Research Article
BibTex RIS Cite

Futbol Taraftarlarının Spor Kulüplerine Güven Düzeylerinin İncelenmesi (Yeni Malatyaspor Örneği)

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 23 - 45, 30.04.2021

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı, futbol taraftarlarının spor kulüplerine güven düzeylerini incelemektir. Bir kulübün gelişmesini sağlayan unsurların başında taraftarları gelmektedir. Bu nedenle taraftarı oldukları spor kulübüne güven duymaları, desteklerinin sürekliliğini sağlamada önemli faktörlerden biridir.
Yöntem: Araştırma nicel araştırma türü tekniklerinden “tarama” modelinde ve betimsel olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Malatya İlindeki Yeni Malatyaspor taraftarlarından, gönüllülük esasına göre kolayda örneklem metoduyla tespit edilen 427 taraftar oluşturmuştur. Araştırmada, Açak ve Karademir (2019) tarafından geliştirilen “Spor Kulübüne Güven Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada, spor kulübüne duyulan güven düzeyinde, cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, meslek ve kendini tanımlama değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu (p<0.05), gelir düzeyi değişkeninde ise anlamlı fark olmadığı (p>0.05) bulunmuştur.
Sonuç: Sonuç olarak, futbol kulübü taraftarlarına yönelik olarak yapılan bu araştırmada taraftarların spor kulübüne karşı güvenlerinin düşük düzeyde kaldığı bu durumun kulübün hedeflerine ulaşması için yeni tedbirler alarak yönetim ve antrenör değişikliğine gidilmesini gerektirebileceği, sportif başarının ancak ilave tedbirlerle mümkün olabileceği, kulüp yöneticilerinin, paydaşlarla görüş alış verişinde bulunmalarının faydalı olabileceği söylenebilir.

References

  • Açak, M.,& Karademir T. (2019). Spor kulübüne güven ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 54-66.
  • Aljazzaf, Z.M., Perry, M.,& Capretz, M.A.M. (2010). Online Trust: Definition and principles, Conference: Computing in the Global Information Technology (ICCGI), 2010 Fifth International Multi-Conference on Project: Trust in computing, 1-6.
  • Arslanoğlu, K. (2005). Futbolun psikiyatrisi, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Atkinson, C. (1997). “The Total Teamwork Way”, Team Performance Management, 3 (2), 116.
  • Banyard, P., & Shevlin. M. (2001). Responses of football fans to relegation of their team from the English Premier League, Irish Journal of Psychological Medicine, 18(2), 66–67.
  • Barbalet, J. J. (2011). Emotions beyond regulation: Backgrounded emotions in science and trust, Emotion Review, 3(1), 36-43.
  • Certel, Z., Alkış, A., & Gürpınar, B. (2018). Antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeylerinin antrenör ve sporcu gözüyle değerlendirilmesi, Mediterranean Journal of Humanities, 8(2), 223-231.
  • Garcíai, B. & Welford, J. (2015). Supporters and football governance, from customers to stakeholders: A literature review and agenda for research, Sport Management Review, 18(4), 517-528.
  • Genç, DA. (1999). Futbol kulüplerinin stratejik yönetimi, Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • FİFA (2020). Making football truly global, The Vision 2020-2023, 1-27.
  • Hamil, S., Michie, J., Oughton, C., & Warby, S. (2000). Recent developments in football ownership. Soccer & Society, 1(3), 1-10.
  • Haugaasen, M. & Jordet. G. (2012). Developing football expertise: a football-specific research review, International Review of Sport and Exercise Psychology, 5(2): 177–201.
  • Hatipoğlu-Aydın, D. &Aydın, B., (2007), Bastır Ankaragücü: kent, kimlik, endüstriyel futbol ve taraftarlık, (Editör: Ercüment Özkaya), Ankara: Epos Yayınları.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kılcıgil, E. (2003). “Popüler kültür ve futbolda şiddet”, Ankara İl Emniyet Müdürlüğü, Futbolda Şiddet ve Önlenmesi, Ankara: Emniyet Genel Müdürlüğü Basımevi.
