Aim: The aim of the study is to determine the career concerns and employment hopes of senior nursing students during the COVID-19 pandemic. Materials and Methods: The descriptive study was conducted with 91 senior nursing students. Personal Information Form, Adult Career Concerns Inventory-Short Form and Employment Hope Scale were used as data collection tools. Data were collected online. The data analysis was carried out in the SPSS package program using descriptive statistics, independent sample t-test, One-way ANOVA test, and Pearson correlation test. Results: The mean age of the participants was 22.6±1.35 years and 75.8% of them were women. While 59.3% of the participants found their theoretical knowledge partially sufficient, 27.5% found it insufficient. In addition, 53.8% of the participants found their practice skills insufficient. The mean score of the career concerns was determined as 31.1±7.42, and the mean total score of employment hope was determined as 105.7±20.88. Statistically significant results were found between income level, career concerns, and employment hope. In addition, it was determined that the participants who did not have the environment for distance education and who evaluated their application skills as insufficient experienced more career concerns. According to correlation analysis, a significant negative relationship was found between career concerns and employment hopes (r = -0.323, p= 0.002). Conclusion: In the study, it was determined that the career concerns and employment hopes of senior nursing students who received education during the pandemic period were above the average. Despite the increase in the career concerns of the participants, the high employment hopes were evaluated as a positive situation. In this context, it is recommended that managers who will work with nurses who graduated during the pandemic period prepare development programs focused on lifelong learning and plan their orientation periods by considering the disruptions in education.
Amaç: Çalışmanın amacı, COVID-19 pandemisinde hemşirelik son sınıf öğrencilerinin kariyer endişeleri ve iş umutlarının belirlenmesidir. Bireyler ve Yöntem: Tanımlayıcı türde olan çalışma, 91 hemşirelik son sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Yetişkin Kariyer Endişeleri Ölçeği Kısa Formu ve İş Umudu Ölçeği kullanılmıştır. Veriler online olarak toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 26.0 paket programında tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklem t testi, One way Anova testi, pearson korelasyon testi kullanılarak yapılmıştır. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 22,6±1,35 yıldır ve %75,8’i kadındır. Katılımcıların %59,3’ü teorik bilgisini kısmen yeterli bulurken, %27,5’i yetersiz bulmuştur. Ayrıca katılımcıların %53,8’i uygulama becerilerini yetersiz bulmuştur. Kariyer endişeleri toplam puan ortalaması 31,1±7,42 ve iş umudu toplam puan ortalaması 105,7±20,88 olarak belirlenmiştir. Gelir düzeyi ile kariyer endişeleri ve iş umudu arasında istatistiksel olarak anlamlı sonuç bulunmuştur. Ayrıca uzaktan eğitim için uygun ortama sahip olmayan ve uygulama becerini yetersiz olarak değerlendiren katılımcıların daha fazla kariyer endişesi yaşadığı belirlenmiştir. Korelasyon analizine göre ise kariyer endişeleri ve iş umutları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r = -0,323; p= 0,002). Sonuç: Yapılan çalışmada pandemi döneminde eğitim alan hemşirelik son sınıf öğrencilerinin kariyer endişelerinin ve iş umutlarının ortalamanın üzerinde olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların kariyer endişelerinin artmasına rağmen iş umutlarının yüksek olması olumlu bir durum olarak değerlendirilmiştir. Bu bağlamda, pandemi döneminde mezun olan hemşirelerle çalışacak yöneticilere yaşam boyu öğrenme odaklı gelişim programları hazırlamaları ve oryantasyon sürelerini eğitimde ortaya çıkan aksaklıklar göz önünde bulundurularak planlanmaları önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |