Viewing that church and state are not two distinct and apart entities; rather one and under
the sovereign commandment of God, Zwingli claims that the religious authority and the secular
authority are expected to serve for the wellbeing of the whole community and its life. Hence, both
are regarded as the servants of God, serving and carrying out the will of the divine. On the other
hand, the roles and functions of minister (religious authority) and of magistrate (secular
authority) are different and act in various levels. The former administers and actualizes the
“word” of God through its actions and discourses; whereas the latter implements the will of God
through the “sword”, an instrument of God. Hence, church and state cooperate with one
another; work together; yet not in the same person. In the last analysis, the “sword” is a real and
proper measure and means in preserving the good and proclaiming the Scriptura. Thence, the
Zwinglian reformation project offers “a church and state equilibrium through Sola Scripture
preserved and protected by the sword.
Zwingli Sola Scriptura Sola Fide Sola Gratia Sword Secular Authority Religious Authority Church-State Equilibrium Ministry Magistrate
Kilise ile devletin birbirinden ayrı ve kopuk iki unsur olarak görülmesi yanlıştı; aksine her
ikisi de tek bir gerçeğe işaret ederler ve Tanrı’nın bağımsız emrinin koruması altındadır.
Bundan dolayı da her ikisi de Tanrı’nın hizmetkârları olarak kabul edilirler ve ilahî iradenin
icracılarıdırlar. Öte yandan, dinî ve seküler otoritenin rolleri ve fonksiyonları farklıdır ve farklı
seviyelerde faaliyet gösterirler. Önceki otorite (dinî), Tanrı’nın “söz”ünü söylem ve eylemlerle
gerçekleştirir ve onunla yönetir; sonraki otorite (seküler) de Tanrı’nın iradesini “kılıç” ile
O’nun iradesinin vasıtası olarak gerçekleştirmeye çalışır. Bu yüzden, kilise ve devlet
birbirleriyle ortaklaşa çalışırlar; birlikte hareket ederler; bununla birlikte bu iki güç tek bir
kişide toplanmaz. Son tahlilde “kılıç”; iyiliği ve iyiyi koruma ölçü ve vasıtasıdır; aynı zamanda
Kutsal Kitap’ın tebliğcisidir. Bunlara bağlı olarak, Zwingli’nin reform projesinin özeti ve tezi
şudur: “Kilise ve devletin dengesi ve insicamı, ‘kılıç’ ile korunsn ve desteklenen Yalnızca
Kutsal Kitap iledir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 8, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 5 |