Çocuk okurun problemlerle yüz yüze geldiği ve bu problemlerle başa çıkabilme yetisini kitaplar aracılığıyla kazandığı edebiyatın adı şeklinde tanımlanabilecek sorun odaklı çocuk edebiyatının Türkiye’deki geçmişi yakın döneme dayanır. Çalışmada sorun odaklı çocuk edebiyatı kavramı, bu kavramın özellikleri, kavram odağında Türkiye ve dünyada yapılan akademik çalışmalar ve bu yaklaşımın Türk çocuk edebiyatına yansımaları tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma sonucunda sorun odaklı çocuk edebiyatıyla ilgili isimlendirme problemi başta olmak üzere birtakım tartışmaların yaşandığı, Türkiye’de bu alan odağında yapılan çalışmaların sınırlı olduğu belirlenmiş, özellikle bibliyoterapi anlamında bu yaklaşımdan faydalanılabileceği öngörülmüştür
The history of problem based children’s literature in Turkey is very recent, which can be defined as the fact that child reader confronts problems and gains the ability to cope with them by means of reading books.In the present study, we aim to explain the concept problem based children’s literature, its features and determine the academic studies on this concept and the reflections of this approach on Turkish children’s literature. The results of the study suggest that some discussions specifically concerning the nomination of the concept have emerged and the research on this approach is very limited in Turkey and this approach would serve as bibliotherapy
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 6 |