Research Article
BibTex RIS Cite

Hemiplejik Serebral Palsi’li Çocuklarda Aile Temelli Fizyoterapi Yaklaşımları

Year 2022, Volume: 7 Issue: 13, 96 - 114, 30.12.2022

Abstract

Serebral palsi (SP), gelişmekte olan beyinde meydana gelen ilerleyici olmayan lezyonların yol açtığı kalıcı motor bozuklukları tanımlayan bir grup hastalığı tanımlar. SP’ nin güncel sınıflandırılmasında yaygın olarak Avrupa SP sürveyans grubunun (Surveillance of Cerebral Palsy in Europe-SCPE) yaptığı sınıflandırma geçerlidir. Güncel sınıflandırmaya göre spastik alt tip, SP’nin en yaygın alt formudur (%77,4) ve bu tür ekilenime sahip bireylerin % 60’ında üst ekstremiteler etkilenir. Baskın olarak tutulan ekstremite dağılımına göre yapılan sınıflandırmada; günlük yaşam, kendine bakım, okul ve rekreasyonal aktivitelere bağımsız bir şekilde katılımda merkezi bir rol oynayan iki taraflı yeteneklerin etkilendiği ve spastik SP’nin yaygın alt türlerinden biri olan spastik hemiplejidir. Hemiplejik SP’li çocukların %99’u bağımsız veya yardımlı olarak yürümeyi başarabilmenin (KMFSS seviye I-III) yanı sıra pek çoğu normal okula gidecek kadar zekâ seviyesine sahiptir. SP alanındaki çığır açan çalışmaların giderek artması klinik ortamlarda daha modern ve etkili rehabilitasyon yaklaşımlarının kullanılmasını beraberinde getirmiştir. Önleyici tıp ve rehabilitasyon alanındaki çığır açan atılımlar; bu alanda çalışan profesyonelleri daha farklı düşünmeye ve modern çözümler aramaya zorlamıştır. Bu gelişmelere paralel olarak, hasarlı çocuk beyninde nöroplastisiteyi tetikleyen aktiviteye dayalı rehabilitasyon yaklaşımları daha ön plana çıkmaya başlamıştır. Bunun bir sonucu olarak da çocuğun ve ailenin fizyoterapi sürecine aktif olarak katıldıkları yaklaşımlar daha fazla ön plana çıkmıştır. Çünkü, aileler çocuklarıyla günlük aktivitelerde ve sosyal katılımda daha fazla zaman geçirdikleri için sağlık profesyonellerine nazaran çocuklarının performansı hakkında daha fazla bilgi sahibidirler. Bir başka anlatımla, aile temelli fizyoterapi yaklaşımlarında; ailelerin çocuklarının ihtiyaçlarını belirlemede ve verilecek rehabilitasyon türüne karar vermede uzman olarak kabul edilme fikri yatmaktadır. Sonuç olarak, hasarlı çocuk beyninde nöroplastisiteye yol açacak yoğun aktivite pratiklerine dayalı fizyoterapi yaklaşımlarının yoğun ve uzun süreli pratikler gerektirmesinden ötürü klinik ortamlarda kullanımları çoğu zaman mümkün olmamaktadır. Bundan ötürü, aile, çocuk ve (fizyo) terapist arasında pozitif ve dönüşümlü bilgi alışverişine imkân tanıyan aile temelli fizyoterapi yaklaşımları ön plana çıkmaya başlamıştır. Dolayısıyla bu derlemenin amacı hemiplejik SP’li çocuklarda aile temelli fizyoterapi yaklaşımlarını özetlemektir.

