used to evaluate the data. Continuous variables were expressed using median (IQR), categorical variables, percentage, and frequency values. Assumptions of normal distribution of variables and homogeneity of variances were evaluated with Shapiro Wilk, Levene Test. The Mann Whitney U test was used in the comparison of two independent groups in the evaluation of the total score of Commitment to the Medical Profession, and the Kruskal Wallis test and Dunn-Bonferroni test were used in the comparisons of more than two independent groups. The relationship between the total scores of Commitments to the Medical Profession was calculated using the Spearman correlation coefficient, and the internal consistency reliability of the scale was calculated using the Cronbach alpha coefficient. A value of p<0.05 was considered statistically significant. The scale reliability of the Commitment to the Medical Profession of this research was found to be 0.873.

Conclusion: 66 Male and 126 female students participated in this research. The total score of the commitment scale of women was found to be statistically significantly higher compared to men(p=0.033). The total commitment score of Izmir Kâtip Çelebi University students was found to be statistically significantly higher compared to the students at other universities (p=0.025).

Results: In our research, it was determined that the level of commitment of women compared to men, students from other medical faculties in Turkey compared to Izmir Kâtip Çelebi University medical faculty students, students who preferred medical school without the influence of family and close environment, compared to students who preferred medical school with the effect of family and close environment, were found to be significantly higher.

References

  • Yıldırım G, Atilla G. Mental iyi oluş ve kişilik özelliklerinin hekimlik mesleğine yönelik tutuma etkisi. Sakarya İktisat Dergisi, 2021, 10 (4), 383-403.
  • Can H, Balcı UG, Öngel K. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin meslek seçiminde etkili faktörler. Eurasian Journal of Family Medicine, 2013, 2(2):77‐82.
  • Sunar L, Kaya Y, Otrar M. Türkiye Sosyoekonomik Statü Endeksi. Araştırma Raporu. 2016, (113K506).
  • Layık ME, Korkmaz D, Çeliker FN, Avcı H, Balin D, Kaplan A. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlığının Değerlendirilmesi, XII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2022, Samsun, Türkiye, 19-22 Mayıs 2022, s. 242.
  • Frankford DM, Patterson MA, Konrad TR. Transforming practice organizations to foster lifelong learning and to medical professionalism. Acad Med. 2000; 75: 708-17. Medline:10926021 doi:10.1097/00001888-200007000-00012.
  • Demir GT, Namlı S, Hazar Z, Türkeli A, Cicioğlu H.İ. Bireysel ve Takım Sporcularının Karar Verme Stilleri ve Mental İyi Oluş Düzeyleri, CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2018, 13(1),176-191.
  • Blau G. On assessing the construct validity of two multidimensional constructs occupational commitment and occupational entrenchment. Hum Resorce Manage Rev. 2001; 11:279-98. doi:10.1016/S1053-4822(00)00052-8.
  • Meyer JP, Allen NJ. A three conceptualization of organizational commitment. Hum Resorce Manage Rev. 1991; 1:61-89. doi:10.1016/1053-4822(91)90011-Z.
  • Aranya N, Pollock J, Amernic J. An examination of professional commitment in public accounting. Account Organ Soc. 1981; 6:271-80. doi:10.1016/0361-3682(81)90007-6.
  • Lanchman R, Aranya N. Evaluation of alternative models of commitment and job attitudes of professionals. J Occup Behav. 1986; 7:227-43. doi:10.1002/job.4030070307.
  • Kahn WA. Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Acad Manage J. 1990; 33:692-724.
  • May DR, Gilson RL, Harter LM. The psychological conditions of meaningfulness safety and availability and the engagement of the human spirit at work. J Occup Organ Psychol. 2004;77:11-37. doi:10.1348/096317904322915892.
  • Saks A. Antecedents and consequences of employee engagement. J Manag Psychol. 2006; 21:600-19. doi:10.1108/02683940610690169.
  • Matz-Costa C, Pitt-Catsouphes M. Workplace flexibility as an organizational response to the aging of the workforce: A comparison of nonprofit and for-profit organizations. J Soc Serv Res. 2009;36:68-80. doi:10.1080/01488370903333645.
  • Meyer JP, Allen NJ, Smith CA. Commitment to organizations and occupations: extension and test of a three-component conceptualization. J Appl Psychol. 1993;78:538-51. doi:10.1037/0021-9010.78.4.538.
  • Lee K, Carswell J, Allen NJ. A meta-analytic review of occupational commitment: relation with person and work-related variables. J Appl Psychol. 2000;85:799-811. Medline:11055151 doi:10.1037/0021-9010.85.5.799.
  • Spencer J. ABC of Learning and Teaching in Medicine: Learning and Teaching in the Clinical Environment. BMJ 2003; 326: 591-594.
  • Gordon J. Strategic Planning in Medical Education: Enhancing The Learning Environment For Students in Clinical Settings. Medical Education 2000; 34: 841-850.
  • Özkal N. Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim 2002; 2(124): 52-55.
  • Aytuğ Koşan A.M, Toraman Ç, Development and application of the Commitment to Profession of Medicine Scale using classical test theory and item response theory, Croat Med J. 2020;61:391-400.
  • Erbir, M. (2022). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Olan Adanmışlık Düzeyinin Akademik Başarı Üzerindeki Etkisi. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi 4(10), 946-965.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Epidemiology (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Ünzile Buse Şafak 0000-0001-5038-6771

