Amaç: Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumları ile bireysel ve sosyal sorumluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Araştırmaya 211 kadın, 220 erkek olmak üzere toplamda 431 ortaokul öğrencisi katılım sağlamıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında demografik bilgi formunun yanı sıra “Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği” ile “Bireysel ve Sosyal Sorumluluk Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada betimleyici istatistik, t testi, Anova ve Tukey analizlerine yer verilmiştir. İlişkisel model kapsamında ise pearson korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizlerine başvurulmuştur.
Bulgular: Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik olumlu bir tutum sergiledikleri, bireysel ve sosyal sorumluluk seviyelerinin iyi derecede olduğu tespit edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin bireysel ve sosyal sorumluluklarının cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi değişkenlerinde anlamlı farklılıklar bulunurken; beden eğitimi dersi tutumlarında yalnızca sınıf düzeyinde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. İlişkisel model kapsamında korelasyon analizi bulgularına göre ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile bireysel ve sosyal sorumluluk düzeyleri arasında orta dereceli, pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Regresyon analizi ise beden eğitimi dersine yönelik olumlu tutumun, bireysel ve sosyal sorumluluğa pozitif yönde katkı sağladığını ortaya koymuştur.
Sonuç: Beden eğitimi dersine yönelik olumlu tutumun, bireysel ve sosyal sorumluluğa pozitif yönde katkı sağladığı, öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumları arttıkça, bireysel ve sosyal sorumluluk düzeylerinin de artacağı söylenebilir.
Purpose: The study aims to identify the relationship between middle school students’ attitudes toward physical education and sports classes and their levels of individual and social responsibility.
Method: A total of 431 secondary school students, 211 female and 220 male, participated in the study. Data collection included a demographic information form, the “Physical Education Class Attitude Scale,” and the “Individual and Social Responsibility Scale.” Analysis methods used in the study were descriptive statistics, t-tests, ANOVA, Tukey analysis, Pearson correlation, and simple linear regression analysis.
Results: Middle school students generally displayed a positive attitude toward physical education. Their levels of individual and social responsibility were found to be good. Gender, age, and grade level showed significant differences in individual and social responsibility, while only grade level showed significant differences in attitudes toward physical education. There was a moderate, positive, and significant correlation between students’ attitudes toward physical education and their levels of individual and social responsibility.
Conclusion: Positive attitudes toward physical education contribute to higher levels of individual and social responsibility among students. As students’ attitudes toward physical education improve, their levels of individual and social responsibility also increase.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 12, 2024 |
Acceptance Date | November 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 4 |
Dear Researchers,
The ÇOMÜ Journal of Sports Sciences, which is an international and peer-reviewed journal covering studies in the field of Sports Sciences, will accept original research and compilation articles on topics within the scope of our journal for its March 2025 issue. In this sense, articles for the relevant issue can be sent until the end of February 2025. It is presented for your information.
Editor Prof. Dr. Hürmüz KOÇ