  • Koçer, M. (2012). Futbol derneklerine üye olan taraftarların şiddet ve holiganizm eğilimlerinin belirlenmesi: Kayseri örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(32), 111-135.
  • Koruç, Z., Bayar, P., & Arslan, F., (2004). Türkiye’de futbol fanatikleri: Sosyal kimlik ve şiddet, Türkiye Futbol adamları Derneği Ankara Şubesi ve Spor Toto Genel Müdürlüğü, Futbol Müsabakalarında Terörün Nedenleri ve Önleme Yolları Bilimsel Araştırma Yarışması, Ankara.
  • Mayer, R.C., Davis, J.H, & Schoorman, F.D. (1995). An integrative model of organizational trust, Acad Manage Rev 20: 709–734 (s.712).
  • Michie, J. & Oughton, C. (2005). The corporate governance of professional football clubs in England, Corporate Governance An International Review, 13(4), 517-531.
  • Mullin, B.J., Hardy S. & Sutton, W. A. (2000). Sport marketing, champaign; Human Kinetics, 66-67.
  • Myers, N.D., Feltz, D.L., Maier, K.S., Wolf. E.W., & Reckase, M.D. (2006). Athletes' evaluations of their head coach's coaching competency, Research Quarterly for Exercise and Sport, 77 (1), 111-121.
  • Or, E.M. (2008). Spor kulüplerinde taraftar memnuniyeti: üç büyük spor kulübüne ilişkin bir araştırma, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Bilim Dalı İşletme Yönetimi ve Organizasyon Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Potter, R. F. & Keene, J.R. (2012). The effect of sports fan identification on the cognitive processing of sports news, International Journal of Sport Communication, 5, 348-367.
  • Resnick, P., Zeckhauser, R., Friedman, E. & Kuwabara, K. (2000). Reputation systems: facilitating trust in internet interactions, Communications of the ACM 43(12):45-48.
  • Samra, B., & Wos, A. (2014). Consumer in Sports: Fan typology analysis, Journal of Intercultural Management, 6, (4), 263-288.
  • San-Fu, K., Ming-Hui, H. & Po-Lun L. (2017). Coaching competency and trust in coach in sport teams, International Journal of Sports Science & Coaching 12(3), 319–327.
  • Shin, H., Lee, H. & Perdue, R.R. (2018). The congruity effects of commercial brand sponsorship in a regional event, Tourism Management, 67, 168-179.
  • Scholz, P. (2016). Football fan behavior of the oldest club in the Czech Republic, Journal of Physical Education and Sport, (JPES), 16 (1), 694-698.
  • Soygüden, A., Barut. Y., & İmamoğlu, O. (2016). Profesyonel futbol taraftarı ve stadyum, (Editör: Yahya Polat), Ankara: Pegem Akademi. Şahin Kütük, B. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, İçinde: Davranış Bilimleri, Güngör Ergan, N. Şahin Kütük, B. Çoştur,R. (editorler), Ankara, Siyasal Kitapevi.
  • Taşmektepligil, M.Y. Çankaya, S. & Tunç, T., (2015). Futbol taraftarı fanatiklik ölçeği, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(1), 41-49.
  • Theodorakis, N. D., & Alexandris, K. (2008). Can service quality predict spectators’ behavioral intentions in professional soccer? Managing Leisure, 13(3), 162-178.
  • UEFA Club Competition Landscape Report 2019-2020. 1-44.
  • UEFA Taraftar İrtibat Görevlisi El Kitapçığı, Türkçe Versiyon (2011 Baskısı), 1-29.
  • Vanek, M. (1971). The Coaches’ Role and attitutes proceedings of ınternational symposium on the art and science of coaching, Canada. Wann, D.L., Melnick. M.J., Russell, G.W. & Pease, D.G. (2001), Sport fans: The psychology and social impact of spectators, New York, NY: Routledge.
  • Yıldırım, A. (2018). Sporda halkla ilişkiler kapsamında futbol kulüplerinde kriz yönetimi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Yoshida, M., Gordon. B., Nakazawa, M. & Biscaia, R. (2014), Conceptualization and measurement of fan engagement: Empirical evidence from a professional sport context, Journal of Sport Management, 28, 399-417.
Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 23 - 45, 30.04.2021

