Research Article
BibTex RIS Cite

Reklamlarda Harekete Teşvik Edici Unsur Olarak Mitsel Söylemler: Göstergebilimsel Bir Analiz

Year 2024, Volume: 3 Issue: 2, 98 - 111, 18.09.2024
https://doi.org/10.62425/conicom.1527673

Abstract

Geçmişten günümüze kadar çeşitli iletişim yollarıyla aktarılan reklamlar, önemli bir satış ve pazarlama yöntemidir. İnsanları etkilemek ve satın alma kararlarına etki etmek için geliştirilen yöntemler arasında göstergebilim önemli bir yere sahiptir. Gösteren-gösterilen ilişkisi bağlamında görüntüleri, davranışları ve işaretleri inceleyip çözümlemek, göstergebilimin temel alanıdır. Reklamlar, içeriklerindeki sözsel ve görsel kodları kullanarak tüketicilerle iletişime geçerler. Bu çalışmada, Kerevitaş firmasının ‘Bugün Günlerden Teremyağ’ temalı reklamı göstergebilimsel yöntemle analiz edilmiş ve bulgular yorumlanmıştır. Reklamın içeriğinde, görsellerinde ve söylem dilinde belirli davranışlara yön veren mitsel söylemler tespit edilmiştir. Teremyağ reklamı, başarıyı, çaba göstermeyi, zorlukların üstesinden gelmeyi ve sonunda mükafata erişmeyi içeren mitsel anlatımlarla tüketicilere seslenmektedir.

References

  • Agocuk, P. (2013). Amarcord filmi özelinde göstergebilimsel film çözümlemesi ve anlamlandırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 7–18.
  • Barthes, R. (1979). Gösterge bilim ilkeleri (B. Vardar & M. Rıfat, Çev.). Kültür Bakanlığı.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler (T. Yücel, Çev.). Metis.
  • Becan, C. (2012). Yeni (duyuşsal) reklam iletileri bağlamında “göstergeleri” okumak: Göstergebilimsel yöntemden yararlanarak bir reklam iletisi çözümlemesi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 1–12.
  • Büyükokutan, A. (2012). Geleneksel altın günlerine halkbilimsel bir yaklaşım. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 23–34.
  • Campbell, J. (1949). The hero with a thousand faces. Princeton University Press.
  • Cobley, P., & Andriessen, K. B. B. (Eds.). (2021). The Routledge companion to semiotics (2nd ed.). Routledge.

Mythical Discourses as an Incentive for Action in Advertisements: A Semiotic Analysis

Year 2024, Volume: 3 Issue: 2, 98 - 111, 18.09.2024
https://doi.org/10.62425/conicom.1527673

Abstract

Advertising, which has been conveyed by different means of communication from the past to the present, is an important sales and marketing method. To influence people and their purchasing decisions, advertisements employ various methods, including semiotics. The basic field of semiotics is to examine, analyze, and interpret images, behaviors, and signs within the context of the relationship between the signifier and the signified. Advertisements communicate with consumers using the verbal and visual codes they contain. Mythical expressions are frequently encountered in the verbal and visual codes used in some advertisements. This study analyzes the advertisement of the Kerevitaş company with the theme 'Today Days Teremyağ' using the semiotic method, interpreting the findings. It is determined that the Teremyağ advertisement uses mythical discourses as an element of thought transfer and action that directs certain behaviors in its content, visuals, and discourse language. The Teremyağ advertisement appeals to people through the myths of success, effort, overcoming difficulties, and ultimately reaching a reward, similar to storytelling in epics, legends, and religious stories.

References

  • Agocuk, P. (2013). Amarcord filmi özelinde göstergebilimsel film çözümlemesi ve anlamlandırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 7–18.
  • Barthes, R. (1979). Gösterge bilim ilkeleri (B. Vardar & M. Rıfat, Çev.). Kültür Bakanlığı.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler (T. Yücel, Çev.). Metis.
  • Becan, C. (2012). Yeni (duyuşsal) reklam iletileri bağlamında “göstergeleri” okumak: Göstergebilimsel yöntemden yararlanarak bir reklam iletisi çözümlemesi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 1–12.
  • Büyükokutan, A. (2012). Geleneksel altın günlerine halkbilimsel bir yaklaşım. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 23–34.
  • Campbell, J. (1949). The hero with a thousand faces. Princeton University Press.
  • Cobley, P., & Andriessen, K. B. B. (Eds.). (2021). The Routledge companion to semiotics (2nd ed.). Routledge.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Public Relations
Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Aksu 0000-0001-6411-8663

Mahir Yerlikaya 0000-0003-2678-1776

Publication Date September 18, 2024
Submission Date August 4, 2024
Acceptance Date September 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Aksu, M., & Yerlikaya, M. (2024). Mythical Discourses as an Incentive for Action in Advertisements: A Semiotic Analysis. Contemporary Issues of Communication, 3(2), 98-111. https://doi.org/10.62425/conicom.1527673

Contemporary Issues of Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). 

30468