Amaç: İlaç firması tanıtım faaliyetleri (İFTF) hekimlerin reçeteleme davranışına etki eden faktörler arasında sayılmaktadır. Araştırmada bu faaliyetlerin etkileri hakkında aile hekimi (AH) ve uzman hekimlerin (UH) düşüncelerinin belirlenmesi amaçlandı.
Yöntemler: Türkiye’nin farklı illerindeki aile sağlığı merkezlerinde görev yapan 1062 AH’ye ve devlet hastanelerinde görev yapan 562 UH’ye anket uygulandı. Ankette ilaç kullanımına ilişkin bazı soruların yanı sıra hekimlerin İFTF’ye yaklaşımlarını ayrıntılı şekilde değerlendiren sorular soruldu. Alınan yanıtlar hekimlerin bazı demografik ve mesleki özelliklerine göre karşılaştırıldı.
Bulgular: AH’lerin %82,8’si UH’lerin %88,6’sı “İFTF’den genel olarak hekimlerin etkilendiğini/bazen etkilendiğini” beyan etti. “İFTF’den etkilendiğini” düşünenlerin AH’lere kıyasla UH’lerde daha yüksek olduğu saptandı (p=0.006). AH’lerin %56,3’ü, UH’lerin %43,3’ü ürün tanıtım temsilcisi tarafından son 5 iş günü içinde ziyaret edilme sıklıklarını “5 kezden fazla” olarak beyan etti.“ Tanıtım sonrası reçetelenen ilaçların taşıdığı düşünülen özellikleri” konusunda hekimlerin düşünceleri sorgulandığında, AH ve UH’ler bu ilaçların alternatiflerinden “daha ucuz” (sırasıyla, %52,8 ve %47,8) ve “daha az yan etkili” (sırasıyla, %52,7 ve %49,3) şeklindeki beyanları ile karşılaşıldı.
Sonuç: Araştırmaya katılanların beyanları, İFTF kapsamında hekimlerin sık ziyaret edildiklerini ve bu faaliyetlerden yüksek oranda etkilendiklerini ortaya koymaktadır. AH ve UH’lerin konuya ilişkin deneyim ve yaklaşımlarında tespit edilen farklılıklar, İFTF’nin akılcı yürütülmesinde göz önünde bulundurulması gereken önemli bir unsur olarak dikkati çekmektedir.
Objective: Pharmaceutical company promotional activities (PCPAs) are listed among the factors that influence the prescribing behavior of physicians. This study aimed to determine the opinions of family physicians (FPs) and specialist physicians (SP) on the impact of these activities.
Methods: A survey comprising 1062 FPs working in primary health centers and 562 SPs working in public hospitals at different cities in Turkey was conducted. The questions thoroughly evaluated physicians’ approaches toward PCPAs, particularly drug promotional activities. Answers were evaluated with respect to the demographic and occupational characteristics of physicians.
Results: Based on the statements of participants, 82.8% of FPs and 88.6% of SPs declared that physicians “always or sometimes” are influenced by PCPAs. Percentage of SPs who declared themselves as “always or sometimes” influenced by PCPAs was significantly higher than that of FPs (p=0.006). Overall, 56.3% of FPs and 43.3% of SPs were visited >5 times during the last 5 working days by pharmaceutical sales representatives. When considering features of drugs prescribed after PCPAs, both FPs and SPs declared that these drugs were “cheaper” (52.8% and 47.8%, respectively) and “safer” (52.7% and 49.3%, respectively) than their alternatives.
Conclusion: Physicians’ statements showed that they were often visited by pharmaceutical sales representatives and highly influenced by PCPAs. Differences with respect to the experiences and approaches of FPs and SPs regarding this issue are critical factors warranting careful consideration of a rational PCPA implementation.
Pharmaceutical company promotional activities pharmaceutical sales representatives family physician specialist physician
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Submission Date | September 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 4 |