Amaç: Bu çalışmada, beden eğitimi öğretmen adaylarının web günlüğü (blog) kullanarak aktardıkları öğretmenlik uygulaması ve okul deneyimi yansımalarını incelemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden bütüncül tek durum çalışmasının temel alındığı araştırma; Giresun Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi 2018-2019 bahar dönemi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğretmenlik uygulaması ve okul deneyimi dersi alan 15 öğretmen adayı ve bir danışman öğretim elemanı ile gerçekleştirilmiştir. 12 hafta boyunca öğretmen adaylarından yaşadıklarını ve gözlemlediklerini çevrimiçi bir blog (wordpress) aracılığıyla aktarmaları istenmiştir. Katılımcılardan en çok ve en anlamlı web günlüğü girdileri olan 6 öğretmen adayı ile yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca araştırmacının alan gözlem notları ile doküman analizi (web günlükleri) yapılarak veriler toplanmıştır. NVIVO 12 programı ile tematik içerik analizi ile bulgular raporlanmıştır.
Bulgular: Öğretmenlik Becerileri, İletişim, Staj Okulunun Ortamı, Teknoloji Okuryazarlığı olmak üzere dört ana tema altında bulgular elde edilmiştir. Danışman öğretmenin alan bilgisinin sınırlılığı, danışman öğretim elemanı ile öğretmen adayının iş yükünün fazla olması bu çalışmada öne çıkmıştır. Bununla birlikte web günlüğü gibi dijital bir aracın sürece dahil edilmesi paydaşların iletişimi konusunda iyileştirmeler sunmuştur.
Sonuç: Danışman öğretim elemanı ve öğretmen adayları arasındaki iletişim konusunda web günlüğünün önemli katkısı olduğu ve öğretmen adaylarının gerçek tecrübelerinin gözlemlenmesi açısından web günlüğü kullanımının etkili olduğu sonucu elde edilmiştir.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the online blog reflections of preservice physical education teachers on teaching practices and school experiences.
Method: Case study design was used as a research design. During the 2018-2019 spring semester, 15 preservice teachers, who took teaching practice and school experience lessons and one consultant instructor were participated in the study. For a total of 12 weeks, preservice teachers were asked to share their experiences and observations via an online blog (wordpress). Structured interviews were conducted with 6 prospective teachers who had the most blog entries. Field observation notes and document analysis (web logs) were also collected. Thematic content analysis was performed with NVIVO 12 program.
Results: Four main themes emerged as follow: Teaching Skills, Communication, Internship School Environment, Technology Literacy. The lack of field knowledge of the supervisor teacher, the workload of the supervisor instructor and the prospective teacher were high and the problems arising from the practice school came to the fore. However, the inclusion of a digital tool, such as a blog, has improved stakeholder communication. Technology literacy of prospective teachers is an important element in this process.
Conclusion: It is concluded that using blogs has an important contribution in the communication between the advisor and the preservice teachers. It is thought that online blogs can offer opportunities to form a pre-service professional development group.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
Dear Researchers,
The ÇOMÜ Journal of Sports Sciences, which is an international and peer-reviewed journal covering studies in the field of Sports Sciences, will accept original research and compilation articles on topics within the scope of our journal for its March 2025 issue. In this sense, articles for the relevant issue can be sent until the end of February 2025. It is presented for your information.
Editor Prof. Dr. Hürmüz KOÇ