Geçmişten günümüze kadar çeşitli iletişim yollarıyla aktarılan reklamlar, önemli bir satış ve pazarlama yöntemidir. İnsanları etkilemek ve satın alma kararlarına etki etmek için geliştirilen yöntemler arasında göstergebilim önemli bir yere sahiptir. Gösteren-gösterilen ilişkisi bağlamında görüntüleri, davranışları ve işaretleri inceleyip çözümlemek, göstergebilimin temel alanıdır. Reklamlar, içeriklerindeki sözsel ve görsel kodları kullanarak tüketicilerle iletişime geçerler. Bu çalışmada, Kerevitaş firmasının ‘Bugün Günlerden Teremyağ’ temalı reklamı göstergebilimsel yöntemle analiz edilmiş ve bulgular yorumlanmıştır. Reklamın içeriğinde, görsellerinde ve söylem dilinde belirli davranışlara yön veren mitsel söylemler tespit edilmiştir. Teremyağ reklamı, başarıyı, çaba göstermeyi, zorlukların üstesinden gelmeyi ve sonunda mükafata erişmeyi içeren mitsel anlatımlarla tüketicilere seslenmektedir.
Advertising, which has been conveyed by different means of communication from the past to the present, is an important sales and marketing method. To influence people and their purchasing decisions, advertisements employ various methods, including semiotics. The basic field of semiotics is to examine, analyze, and interpret images, behaviors, and signs within the context of the relationship between the signifier and the signified. Advertisements communicate with consumers using the verbal and visual codes they contain. Mythical expressions are frequently encountered in the verbal and visual codes used in some advertisements. This study analyzes the advertisement of the Kerevitaş company with the theme 'Today Days Teremyağ' using the semiotic method, interpreting the findings. It is determined that the Teremyağ advertisement uses mythical discourses as an element of thought transfer and action that directs certain behaviors in its content, visuals, and discourse language. The Teremyağ advertisement appeals to people through the myths of success, effort, overcoming difficulties, and ultimately reaching a reward, similar to storytelling in epics, legends, and religious stories.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Relations |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 18, 2024 |
Submission Date | August 4, 2024 |
Acceptance Date | September 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 2 |
Contemporary Issues of Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).