Abstract

References

  • Açak, M.,& Karademir T. (2019). Spor kulübüne güven ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 54-66.
  • Aljazzaf, Z.M., Perry, M.,& Capretz, M.A.M. (2010). Online Trust: Definition and principles, Conference: Computing in the Global Information Technology (ICCGI), 2010 Fifth International Multi-Conference on Project: Trust in computing, 1-6.
  • Arslanoğlu, K. (2005). Futbolun psikiyatrisi, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Atkinson, C. (1997). “The Total Teamwork Way”, Team Performance Management, 3 (2), 116.
  • Banyard, P., & Shevlin. M. (2001). Responses of football fans to relegation of their team from the English Premier League, Irish Journal of Psychological Medicine, 18(2), 66–67.
  • Barbalet, J. J. (2011). Emotions beyond regulation: Backgrounded emotions in science and trust, Emotion Review, 3(1), 36-43.
  • Certel, Z., Alkış, A., & Gürpınar, B. (2018). Antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeylerinin antrenör ve sporcu gözüyle değerlendirilmesi, Mediterranean Journal of Humanities, 8(2), 223-231.
  • Garcíai, B. & Welford, J. (2015). Supporters and football governance, from customers to stakeholders: A literature review and agenda for research, Sport Management Review, 18(4), 517-528.
  • Genç, DA. (1999). Futbol kulüplerinin stratejik yönetimi, Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • FİFA (2020). Making football truly global, The Vision 2020-2023, 1-27.
  • Hamil, S., Michie, J., Oughton, C., & Warby, S. (2000). Recent developments in football ownership. Soccer & Society, 1(3), 1-10.
  • Haugaasen, M. & Jordet. G. (2012). Developing football expertise: a football-specific research review, International Review of Sport and Exercise Psychology, 5(2): 177–201.
  • Hatipoğlu-Aydın, D. &Aydın, B., (2007), Bastır Ankaragücü: kent, kimlik, endüstriyel futbol ve taraftarlık, (Editör: Ercüment Özkaya), Ankara: Epos Yayınları.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kılcıgil, E. (2003). “Popüler kültür ve futbolda şiddet”, Ankara İl Emniyet Müdürlüğü, Futbolda Şiddet ve Önlenmesi, Ankara: Emniyet Genel Müdürlüğü Basımevi.
  • Koçer, M. (2012). Futbol derneklerine üye olan taraftarların şiddet ve holiganizm eğilimlerinin belirlenmesi: Kayseri örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(32), 111-135.
  • Koruç, Z., Bayar, P., & Arslan, F., (2004). Türkiye’de futbol fanatikleri: Sosyal kimlik ve şiddet, Türkiye Futbol adamları Derneği Ankara Şubesi ve Spor Toto Genel Müdürlüğü, Futbol Müsabakalarında Terörün Nedenleri ve Önleme Yolları Bilimsel Araştırma Yarışması, Ankara.
  • Mayer, R.C., Davis, J.H, & Schoorman, F.D. (1995). An integrative model of organizational trust, Acad Manage Rev 20: 709–734 (s.712).
  • Michie, J. & Oughton, C. (2005). The corporate governance of professional football clubs in England, Corporate Governance An International Review, 13(4), 517-531.
  • Mullin, B.J., Hardy S. & Sutton, W. A. (2000). Sport marketing, champaign; Human Kinetics, 66-67.
  • Myers, N.D., Feltz, D.L., Maier, K.S., Wolf. E.W., & Reckase, M.D. (2006). Athletes' evaluations of their head coach's coaching competency, Research Quarterly for Exercise and Sport, 77 (1), 111-121.
  • Or, E.M. (2008). Spor kulüplerinde taraftar memnuniyeti: üç büyük spor kulübüne ilişkin bir araştırma, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Bilim Dalı İşletme Yönetimi ve Organizasyon Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Potter, R. F. & Keene, J.R. (2012). The effect of sports fan identification on the cognitive processing of sports news, International Journal of Sport Communication, 5, 348-367.
  • Resnick, P., Zeckhauser, R., Friedman, E. & Kuwabara, K. (2000). Reputation systems: facilitating trust in internet interactions, Communications of the ACM 43(12):45-48.
  • Samra, B., & Wos, A. (2014). Consumer in Sports: Fan typology analysis, Journal of Intercultural Management, 6, (4), 263-288.
  • San-Fu, K., Ming-Hui, H. & Po-Lun L. (2017). Coaching competency and trust in coach in sport teams, International Journal of Sports Science & Coaching 12(3), 319–327.
  • Shin, H., Lee, H. & Perdue, R.R. (2018). The congruity effects of commercial brand sponsorship in a regional event, Tourism Management, 67, 168-179.
  • Scholz, P. (2016). Football fan behavior of the oldest club in the Czech Republic, Journal of Physical Education and Sport, (JPES), 16 (1), 694-698.
  • Soygüden, A., Barut. Y., & İmamoğlu, O. (2016). Profesyonel futbol taraftarı ve stadyum, (Editör: Yahya Polat), Ankara: Pegem Akademi. Şahin Kütük, B. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, İçinde: Davranış Bilimleri, Güngör Ergan, N. Şahin Kütük, B. Çoştur,R. (editorler), Ankara, Siyasal Kitapevi.
  • Taşmektepligil, M.Y. Çankaya, S. & Tunç, T., (2015). Futbol taraftarı fanatiklik ölçeği, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(1), 41-49.
  • Theodorakis, N. D., & Alexandris, K. (2008). Can service quality predict spectators’ behavioral intentions in professional soccer? Managing Leisure, 13(3), 162-178.
  • UEFA Club Competition Landscape Report 2019-2020. 1-44.
  • UEFA Taraftar İrtibat Görevlisi El Kitapçığı, Türkçe Versiyon (2011 Baskısı), 1-29.
  • Vanek, M. (1971). The Coaches’ Role and attitutes proceedings of ınternational symposium on the art and science of coaching, Canada. Wann, D.L., Melnick. M.J., Russell, G.W. & Pease, D.G. (2001), Sport fans: The psychology and social impact of spectators, New York, NY: Routledge.
  • Yıldırım, A. (2018). Sporda halkla ilişkiler kapsamında futbol kulüplerinde kriz yönetimi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Yoshida, M., Gordon. B., Nakazawa, M. & Biscaia, R. (2014), Conceptualization and measurement of fan engagement: Empirical evidence from a professional sport context, Journal of Sport Management, 28, 399-417.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Makaleler
Authors

Buğra Çağatay Savaş This is me 0000-0002-8698-6311

Emine Öztürk Karataş 0000-0002-4142-5369

Özgür Karataş 0000-0002-7863-2898

Publication Date April 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Savaş, B. Ç., Öztürk Karataş, E., & Karataş, Ö. (2021). Futbol Taraftarlarının Spor Kulüplerine Güven Düzeylerinin İncelenmesi (Yeni Malatyaspor Örneği). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 23-45.

Sayın Araştırmacılar,

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin EYLÜL 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının AĞUSTOS ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.

Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