References

  • Al-Oraibi, S., Eliasson, A. C. (2011). Implementation of constraint-induced movement therapy for young children with unilateral cerebral palsy in Jordan: a home-based model. Disabil Rehabil, 33(21-22), 2006-2012. doi:10.3109/09638288.2011.555594Beani, E., Menici, V., Ferrari, A., Cioni, G., Sgandurra, G. (2020). Feasibility of a home-based action observation training for children with unilateral cerebral palsy: an explorative study. Frontiers in Neurology, 11, 16. Beckers, L., Rameckers, E., Aarts, P., van der Burg, J., Smeets, R., Schnackers, M., . . . Janssen-Potten, Y. (2021). Effect of home-based bimanual training in children with unilateral cerebral palsy (the COAD-study): a case series. Developmental Neurorehabilitation, 24(5), 311-322. Bingol, H., Kerem Gunel, M., Alkan, H. (2021). The Efficacy of Two Models of Intensive Upper Limb Training on Health-Related Quality of Life in Children with Hemiplegic Cerebral Palsy Mainstreamed in Regular Schools: A Double-Blinded, Randomized Controlled Trial. Physiotherapy Theory and Practice, 1-16. Buccino, G., Arisi, D., Gough, P., Aprile, D., Ferri, C., Serotti, L., . . . Fazzi, E. (2012). Improving upper limb motor functions through action observation treatment: a pilot study in children with cerebral palsy. Developmental Medicine Child Neurology, 54(9), 822-828. Buccino, G., Molinaro, A., Ambrosi, C., Arisi, D., Mascaro, L., Pinardi, C., . . . Galli, J. (2018). Action observation treatment improves upper limb motor functions in children with cerebral palsy: a combined clinical and brain imaging study. Neural Plasticity, 2018. Buccino, G., Solodkin, A., Small, S. L. (2006). Functions of the mirror neuron system: implications for neurorehabilitation. Cognitive and behavioral neurology, 19(1), 55-63. Cans, C., Dolk, H., Platt, M. J., Colver, A. (2007). Recommendations from the SCPE collaborative group for defining and classifying cerebral palsy. Developmental medicine and child neurology, 49, 35. Charles, J., Gordon, A. M. (2006). Development of hand–arm bimanual intensive training (HABIT) for improving bimanual coordination in children with hemiplegic cerebral palsy. Developmental medicine and child neurology, 48(11), 931-936. Chen, H.-c., Chen, C.-l., Kang, L.-j., Wu, C.-y., Chen, F.-c., Hong, W.-h. (2014). Improvement of upper extremity motor control and function after home-based constraint induced therapy in children with unilateral cerebral palsy: immediate and long-term effects. Archives of physical medicine and rehabilitation, 95(8), 1423-1432. Chen, Y., Fanchiang, H. D., Howard, A. (2018). Effectiveness of virtual reality in children with cerebral palsy: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Physical therapy, 98(1), 63-77.
Year 2022, Volume: 7 Issue: 13, 96 - 114, 30.12.2022

Abstract

References

  • Al-Oraibi, S., Eliasson, A. C. (2011). Implementation of constraint-induced movement therapy for young children with unilateral cerebral palsy in Jordan: a home-based model. Disabil Rehabil, 33(21-22), 2006-2012. doi:10.3109/09638288.2011.555594Beani, E., Menici, V., Ferrari, A., Cioni, G., Sgandurra, G. (2020). Feasibility of a home-based action observation training for children with unilateral cerebral palsy: an explorative study. Frontiers in Neurology, 11, 16. Beckers, L., Rameckers, E., Aarts, P., van der Burg, J., Smeets, R., Schnackers, M., . . . Janssen-Potten, Y. (2021). Effect of home-based bimanual training in children with unilateral cerebral palsy (the COAD-study): a case series. Developmental Neurorehabilitation, 24(5), 311-322. Bingol, H., Kerem Gunel, M., Alkan, H. (2021). The Efficacy of Two Models of Intensive Upper Limb Training on Health-Related Quality of Life in Children with Hemiplegic Cerebral Palsy Mainstreamed in Regular Schools: A Double-Blinded, Randomized Controlled Trial. Physiotherapy Theory and Practice, 1-16. Buccino, G., Arisi, D., Gough, P., Aprile, D., Ferri, C., Serotti, L., . . . Fazzi, E. (2012). Improving upper limb motor functions through action observation treatment: a pilot study in children with cerebral palsy. Developmental Medicine Child Neurology, 54(9), 822-828. Buccino, G., Molinaro, A., Ambrosi, C., Arisi, D., Mascaro, L., Pinardi, C., . . . Galli, J. (2018). Action observation treatment improves upper limb motor functions in children with cerebral palsy: a combined clinical and brain imaging study. Neural Plasticity, 2018. Buccino, G., Solodkin, A., Small, S. L. (2006). Functions of the mirror neuron system: implications for neurorehabilitation. Cognitive and behavioral neurology, 19(1), 55-63. Cans, C., Dolk, H., Platt, M. J., Colver, A. (2007). Recommendations from the SCPE collaborative group for defining and classifying cerebral palsy. Developmental medicine and child neurology, 49, 35. Charles, J., Gordon, A. M. (2006). Development of hand–arm bimanual intensive training (HABIT) for improving bimanual coordination in children with hemiplegic cerebral palsy. Developmental medicine and child neurology, 48(11), 931-936. Chen, H.-c., Chen, C.-l., Kang, L.-j., Wu, C.-y., Chen, F.-c., Hong, W.-h. (2014). Improvement of upper extremity motor control and function after home-based constraint induced therapy in children with unilateral cerebral palsy: immediate and long-term effects. Archives of physical medicine and rehabilitation, 95(8), 1423-1432. Chen, Y., Fanchiang, H. D., Howard, A. (2018). Effectiveness of virtual reality in children with cerebral palsy: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Physical therapy, 98(1), 63-77.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Regional Studies
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Hasan Bingöl This is me 0000-0003-3185-866X

Mıntaze Kerem Günel This is me 0000-0003-4942-5272

Publication Date December 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 13

Cite

APA Bingöl, H., & Kerem Günel, M. (2022). Hemiplejik Serebral Palsi’li Çocuklarda Aile Temelli Fizyoterapi Yaklaşımları. Çocuk Ve Medeniyet, 7(13), 96-114.