Ümmügülsüm Taşçı 0000-0002-5543-7272

Tunahan Taşkın 0000-0001-8285-7347

Xhini Rizaj 0000-0001-6292-5859

Yağmur Uçan 0000-0002-9736-0621

Yağmur Tursun 0000-0003-4025-8121

Yasin Gülaydın 0000-0002-0751-4464

Büşra Emir 0000-0003-4694-1319

Publication Date August 31, 2023
Submission Date July 11, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Şafak, Ü. B., Taşçı, Ü., Taşkın, T., Rizaj, X., et al. (2023). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlıkları. Güncel Tıbbi Araştırmaları Dergisi, 3(2), 27-42.
AMA Şafak ÜB, Taşçı Ü, Taşkın T, Rizaj X, Uçan Y, Tursun Y, Gülaydın Y, Emir B. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlıkları. CJMR. August 2023;3(2):27-42.
Chicago Şafak, Ünzile Buse, Ümmügülsüm Taşçı, Tunahan Taşkın, Xhini Rizaj, Yağmur Uçan, Yağmur Tursun, Yasin Gülaydın, and Büşra Emir. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlıkları”. Güncel Tıbbi Araştırmaları Dergisi 3, no. 2 (August 2023): 27-42.
EndNote Şafak ÜB, Taşçı Ü, Taşkın T, Rizaj X, Uçan Y, Tursun Y, Gülaydın Y, Emir B (August 1, 2023) Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlıkları. Güncel Tıbbi Araştırmaları Dergisi 3 2 27–42.
IEEE Ü. B. Şafak, Ü. Taşçı, T. Taşkın, X. Rizaj, Y. Uçan, Y. Tursun, Y. Gülaydın, and B. Emir, “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlıkları”, CJMR, vol. 3, no. 2, pp. 27–42, 2023.
ISNAD Şafak, Ünzile Buse et al. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlıkları”. Güncel Tıbbi Araştırmaları Dergisi 3/2 (August 2023), 27-42.
JAMA Şafak ÜB, Taşçı Ü, Taşkın T, Rizaj X, Uçan Y, Tursun Y, Gülaydın Y, Emir B. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlıkları. CJMR. 2023;3:27–42.
MLA Şafak, Ünzile Buse et al. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlıkları”. Güncel Tıbbi Araştırmaları Dergisi, vol. 3, no. 2, 2023, pp. 27-42.
Vancouver Şafak ÜB, Taşçı Ü, Taşkın T, Rizaj X, Uçan Y, Tursun Y, Gülaydın Y, Emir B. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Adanmışlıkları. CJMR. 2023;3(2):27-42.