Bu çalışmanın amacı Kars il merkezindeki
ortaokullarda görev yapan fen bilimleri öğretmenlerinin 2013-2017 yıllarında
ülkemizde uygulanmakta olan mevcut sınav sistemi olan Temel Eğitimden
Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavına ilişkin görüşlerini cinsiyetleri ve mesleki
kıdem yıllarına göre incelemektir. Bu araştırmada belli bir değişken açısından
en az iki grubun farklılıklarını karşılaştırarak ilişkilendiren nedensel
karşılaştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Kars il merkezine bağlı ortaokullarda görev yapan 50 fen
bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada fen bilimleri öğretmenlerine “Temel
Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Öğretmen Değerlendirme Ölçeği” uygulanmıştır.
Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel
istatistikler kullanılırken; karşılaştırmalar için bağımsız örneklem t testi,
tek yönlü ANOVA ve çoklu karşılaştırmalar için Tukey HSD testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgular kısmında fen bilimleri
öğretmenlerinin “Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Öğretmen
Değerlendirme Ölçeği’ndeki ifadelere ait genel görüşlerinin betimsel istatistiklerine ait tablolar
sunulmuştur. Ayrıca ölçekteki maddeler ile fen bilimleri öğretmenlerinin
cinsiyetleri ve mesleki kıdem yılları gibi değişkenler arasında anlamlı fark
olup olmadığına bakılmış ve elde edilen bulgular tablolaştırılarak
açıklanmıştır. Araştırmada yapılan betimsel
istatistikler sonucunda fen bilimleri öğretmenlerinin Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi Öğretmen Değerlendirme
Ölçeği’ndeki ifadelere ait görüşlerinin genel olarak yüksek olduğu, bununla
beraber ölçekteki bazı ifadelere katılımlarının ise orta düzeyde olduğu tespit
edilmiştir. Ayrıca araştırma sonucunda genel
olarak hem bayan hem de erkek fen bilimleri öğretmenlerinin ölçekteki ifadelere
katılımlarının yüksek düzeyde olduğu ve aralarında anlamlı bir farklılığın
olmadığı belirlenmiştir. Fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki deneyimleri
açısından ölçekteki ifadelere katılım durumları incelendiğinde, öğretmenlerin
mesleki kıdem yılları ile ölçekteki ifadelerin çoğu arasında anlamlı bir
farklılık görülmediği tespit edilmiştir. Yine araştırma sonucunda anlamlı farklılığın
hangi gruplardan kaynaklandığını belirlemek amacıyla yapılan çoklu
karşılaştırma sonuçlarına göre, 6-10 yıl ve arası kıdeme sahip fen bilimleri öğretmenlerinin
en yüksek puana sahipken, 11 yıl ve üzeri kıdeme sahip olan fen bilimleri
öğretmenlerinin en düşük puan ortalamasına sahip oldukları belirlenmiştir.
The aim of the this study is to examine the
opinions of science teachers working at secondary schools on the Transition
from Basic Education to Secondary Education (TEOG) exam system, which was the
prior examination system applied in our country during the period of 2013-2017,
in terms of their gender and years of professional experience. The present
study employed survey method which compares and associates the differences of
at least two groups in terms of a certain variable. The sample of the study
consisted of 50 science teachers working at secondary schools in Kars province during
the 2016-2017 academic year. As the data collection tool, "Teacher
Evaluation Scale towards Transition from Basic Education to Secondary
Education" was administered to science teachers. While descriptive
statistics such as arithmetic means and standard deviation are used in the
analysis of the data, independent samples t-test and one-way ANOVA for
comparisons, Tukey HSD test for multiple comparisons was used. In the findings section of the study, tables of
descriptive statistics concerning the general views of science teachers
gathered through the "Teacher Evaluation Scale towards Transition
from Basic Education to Secondary Education" are presented. In addition, it was examined whether there is a significant
difference between the items in the scale and the variables such as the science
teachers’ genders and the years of professional experience, and the related
findings are represented in tables. As a result of descriptive statistics, it
was found out that science teachers' opinions for the items in the “Teacher
Evaluation Scale towards Transition from Basic Education to Secondary Education”
were generally positive, and they had moderate
opinions for some of the items in the scale. It was also ascertained that both
female and male science teachers had positively agreed with the items in the
scale, and there were no significant differences between the genders. As a
result of the analysis of science teachers’ agreement with the statements in
the scale in terms of their years of experience, no significant differences
were detected between their years of experiences and most of the items in the
scale. Additionally, based on the results of multiple comparisons conducted to
determine which groups yielded significant, it was determined that science
teachers with 6-10 years had the highest score, and teachers with 11 years and
above had the lowest average score.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Caucasian Journal of Science |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2018 |
Submission Date | May 14, 2018 |
Acceptance Date | August 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |