Objective: Adults spend most of their lives practising their profession. Youngsters may not be able to choose their professions by their desire and willpower. The study was planned to identify freshmen’s hopelessness levels and the affecting factors in Turkey.
Method: This descriptive study was conducted on 271 students, who were willing to participate in the study and were accessible during the research. Participant Information Form and Beck Hopelessness Scale were administered for data collection.
Results: Mean age of participants were 19,58±1,40 (17-29);81,2% (n=220) was female and 18,8% (n=51) was male. Cronbach’s Alpha of Beck Hopelessness Scale was 0,83 for the study population. The mean total score provided from Beck Hopelessness Scale was 3,50±3,55 (0-20). Hopelessness score of the male participants was higher than that of the female participants (p<0,05). Total mean score of Beck Hopelessness Scale was significantly different between divisions and students who didn’t choose divisions voluntarily (p<0,001). Mean scores were higher in low income even though no significantly difference between family income and total hopelessness score (p>0,05).
Conclusion: It’s thought that to be helpful to establishing much more effective counselling systems according to based on students’ interests and skills and, to improving scholarship opportunities for students of low income families would be helpful.
Amaç: Yetişkin bireyler yaşamlarının büyük bir bölümü mesleklerini yaparak geçirmektedirler. Türkiye’de gençler mesleklerini kendi istek ve iradeleriyle seçemeyebilmektedirler. Araştırma üniversite birinci sınıf öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı olarak planlanmıştır. Örneklemi çalışmaya katılmaya istekli olan ve çalışma süresinde ulaşılabilen toplam 271 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından literatüre dayanarak geliştirilen Katılımcı Tanıtıcı Bilgi Formu ile Beck Umutsuzluk Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalamaları 19,58±1,40 (17-29) olup, %81,2 (n=220)’si kız; %18,8 (n=51)’i erkektir. Çalışma popülasyonuna göre elde edilen Beck Umutsuzluk ölçeği Cronbach alfa katsayısı 0,83’tür. Çalışmadan elde edilen Beck Umutsuzluk Ölçeği toplam puan ortalaması 3,50±3,55 (0-20)’dir. Erkek öğrencilerin umutsuzluk puanları, kız öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Beck Umutsuzluk Ölçeği toplam puanı, bölümünü kendi isteğiyle seçmeyen olgular ile bölümler arasında ileri düzeyde anlamlı farklılık göstermektedir (p<0,001). Ölçek toplam puanı ile ailenin gelir düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunmamasına (p>0,05) karşın puan ortalamalarına bakıldığında asgari ücret ve altındaki gelir düzeyine sahip öğrencilerin umutsuzluk puanlarının daha yüksek olduğu görülmektedir.
Sonuç: Öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine göre daha etkin rehberlik sistemlerinin oluşturulmasının ve düşük gelir düzeyli öğrenciler için burs imkanlarının geliştirilmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2014 |
Submission Date | April 25, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 1 |